2009-03-10, 21:57
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NashuaMoment
De flesta invandrarna på min skola var schyssta (bortsett från de självklart bråkiga albanerna). Vi hade heller inga slöjor eller muslim trams, samt att 95 % av eleverna var svenskar.

Min erfarenhet är den samma. Det fanns såvitt jag minns endast EN arab i min skola. De som var utlänningar var för det mesta adopterade eller välanpassade. Inga muslimer m.a.o.
Citera
2009-03-10, 22:00
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Det är väl inte det minsta relevant!?
Du vet, det finns ungdomar som inte går till skolan!

Jag är född på 70-talet och då gick alla i skolan tro det eller ej.
Citera
2009-03-10, 22:11
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Jag är född på 70-talet och då gick alla i skolan tro det eller ej.

Men det är ju högstadiet/gymnasiet vi pratar om och du menar att du är född på sjuttiotalet, således borde du gått i högstadiet/gymnasiet på åttiotalet.

Vad jag hört var skolkandet rätt utbrett då också.
Citera
2009-03-10, 23:06
Medlem
RajGuZzs avatar
På min skola så har vi en speciell iv-klass för invandrare som innehåller icke-integrerade invandrare från främst Somalia och MÖ... Många är över 20 år gamla.
Vad de har att göra på ett gymnasium när de saknar i stort sett någon utbildning alls är för mig en stor gåta.

Att anmälda våldsbrott på skolan har skjutit i höjden sen klassen tillkom är ingen slump. Inte bara killarna som står för det, utan har varit fall där tjejer ifrån klassen gett sig på svenska tjejer oprovocerat.
Citera
2009-03-10, 23:25
Medlem
conflictums avatar
Jag har inte sett invandrare (eller inrikes födda med utländska föräldrar) vara särskilt störiga, åtminstone på gymnasiet jag gick på som faktiskt var och än är relativt berikad. Iofs höll skolan en hög nivå vad det gäller studier och de få missanpassade IV-eleverna syntes sällan till.
Citera
2009-03-11, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Va? Nej? Att en lösning är dålig betyder inte att det finns en bättre. Den bästa lösningen vore att inte ha tagit hit dem över huvud taget. Nu när de redan är här finns ingen bra lösning.

Men nu är ju dem här så att förbanna sig över att man inte borde tagit hit icke önskvärda lär ju inte lösa något..
Citera
2009-03-11, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
En annan lösning vore kanske att orsaka migration med hjälp av ekonomiska incitament. Om arbetsgivare över hela landet gick ihop och diskriminerade mörkhyade människor samtidigt som man angrep välfärdssamhället och ströp bidragsutbetalningarna skulle detta skapa en miserabel situation för invandraren. Om denna samtidigt erbjöds ett bidrag för hemresa för hemfärden kanske hungern skulle få många att nappa.

Är ju inte heller en godtagbar lösning att diskriminera icke önskvärda då sverige som land skulle förlora sin status som ett välbärgat land..

Däremot att skärpa bidragen är ett alternativ eller att se till att alla invandrare får lära sig svenska och även lära sig hur det svenska samhället fungerar.
Citera
2009-03-11, 02:22
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Jag ser en framtid med patrullerande väktare i skolorna.

Är den framtiden redan här, månne? Finns det skolor med anställda väktare?
Citera
2009-03-11, 14:04
Medlem
Embriacos avatar
Jag ser en framtid med medborgargarden. I Italien är det redan verklighet.
Citera
2009-03-11, 14:07
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN

Lustigt att du skulle ta upp det då min nuvarande skola faktiskt anställde väktare under en tid på grund av att IV-drägget (mestadels invandrare ja) stod och bråkade vid entrén hela dagarna.

På högstadiet anställdes dock en permanent väktare att bevaka korridorerna men då var det inte invandrare som var de största bovarna.
Citera
2009-03-11, 19:18
Medlem
Bongomans avatar
Jag längtar tillbaks till den tiden då det mest exotiska som fanns var en kanadensare (inte båten) som flyttat hit för det fina jobbet på Ericsson.
Citera
2009-03-11, 19:50
Medlem
kunskaparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN

Ja, det finns åtskillga sådana. Välkommen till det nya Sverige:

http://www.sr.se/cgi-bin/blekinge/ny...rtikel=2373970
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1887851.svd
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=197265
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här