2013-02-24, 08:57
Medlem
En sak jag tycker är lite märkligt i Olles agerande är att han den 20/12 1939, två dagar efter att han den 18/9 låtit avliva sin egen hund under falskt namn (det vanligen förekommande namnet Pettersson) och bett om att få kvittot andaterat 3 månader till i september 1939 med motiveringen att han vill ha tillbaka på hundskatten, köper en ny hund för 100:- och sedermera fyller i ett kvitto att han ägt denna hund sedan 20/9 1939 (vilket betyder att han retroaktivt riskerar att måsta betala hundskatt utan att han egentligen behöver det)...

Möllers förklaring till varför han skriver 20/9 är att han fyller i dessa uppgifter om sin nya hund 9 dagar in på det nya året och att han skaffade hunden den 20:e...

100:- 1939 motsvarar 2.681:- i dagens penningvärde (januari 2013) och summan skall kanske i dagens slit- å slängsamhälle inte ses som någon större investering. Men 1939 var en medelårsinkomst för en arbetare inom industri/hantverk/handel/transport 3.183:- vilket betyder att Olle tog närmare 38% av sin månadsinkomst för att brådstörtat köpa en ny hund i ett läge då han dels har mist sitt fasta jobb (han vill själv inte vidgå att han fått sparken), dels har varit sjukskriven (och endast fått sjukpeng), dels håller på att bygga upp en egen verksamhet, dels är underhållsskyldig till två barn han är far till (som han avlat i otrohetsaffärer han haft med Nanna Lindén och Vivian Holmberg under tiden han var gift), dels är underhållsskyldig till fd hustrun (Ulla Deinoff), dels är sammanboende med en ny flickvän (Sigrid Skytt) han har ekonomiskt ansvar för...

Som svar till en person som undrar över den nya hunden svarar Olle att schäfern avlivats i augusti 1939 och att den nya hunden köpts i september 1939.

De förklaringar Olle ger till varför den gamla hunden avlivats är många och varierande (dock är det något han fört på tal under hösten och vissa av motiven vidimeras även av andra personer):

1. Den osnyggar hemma (dvs skiter inomhus)
2. Den är döv/hör dåligt/har haft var i öronen
3. Den är olydig
4. Den är opålitlig och har bitit folk
5. Den fäller anmärkningsvärt mycket hår
6. Den har blivit skadad efter att ha blivit påkörd av en bil
7. Den har sträckt sönder magen efter att ha fallit i sjön från en båt
8. Den är för gammal (drygt 8 år)
9. Den orkar ej längre hänga med på träningspromenader
10. Den har epilepsi

Tidningarna publicerar uppgiften 21/12 om att polisen söker efter en person som dels har tillgång till en bil, dels har hund av schäfertyp och dels transporterar jutevävssäckar. Högst troligt är att Möller på något sätt blivit uppmärksammad innan den 21/12 om att polisen bedriver spaningar efter en sådan person, t ex från sin vän Burmester som själv synes ha varit misstänkt i ett tidigt skede pga att han hade en bil av typ DKW som inledningsvis eftersöktes, och att han då hamnat i panik.

Han ser även till att så noggrannt han kan städa bilen, liksom han städar noggrannt hemma - så noga att han till och med försöker elda bort alla gamla hundhår i hundkorgen med hjälp av en blåslampa som normalt används för att valla skidor.

Möller framförde också en egen teori om att hans hund eventuellt kund ha kommit i kontakt med Gerds kropp då han var ute och rastade hunden vid Lötsjön. Han ställde också frågor i sin bekantskapskrets om det var möjligt att spåra med hjälp av hundhår till en särskild hund .

Med allt detta vill jag inte ha sagt att Olle är skyldig till mordet på Gerda den 1/12 1939, men hans agerande i "hundfrågan" är ett minst sagt märkligt agerande av en oskyldig...
Citera
2013-02-24, 13:59
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Ja, visst sa och gjorde Olle Möller en hel del som inte var till hans fördel, i samband med båda de mordutredningar där han dömdes. Frågan är bara varför? Var han skyldig hade väl ett mer genomtänkt uppträdande varit logiskt, en strategi att klara sig undan? Uppgifterna om hur hunden avlivades och manipulerandet gällande hundskatten kan man älta i evighet – kanske var det ett krångligt sätt att hävda att hunden inte varit i livet den första december med tanke på hundhåren på Gerds kappa - men det fanns gott om folk som träffat Key och alltså kunde vittna om att det påstådda datumet för avlivningen inte stämde. Likaså spelade hundens avlivningsdag ingen roll alls om det fanns hår kvar i Möllers bil i början av december – förutsatt att Gerd körts i denna. Skulle Möller verkligen inte förutsett detta?

Så stämmer inte uppgiften att den Möllerska/Skyttska lägenheten var noggrant städad. Enligt Otto Wendels rapport från 11/1 1940 var lägenheten illa städad, det fanns hundhår överallt och många av dem var ”av schäfertyp”. Även i den städade skåpbilen fanns schäferhår kvar.

Med dåtida metoder kunde man inte skilja olika hundhår åt annat än med mikroskopisk undersökning och den var inte tillräcklig för att utom tvivel fria eller fälla Möllers hund från att ha släppt håren på Gerds kläder. Vad jag minns tog inte heller upp i rättegången att Gerd brukade leka med en schäfer i närheten av familjens bostad. Möjligen var hundhåren ett villospår?

TeodorG - vore intressant att höra din åsikt om hypotesen att Möller skulle förgripit sig på och dödat ett barn? Han såg bra ut, var vältränad och hade uppenbarligen mycket lätt att få kvinnor, vuxna kvinnor som själva var intresserade av hans sällskap. Inte heller lyckades man styrka att han visat intresse för småflickor eller var våldsam. Gerd Johansson var knappt elva år gammal, hon var lång - utan att vara extrem på något sätt - för sin ålder och det finns de som tror att Möller misstog henne för en betydligt äldre flicka pga detta. Har svårt att tro att någon skulle göra ett sådant misstag, Gerd var söt men på de bilder jag sett av henne anas enligt min mening ingen brådmognad, hon ser ut som vilken liten tjej som helst, bara lite längre än många i samma ålder.
Citera
2013-02-24, 15:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag tycker man måste se till helheten när man bedömer förekomsten av hundhår på Gerds kappa. Undersökningen som Söderman och hundprofessorn gjorde gemensamt visade på en rätt tydlig skillnad i helhetsbilden.

Hårprofilen från Möllers lägenhet och bil visade på en stor mängd hundhår av schäfer/spetstyp med stor inblandning av katthår. Hårprofilen från Gerds kappa och fyndplatsen visar på samma sorts hundhårstyp men helt i avsaknad av katthår. Inte ett enda katthår kunde hittas. Däremot hittades på Gerds kappa en del kanin-, häst- och boskapshår. Sådana inslag saknades helt i hårproven från Möllers bil och lägenhet.

Detta vittnade professorn om i rättegången och han var tydlig med att hårproven skilde sig åt. Rätten gick på åklagarens linje och valde att bortse från alla andra djurhår och bara konstatera att det var samma sorts hundhår. Jag anser att man inte kan bortse från de skilda profilerna teknikerna kom fram till.

Samma sak med vittnesmålen från Torsgatan. Bilen stämmer inte, klädseln på mannen som för bort Gerd stämmer inte på Möllers klädsel den dagen eller ens på vad som fanns i hans garderob.

Flera vittnen (som åklagaren och rätten valde att nonchalera eller direkt undertrycka) beskriver en bil som liknar en cheva som har en man och flicka inuti. Jag tycker dessa vittnen beskriver detta rätt väl och kedjan går hela vägen fram till fyndplatsen. Hela den här tiden är Möller någon annanstans i vittnens sällskap.

Nej, Möller gjorde sig själv en stor och obegriplig otjänst genom sitt uppträdande men skyldig till mord var han verkligen inte, anser jag. Då är Färnström, som fälldes för mordet på Kerstin Blom, en mycket troligare GM. Hade han stått inför rådhusrätten istället för Möller hade han fällts och fått minst livstid för mord. Det är jag övertygad om.
Citera
2013-02-24, 21:00
Medlem
Ja, det är riktigt att Olle inte hade städat hela lägenheten - det var endast hundkorgen som noggrannt hade städats.

Beträffande dessa hårbilder - dvs att det även förekom katthår i såväl Olles lägenhet som i Olles bil då polisen gjorde tekniska undersökningar (i hemmet 11/1 1940 och i bilen 14-15/1 1940), men inte på Gerds kappa - så måste vi ha klart för oss att det i praktiken har gått närmare 1½ månad mellan dessa händelser (dvs katthår har haft 1½ månad på att ta sig in i bilen - t ex genom att i lägenheten fastna på Olles kläder för att sedan lossna då han bökar runt i bilen med potatissäckar). Vi bör också ha insikten att han köpte bilen någon gång i början av november 1939. Då han efter max en halv månads bilägande har samlag med fröken Vanja i denna bil, så fastnar en del hundhår på Vanjas kappa. Däremot inga katthår (dvs vid denna tidpunkt har katthår inte hunnit leta sig in i Olles bil). Hårbilden på Vanjas kappa visar sig senare överensstämma relativt väl med hårbilden på Gerds kappa - det finns framförallt inget som motsäger hårbilderna...

Jag har väldigt svårt att tro att Olle Möller förgripit sig på och dödat ett barn.

Däremot tycker jag att Olle Möllers kvinnosyn med all anledning kan ifrågasättas - en åsikt som säkert skulle ha delats av de flesta såväl 1939 som idag 2013. Nog för att han hade framgång bland kvinnor, inte minst för att han såg bra ut och var en "kändis" efter sina framgångar som teränglöpare, men han tog sig stora friheter - några exempel från 1939 (då han de facto har en flickvän i Sigrid Skytt, som han också bor tillsammans med):

Vanja Johansson, född 1917 (dvs Olle är 11 år äldre), träffar Olle den 16/11 1939 i 20-tiden på kvällen på en gata i Norrköping. De åker och fikar i Söderköping. Efter några timmar (i 23-tiden) föreslår Olle samlag, trots att han är i Norrköping med sin flickvän Sigrid.

Inga-Lilla Reijs är, född 1920 (dvs Olle 14 år äldre), träffar Olle den 18/6 1939 i Solnaskogen. Hon är där med sin syster. Efter att de för en stund lämnas ensamma mer eller mindre tilltvingar sig Olle samlag. Då hon upplever det smärtsamt ber hon honom sluta, vilket han gör.

Maj-Britt Larsson, född 1924 (dvs Olle är 18 år äldre), träffar Olle hösten 1939 (då hon är 15 år gammal) och går ibland ut med hans hund. När hon besöker honom i hans hem tillsammans med en kompis accepterar hon Olles inbjudan att sitta i hans knä och även att han kramar, kysser och klappar henne. I detta sammanhang skall dock nämnas att Olle inte försöker få den unga flickan på rygg, något som även konstateras efter läkarundersökning.

Det här är några av de händelser under 1939 som rör yngre kvinnor i Olles närhet, ett år då han har en ny flickvän efter att hans fru lämnat honom pga hans ständiga otrohetsaffärer (som även resulterat i ett par barn).

Enligt Olle Möllers träningskompis John Andö, så hade Olle Möller vid flera tillfällen under 1938 samlag med en 16-årig flicka vid namn Siv Johansson (Olle var då 16 år äldre).

En hypotes till hur han skulle kunna vara skyldig till Gerds död (och då bortser vi tills vidare från en rad vittnen som talar till hans fördel) är att han erbjudit henne lift och en peng att köpa en bakelse för. Då hon blivit livrädd av Olles försök att få henne att sitta i hans knä, har hon börjat skrika. Olle har då tvingats tysta henne genom att hålla handen för hennes mun. Och sedan har någonting gått väldigt snett. Flickan kvävs och Olle hamnar i panik då han upptäcker att hon avlidit. Då Olle gör sig av med kroppen försöker han få det att se ut som att Gerd råkat ut för en sadistisk våldtäktsman...
Citera
2013-02-25, 05:52
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Och sedan har någonting gått väldigt snett. Flickan kvävs och Olle hamnar i panik då han upptäcker att hon avlidit. Då Olle gör sig av med kroppen försöker han få det att se ut som att Gerd råkat ut för en sadistisk våldtäktsman...

Så smart och kallblodig var inte Olle som bekant. Och åter igen..samtliga bortförande-vittnen talade om en man i trenchcoat och en personbil av Chevrolet-typ. Och hur förklarar du dom övriga håren på Gerds kappa? Hur ska alla dom kunna knytas till Olle?
Citera
2013-02-25, 19:09
Medlem
Svidmyras avatar
Det har ju pratats mycket om de där "schäferhåren" och att Olle plötsligt lät avliva sin 12-åriga schäfer pga påstådda ålderskrämpor.

Redan innan 1930-talet var schäfern en av de vanligast förekommande raserna i och kring Sveriges samhällen. Procenten schäfrar var betydlligt högre bland Sveriges hundar än vad den är idag. Hundhår kan man få på sig bara genom att stå för nära en hundägare...

En schäfer på 12 år ÄR i stort sett alltid en gammal hund med en del tydliga och oftast livskvalitetsnedsättande ålderstecken. 12 år ÄR en ganska hög ålder för en stor och relativt tung hund som en schäfer. Att Möllers schäfer hade avlivats ungefär samtidigt som Gerd KAN mycket väl vara en ren slump. Att Möller inte använde sitt rätta namn hos veterinären har han säkert förklarat i sin bok (som jag äger och har läst - men inte nyligen).

Sen vill jag ta upp detta som har nämnts här att Möller och Färnström var så lika men att detta borde kunna falla på att Möller var 33 år gammal vid Gerds död medan Färnström var 21. Hela 12 års åldersskillnad!
Men - på 30-40-talet fanns inget direkt tonårsmode - redan 17-18-åringar såg ju oftast ut som gubbar/tanter vad det gällde både klädsel och frisyrer. Olle Möller var fortfarande aktiv som idrottsman vid tiden för Gerd-mordet (han tog bla. SMguld i lag både i terränglöpning och på 10.000 meter samma år) och borde ha sett hyfsat fräsch ut. Så en åldersskillnad på 12 år är nog inte särskilt tydlig eller ens anmärkningsvärd i sammanhanget.

Jag tror absolut att Olle Möller var oskyldig till Gerd- och Rut-morden! Synd att han tydligen uppfattades som något av en butter översittartyp - såna ska ju sättas dit till varje pris.
Senast redigerad av Svidmyra 2013-02-25 kl. 19:16. Anledning: stavfel
Citera
2013-02-26, 09:38
Medlem
scorzenyno1s avatar
De motsägelsefulla beteendet hos Olle och alla märkliga turer med kvinnor och liknande anser jag har med Olles begåvning att göra, idag är jag övertygad om att Olle hade fått en diagnos av typen funktionsnedsättning, begåvningshandikapp.
Jag vet att det gjordes en iq test på Olle och enligt vad jag förstått visade den att Olle hade normalintelligens men han låg långt ner på skalan och det var inte långt ifrån att han hamnade under gränsen för normalintelligens.
Då jag jobbat inom omsorgen och träffat många personer med olika begåvningshandikapp, autism, asberger mm så tycker jag mig se liknande beteendemönster hos Olle som jag sett hos många andra personer med liknande problematik.
Jag är övertygad om att Olle är oskyldig till mord, det saknas teknisk bevisning och tillförlitliga vittnen.
Olle har ej heller visat prov på våldsamt beteende, visserligen har han lätt för att brusa upp men detta är en helt annan sak än att döda, misshandla och våldta.
Tyvärr handlar rättegångarna mot Olle mycket om hur det gamla klasssamhället såg ut, enkel arbetare med ett udda beteende är körd från början.
Citera
2013-02-26, 09:46
Medlem
FurirRevaers avatar
Man kan hålla på i oändlighet och räkna upp alla kvinnor Möller haft något med att göra, sexuellt eller inte. Att han varit otrogen och hade ett otal barn "på bygden". Det gör honom inte till en mördare. Inget av detta placerar honom vare sig på Torsgatan kl 1700 1/12 1939 eller vid Lötsjön några timmar senare.

Beskådar man den samlade bevisningen utan några förutfattade meningar om Möllers handel och vandel så inser man att det inte går att fälla honom för något brott. Helt enkelt för att han var oskyldig till att ha fört bort, våldfört sig på och dödat Gerd Johansson. Dvs samma slutsats den förste åklagaren drog i januari 1940, innan manipulationerna drog igång på allvar.

Möller fälldes, enbart på indicier och tveksamma vittnesmål, inte för mord utan för grov misshandel varav döden följt samt våldtäkt. Såvitt jag vet så är det inga brott som kräver ett bevisat uppsåt vilket mord och dråp gör. Åklagaren kunde med andra ord inte bevisa uppsåt med sina framlagda bevis. Däremot behövde man en gärningsman till varje pris. Därför "nöjde" han sig med brottsrubriceringen "misshandel och våldtäkt".

Mycket kan man nog lägga Möller till last men inte mordet på Gerd (eller på Rut Lind heller för den delen).
Citera
2013-02-26, 13:33
Medlem
Citat:
Tyvärr handlar rättegångarna mot Olle mycket om hur det gamla klasssamhället såg ut, enkel arbetare med ett udda beteende är körd från början.

Allting handlar om klass. Varför skulle detta vara ett undantag?
Citera
2013-02-27, 11:01
Medlem
Jag har som sagt mycket svårt att tro att Olle Möller begått det sadistiska mordet på Gerd, men tycker det är intressant att kritiskt granska alla aspekter från två håll - är han så otvivelaktigt oskyldig som alla nu anser är bevisat eller skulle han trots allt kunna vara skyldig?

Ofrånkomligen synes mängder av vittnesmål som talar för Olles oskuld ha gallrats bort i rättegångarna kring Gerd-mordet. Och att han senare även blir dömd för mordet på Rut hänger förstås ihop med att han redan är en dömd mördare - dvs nivån på de "bevis" och indicier som krävs för att han ska kunna bli fälld, blir väldigt lågt satt (jämför hur det fungerat i fallet Thomas Quick).

Men några kommentar till att det inte kan vara Olle Möller som står bakom mordet på Gerd eftersom bortförandevittnen talar om en man i trenchcoat och en personbil av Chevrolet:

* Olle Möller var ägare till en paletå (som han ibland använde), dvs en äldre typ av överrock som är längre än en jacka men kortare än en rock och som används både till vardags och vid högtider (vardagspaletån är av grövre tyg och oftast ofärgad, till festligare tillfällen används finare färgat tyg).
* En trenchcoat är en typ av överrock - normalt dubbelknäppt, lång, ljusbrun, khakifärgad, beige eller svart rock med spännremmar på raglanärmarna (en raglanärm skärs från axeln och sys samman med livet med en diagonal söm), epåletter och ett skärp.
* En 1929 års Ford skåpbil (den bil som Olle hade) skiljer sig obetydligt från en 1929 års Chevrolet skåpbil, det krävs att man är djupt insatt i olika bilmodeller för att kunna peka ut skillnaderna.

Med detta vill jag ha sagt att det knappast kan ha varit särskilt lätt att göra en klockren bedömning i mörkret den 1 december 1939 vilken typ av överrock och skåpbil det handlade om...
Citera
2013-02-27, 12:00
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeodorG
Jag har som sagt mycket svårt att tro att Olle Möller begått det sadistiska mordet på Gerd, men tycker det är intressant att kritiskt granska alla aspekter från två håll - är han så otvivelaktigt oskyldig som alla nu anser är bevisat eller skulle han trots allt kunna vara skyldig?

Ofrånkomligen synes mängder av vittnesmål som talar för Olles oskuld ha gallrats bort i rättegångarna kring Gerd-mordet. Och att han senare även blir dömd för mordet på Rut hänger förstås ihop med att han redan är en dömd mördare - dvs nivån på de "bevis" och indicier som krävs för att han ska kunna bli fälld, blir väldigt lågt satt (jämför hur det fungerat i fallet Thomas Quick).

Men några kommentar till att det inte kan vara Olle Möller som står bakom mordet på Gerd eftersom bortförandevittnen talar om en man i trenchcoat och en personbil av Chevrolet:

* Olle Möller var ägare till en paletå (som han ibland använde), dvs en äldre typ av överrock som är längre än en jacka men kortare än en rock och som används både till vardags och vid högtider (vardagspaletån är av grövre tyg och oftast ofärgad, till festligare tillfällen används finare färgat tyg).
* En trenchcoat är en typ av överrock - normalt dubbelknäppt, lång, ljusbrun, khakifärgad, beige eller svart rock med spännremmar på raglanärmarna (en raglanärm skärs från axeln och sys samman med livet med en diagonal söm), epåletter och ett skärp.
* En 1929 års Ford skåpbil (den bil som Olle hade) skiljer sig obetydligt från en 1929 års Chevrolet skåpbil, det krävs att man är djupt insatt i olika bilmodeller för att kunna peka ut skillnaderna.

Med detta vill jag ha sagt att det knappast kan ha varit särskilt lätt att göra en klockren bedömning i mörkret den 1 december 1939 vilken typ av överrock och skåpbil det handlade om...

Ett av bortförande-vittnena var billackerare.
Citera
2013-02-27, 23:39
Medlem
Billackerarvittnet Hilding Andersson var den person som identifierade den bil en unge flicka (Gerd?) drogs in i, som en 4-dörrars mörkblå DKW med suflett av väv...

Inte utan att man börjar tro att två unga flickor drogs in i ett par olika bilar vid ungefär samma tidpunkt och plats...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in