Den 9 februari så flög jag och ett par vänner hem från Thailand med Norwegian, Bangkok - Stockholm. Jag är en ganska van ''flygpassagerare'' då jag flyger en hel del inom Europa på grund av jobbet och för det mesta så brukar jag sova mig igenom flygresorna, men den här gången höll jag mig vaken och uppmärksammande två saker jag har lite funderingar kring.
Det första jag lade märket till var att vid turbulens under flygresan så pratade kaptenen ut till passagerarna i kabinen och informerade om att turbulens skulle uppstå inom närtid, detta gjorde kaptenen varje gång oavsett om det var turbulens man knappt märkte av eller lite hoppigare, hen informerade även om att det inte var någon som helst fara när turbulensen började visa sig.
Frågan jag har är ifall det här är vanligt att personalen i cockpit gör på det här viset? Som sagt så brukar jag sova under flygresorna men de gånger jag lyckats hålla mig vaken, jag kan dock inte komma ihåg att detta har inträffat tidigare.
Den andra grejen jag lade märke till var uppe i luften när vi var uppe på marschhöjd, på den här höjden så kunde man ibland se ''märkliga'' linjer utav moln uppe i luften, ibland väldigt nära flygmaskinen vi färdades i. Fenomenet kan beskrivas som en genomskinlig kabel, väldigt tunt lager av moln som det sedan var en ''linje'' i. Det är väldigt svårt att förklara hur det såg ut men jag hoppas att någon skulle kunna svara på vad jag möjligen kan ha sett?