2008-06-26, 23:29
Medlem
rofllols avatar
Wow vilken fråga!
Först kändes svaret så löjligt enkelt!
Sen insåg jag att jag har blivit gammal

Sen insåg jag att jag kan använda frasen "på den gamla goda tiden..." ännu mer.

Sen kommer ju en intressant fråga.. var det bara jag och mina vänner som hade budgetdatorer? jag tror ingen av oss hade 2 st 5,25 tums diskettstationer...
Hur många av er hade den lyxen?
Senast redigerad av rofllol 2008-06-26 kl. 23:32.
Citera
2008-06-27, 00:01
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofllol
jag tror ingen av oss hade 2 st 5,25 tums diskettstationer...

Det var nog ingen som hade två. A och B användes för kopiering mellan disketter också.

t.ex

diskcopy a: b:
Citera
2008-06-27, 01:44
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Wow vilken fråga!
Först kändes svaret så löjligt enkelt!
Sen insåg jag att jag har blivit gammal
Gammal? Nejnej... Det kallas för erfarenhet!

Citat:
Sen insåg jag att jag kan använda frasen "på den gamla goda tiden..." ännu mer.
Hmm... använder den själv med försiktighet, men allt oftare.
En sak är säker! Jag skall ALLTID starta mina konversationer med "På den gamla goda tiden då allt fungerade..." samma dag som jag skaffar min motordrivna rollator.

Citat:
Sen kommer ju en intressant fråga.. var det bara jag och mina vänner som hade budgetdatorer? jag tror ingen av oss hade 2 st 5,25 tums diskettstationer...
Nja... jag kanske är lite ung för 5.25orna. Men visst. har använd dessa också.
Dock hade jag 2 st 3½or. 'diskcopy' var ett väl använd kommando, och så satt man ju på dessa spel som var "sitt eget operativ".
Där man startar datorn på disketten för att ladda in spelet och spela. EGA-grafik ... FTW Som ynglingarna brukar uttrycka saken
Senast redigerad av SysGhost 2008-06-27 kl. 01:53.
Citera
2008-06-27, 02:07
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Hade en 3,5" och en 5,25". Fast jag hade å andra sidan aldrig någon PC innan hårddiskarna gjort sitt inträde.
Citera
2008-06-27, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
Windows är från start baserad på DOS på den gamla goda tiden då allt fungerade.

DOS utnyttjade bokstäver att beteckna enheter med och A: var då första stationen, dem lite lyxigare och dyrare maskinerna hade smått otroliga två stycken stationer.

A: respektive B:

Det märks att man börjar bli gammal när man svarar på denna tråd..

A: och B: är kom långt före DOS. DOS var i sig ett opperativsystem som var tänkt att förenkla det hela. DOS var ej heller en uppfinning av Microsoft och hette först Dirty Operating System som översatt blir Grovt Opperativsystem och inte Smutsigt Opperativsystem. Hur som helst.. Microsoft köpte DOS och döpte om det till Disc Opperating System. Hehe... Microsoft har alltid varit bra på att sno andras ideér.. Idén till Windows snott från Steve Jobs när han pressenterade en tidig MAc på en mässa. Startknappen.. Snodd den oxå men inte från Mac som många tror utan det vat Linux distar som var först med den lösningen. Hur som helst.. Nu glider jag ifrån ämnet.

A: och B: var satta så att man hade boot ordningen på dem och innan det fanns ett fullt fungerande opperativsystem så behövde man två diskettenheter. En som man körde det program man ville använda och en annan som man kunde spara till samt ladda upp filer ifrån. Man kunde ju inte gärna ta ut programmet man arbetade med då den oftast låg på disketter. Och vilka disketter sen.. Fast nu ska vi inte glida iväg igen..

Hårddiskar var dyra och i början fanns det ej heller hårddiskar till datorerna. Det var då enda sättet att kunna spara sina filer till diskett två. När hårddiskarna kom så gav de otroliga lagringsutrymmen med sina 1-2 mb och man la då till C: för att få det att fungera.

Att A: och B: finns kvar är mest för att det fortfarande finns program och stöd för diskettenheter trotts att man inte nödvändigtvis har en i datorn. Om man kör gamla program vilket företag och myndigheter etc kan behöva göra för att komma åt gamla databaser etc så kan det helt balla ur om A: och B: inte finns.
Citera
2008-06-27, 20:19
Medlem
The Crashs avatar
innan jag läser alla invecklade posts vill jag veta, varför vill du byta? varför inte bara acceptera att det är C: som standard?
Citera
2008-06-27, 20:37
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
innan jag läser alla invecklade posts vill jag veta, varför vill du byta? varför inte bara acceptera att det är C: som standard?
Tror inte att han vill byta, utan att han bara "funderar på varför det är så"
Citera
2008-06-27, 20:41
Medlem
henkezans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Det märks att man börjar bli gammal när man svarar på denna tråd..
<blablabla>

Startknappen.. Snodd den oxå men inte från Mac som många tror utan det vat Linux distar som var först med den lösningen. Hur som helst.. Nu glider jag ifrån ämnet.
<blablabla>

Är du onykter? Beskriv gärna vilken eller vilka linuxdistributioner som först implementerade denna omtalade startknapp?

/HenkeZan
Citera
2008-06-27, 21:07
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkezan
Är du onykter? Beskriv gärna vilken eller vilka linuxdistributioner som först implementerade denna omtalade startknapp?

/HenkeZan

Du har kanske en poäng där.. tror inte Linux var inblandat speciellt i detta.
Linuxkärnan var vad jag vet känd först 1991... 1995 Kom ju Windows 95 ut och jag tror inte det fanns speciellt många distributioner eller fönsterhanterare eller skrivbordsmiljöer under dem första åren som Linux växte. Jag kan ha fel dock.

Nu när jag sitter här och funderar på varifrån startknappen ifråga fått sin inspiration kom jag att fundera på att jag har sett nån gammal fönsterhanterare som hade nått som påminde om startknappen i Windows, en fönsterhanterare före 1995 alltså, för Unix-system. Minns inte var eller vad. Någon annan kanske?

En sak är jag i alla fall säker på: Microsoft har knappast kommit på idén med startknappen själva, dem lär säkerligen ha "stulit" idén från nått obetydligt system.
Heh... finns det nått som Microsoft kommit på själva?
hela idén med Windows stal dem väl från Xerox... tror jag... Någon som kan bekräfta?

Oops... tror vi stal tråden från TS ganska hårt nu, men... TS har ju fått svar på sin fråga...
Citera
2008-06-27, 21:11
Bannlyst
Citat:

/HenkeZan

Heh, det undrar jag också.

Vilken desktop eller window manager var först med detta?
Som jag har förstått det så var det Win95?
Citera
2008-06-28, 00:44
Medlem
Citat:

/HenkeZan

Okej.. Jag är inte 100% på detta men sökte på den dator som jag hört ska ha legat som inspirationskälla för startknappen. Det var Perq som var en av de första datorer med ett utvecklat grafiskt gränssnitt. Som sagt var.. Jag är ingen expert på detta område men fann denna i alla fall http://toastytech.com/guis/perquispy.jpg

Längst ner till vänster ligger det som ska vara förlagan till dagens startknapp i Windowsmiljön. Okej.. det står inte start på den men om man klickade så kom en meny upp där man kunde välja vilket program som skulle startas.

Och jo.. Ni har alldeles rätt. Det var ju inte Linux på den tiden.. Antingen var det AT&T eller BERKELEY Unix som kördes på de burkarna. Troligen var det båda men beroende på vad man skulle ha datorn till BERKELEY var om jag inte minns fel det som kördes på Wax datorerna och AT&T hade mer kontorsanpassade lösningar.

Övrigt så kommer A: C: från opperativsystemet CP/M som var förlagan till DOS. Bill köpte DOS (hette egentligen QDOS 'Quick and Dirty Operating System men det kom ju inte jag ihåg när jag skrev mitt tidigare inlägg) för ganska så mycket pengar men det har ju visat sig vara en bra affär.

Microsoft har tagit fram Opperativsystem före DOS så det var inte helt baserat på andras produkter. Första systemet hette Xenix och såldes helt och hållet till ett företag som tog över produktion och utveckling. Det verkar som om detta med att sälja hela system till datortillverkare m.m. kan ha varit grundtanken hos Bill Gates och Paul Allen. Första produktionen var en Basci version till Altair 8800 och sen Xenix. DOS å andra sidan ville inte IBM köpa men de kunde tänka sig att distribuera den med nya datorer och på så sätt ge kunderna ett smidigt system men inte behöva köpa det och på så sätt inte ta några risker om det inte skulle bli populärt hos datorköparna.
Citera
2008-06-28, 06:39
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det var nog ingen som hade två. A och B användes för kopiering mellan disketter också.

t.ex

diskcopy a: b:
tja jag hade t.o.m 4 st diskettstationer, 360 1,2 720 1,4. Dock så var ju bara 2st inkopplade elektroniskt samtidigt, vilket jag löste med extern kabel och div små strömbrytare för att ordna drive select.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in