Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-26, 09:40
  #1
Medlem
clayfurs avatar
I vissa affärer finns det en skylt som säger att de tar ut en "administrationsavgift" om man blir ertappad med snatta. Jag antar att den där avgiften gäller för arbetet som den anställde lägger ner på att ringa polisen. Själv ser jag det hela som en form av böter och har vanliga mataffärer verkligen lagen på sin sida när de utfärdar böter?
Citera
2008-06-26, 18:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clayfur
I vissa affärer finns det en skylt som säger att de tar ut en "administrationsavgift" om man blir ertappad med snatta. Jag antar att den där avgiften gäller för arbetet som den anställde lägger ner på att ringa polisen. Själv ser jag det hela som en form av böter och har vanliga mataffärer verkligen lagen på sin sida när de utfärdar böter?

Inte olagligt att sätta upp skylten och sett att många butiker har den men aldrig hört talas om någon som tvingats betala =)
Det som de kan göra är att kräva ersättning för sina kostnader när personen blir dömd för brottet. Brukar dock resultera i mindre summor så helt fel är det inte.
Fungerar nog mest som en skrämseltaktik från butikerna. Få saker fungerar så stävjande på människors beteende som att gräva i deras penningpung.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback