2008-12-17, 21:24
Medlem
Ellipsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saucy.Jack
Att flickor i allmänhet får högre betyg i 9:an förvånar mig inte. De är på intet vis smartare utan snarare är det så att pojkarna generellt sett inte riktigt är mogna nog att ta ansvar för sina studier.

Dessutom är det svenska betygssystemet oerhört orättvist. Det skiljer oerhört mycket från kommun till kommun hur betygskriterierna tillämpas. Ibland är det pinsamt lätt att få MVG, ibland jävligt svårt.

Att det är lättare att få MVG i invandrartäta skolor är jag fullkomligt övertygad om. Nej, jag har inga källor men efter att ha talat med ganska många "högpresterande" invandrarelever är jag jävligt säker på min sak.

http://sydsvenskan.se/lund/article162191.ece

Rinkebyskolan da? Deras 9or har gång på gång vunnit mattetävlingar o lite annat. Nästan bara invandrare där. Din förklaring? Kanske invandrarnas svar rättas med ett annat facit?
Citera
2008-12-17, 21:34
Medlem
Nemesis1s avatar
Som sagt, det skiljer nog sig mycket från skola till skola... IB-klasserna brukar ju vanligtvis ha väldigt goda resultat trots att de ofta har massor med invandrarelever... Sen finns det förstås ghettoklasser som inte har lika duktiga invandrare...
Citera
2008-12-17, 21:39
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
På den skolan jag går på så är det faktiskt väldigt lite invandrare och de invandrare som går här är i de flesta fall välintegrerade så det är inte så mycket bråk och sånt.
Citera
2008-12-17, 22:00
Medlem
Exceeds avatar
När jag jag gick i låg-, mellan- och högstadiet på kommunala skolor var det nästan varje dag problem med invandrare som bråkade, förde liv och förstörde. Sen när jag gick gymnasiet var det en friskola. Även där fanns det en del invandrare, dock enbart bestående av den skötsamma delen som pluggade hårt och skötte sig.
Citera
2008-12-17, 22:06
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellipsis
Rinkebyskolan da? Deras 9or har gång på gång vunnit mattetävlingar o lite annat. Nästan bara invandrare där. Din förklaring? Kanske invandrarnas svar rättas med ett annat facit?

Jag tror att en elev i deras elitklasser kostar otroligt mycket per läsår jämfört med en medelelev i en skola som inte är PK-industrins flaggskepp, utan en alldeles vanlig skola.

Eller menar du att skolor från Bergsjön, Rosengård osv. också låg i topp i nämnda tävling?
Citera
2008-12-17, 22:08
Medlem
edeforests avatar
Jag har nog helt seriöst träffat på jobbigare svenskar är vad jag träffat på invandrade svenskar. Men oftast hamnar de flesta invandrarna på vissa skolor på grund utav bostäder och liknande, så när vi inte är vana vid personer som är annorlunda uppfostrade anser vi att de är läskiga. Tror nog snarare att det är så att alla infödda svenskar är lite låsta i sin låda jämfört med invandrarna när det handlar om den sociala biten och liknande.
Senast redigerad av edeforest 2008-12-17 kl. 22:12.
Citera
2008-12-17, 22:12
Medlem
edeforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
A) Det är väldigt relevant för att visa om svenska killar klarar sig bättre i en årskurs än en annan
B) Genetiskt ja, eftersom invandrartjejer är inavlade, dock har inte betyg något med intelligens att göra utan motivation, och som personer redan bevisat har svenskar 20 mer IQ än araber, 30 högre IQ än medelsnitts negern.
C) Tror du verkligen att det är könsdiskriminering?
D) Irrelevant, om någon förolämpar dig så måste du sänka dig till deras nivå? Ännu ett bevis på att du är en dålig debattör, illa Ellipsis.

kanske det där med iq:n har något med hur utbildningen ser ut i olika delar av världen? Det är inte direkt så att alla arier upstod med hög iq och resten fick lägre. Det handlar nog mer om hur världens resurser är uppdelade.
Citera
2008-12-17, 22:13
Medlem
Ellipsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Jag tror att en elev i deras elitklasser kostar otroligt mycket per läsår jämfört med en medelelev i en skola som inte är PK-industrins flaggskepp, utan en alldeles vanlig skola.

Eller menar du att skolor från Bergsjön, Rosengård osv. också låg i topp i nämnda tävling?

Han säger att han var fullkomligt övertygad om att invandrartäta skolor är mer generösa när det kommer till betyg. Jag bara ifrågasatte hans resonemang...
Citera
2008-12-17, 22:23
Medlem
Stahlhammers avatar
Som det har nämnts tidigare, det är ju skillnad på invandrarna och invandrare.
På mitt gymnasium bråkar inte invandrarna mer än svenskarna, men dom är jävligt högljudda, och brukar stå och gapa på sitt modersmål rakt över skolgården eller korridoren, vilket ju blir irriterande, men inte värre än sportfånarna som tvunget måste börja spela "fotboll" med tomburkar och hopknöglade papper mitt i korridoren så snart pluggistjejerna är i närheten.
Citera
2008-12-17, 22:26
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeforest
Jag har nog helt seriöst träffat på jobbigare svenskar är vad jag träffat på invandrade svenskar. Men oftast hamnar de flesta invandrarna på vissa skolor på grund utav bostäder och liknande, så när vi inte är vana vid personer som är annorlunda uppfostrade anser vi att de är läskiga. Tror nog snarare att det är så att alla infödda svenskar är lite låsta i sin låda jämfört med invandrarna när det handlar om den sociala biten och liknande.

Så de här tjejerna är "lite låsta i sin låda" om "den sociala biten och liknande"?
Edeforest kanske kunde åka till Karlskrona och uppplysa dem om det?
Citat:
"Tjejerna som passerar får oftast, ja nästan alltid, sliskiga, äckliga blickar på sig. De visar saker och tittar sexuellt förnedrande på oss, ibland slänger de ur sig ett och annat snuskigt och vidrigt ord, ibland långa meningar. Varför? Hoppas de att en av tjejerna ska nappa på "tjena blondie"?. Eller tror dem att vi uppskattar när de tafsar oss på rumpan? Eller när de kallar oss "svenska hora"?", skriver en elev i ett anonymt brev i gymnasiets skoltidning.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1887851.svd
Jag kan tillägga att väktare tillkallades för att tjejer på skolan skulle kunna gå trygga.
Kanske tjejerna har vant sig vid personer som är "annorlunda uppfostrade" vid det här laget?
Om inte kanske de visar sitt missnöje med denna "annorlunda uppfostran" 2010?
Senast redigerad av StuG 2008-12-17 kl. 22:28.
Citera
2008-12-17, 23:21
Medlem
lonerangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeforest
''Låsta i sin låda?'' Min flickvän på högstadiet brukade låsa sitt skåp, fast det bröt en invandrare upp och snodde hennes mobil. Men detta hade alltså kunnat unvikas om hon inte varit så ''låst i sin låda'' Tack för tipset..
Citera
2008-12-17, 23:21
Medlem
edeforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Så de här tjejerna är "lite låsta i sin låda" om "den sociala biten och liknande"?
Edeforest kanske kunde åka till Karlskrona och uppplysa dem om det?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1887851.svd
Jag kan tillägga att väktare tillkallades för att tjejer på skolan skulle kunna gå trygga.
Kanske tjejerna har vant sig vid personer som är "annorlunda uppfostrade" vid det här laget?
Om inte kanske de visar sitt missnöje med denna "annorlunda uppfostran" 2010?
oki det där var väl lite extremt, men visst det förekommer som du visar, och jag kan till viss del hålla med om att ibland kan invandrare bete sig lite väl extremt, såg bland annat en dokumentär om en skola där invandrarna i princip ägde skolan, vad än lärarna gjorde kunde de inte få eleverna att sluta slå och förstöra. När de sedan visade förhållandena i hemmet och att det var accepterat att föräldrarna fick slå sina barn, vilket fick till följd att eleverna vägrade ta order från lärare eftersom de ansåg att det kunde ändå inte hända något. (ska försöka leta reda på länk som hänvisar till vad dokumentären handlar om)

Men det jag menade från början var lite mer om hur invandrare beter sig, oftast är de mer högljuda än vi svenskar(de invandrare jag har träffat på), och detta anser vi vara "dåligt" och "fult". Men jag har träffat på svenskar som beter sig som svin, och detta var på en skola där i princip inga invandrare gick, tillslut var vi tvungna att prata om det jätteseriöst eftersom killarna som tafsade vägrade sluta.
Situation på skolan(som du länkade till) kan även ha eskalerat på grund utav grupptryck, så det är nog inte något som händer på alla skolor med mycket invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in