Till att börja med, vem är den pensionerade mattläggaren som skulle träffat Olle Möller? Du själv eller en annan person?
Vore intressant att få veta var påståendena att Möller skulle varit djurplågare/haft en mycket aggressiv natur kommer ifrån! Mig veterligt finns t ex inga domar som styrker detta. Inte heller har jag tidigare hört rykten som ens kommer i närheten av detta. Vad menar du med att det i hans trakter är "ganska känt" att Möller är skyldig? I mattläggarens trakter eller i Möllers (antar att du om Möller avses syftar på Hidingsta)? Och vad betyder "ganska känt"?
En idag pensionerad (fd mattläggare) man, träffade möller flera gånger och sade direkt att han utan tvekan var den som gjorde det. Han var en djurplågare utav värre slag, dessutom helt klart en enorm manipulativ person som kunde vända på en femöring samt div mer saker jag inte tar upp här, inkl möllers mycket aggresiva natur han ej alltid kunde dölja.
Oviktigt idag men med tanke på det oförlåtliga han gjorde mot flickan, så är det i hans trakter ganska känt idag att det faktist var han, så den saken är tveklös.
Jaha, i sådär 70 år har frågan om Möllers eventuella skuld/oskuld diskuterats.
Men nu är saken äntligen klar: En före detta mattläggare visste hur det låg till !
Jaha, i sådär 70 år har frågan om Möllers eventuella skuld/oskuld diskuterats.
Men nu är saken äntligen klar: En före detta mattläggare visste hur det låg till !
Fucking Fail
Varför är det så otroligt!
I princip alla stackars snörvlande och snyftande mördare är såå oskyldiga små lamm i media där deras goda sidor lyfts fram och deras snälla snälla ögon och uppsyn tas för något slags vittnesbörd om oskuld.
Att Möller var skyldig till åtminstone ett av morden är näppeligen speciellt osannolikt.
Att han var ett perverst sadistiskt svin är inte heller helt osannolikt.
Varför är det så otroligt!
I princip alla stackars snörvlande och snyftande mördare är såå oskyldiga små lamm i media där deras goda sidor lyfts fram och deras snälla snälla ögon och uppsyn tas för något slags vittnesbörd om oskuld.
Att Möller var skyldig till åtminstone ett av morden är näppeligen speciellt osannolikt.
Möller dömdes som skyldig till två mord och var misstänkt för ett tredje.
Gjorde han ett men var oskyldig till det andra? Var han helt oskyldig eller
var han kanske jätteskyldig till allihop?
Jag vet inte mer än någon annan om han var skyldig till dessa mord men de
flesta bedömare idag anser att han var helt oskyldig. Eller åtminstone borde
ha friats i brist på bevis. Tyvärr får vi sannolikt aldrig reda på sanningen, men
att säga att han kunde varit sadist och pervers är meningslöst. Dessutom grep
man mördaren till det tredje mord han hördes om.(Fallet Kerstin) så där var han
garanterat oskyldig. https://www.flashback.org/t1614679
Vad jag vet fick inte Olle Möller särskilt positiv press? Dessutom, han hade förmodligen dessutom mycket väl kunnat bli dömd för mordet på Kerstin Blom - han körde bil förbi Vasastan i samband med att flickan försvann - men han hade lyckligtvis en person med sig som gav honom alibi vid det tillfället. Om han nu faktiskt "råkade" hamna i en situation som kunnat bli mycket besvärande för honom 1955 kanske det var sammalunda både 1939 och 1959?
Och perverst sadistiskt svin - underligt bara att han lyckades dölja det så väl under alla år utom vid ett par tillfällen då alltså förlåten skulle rasat med mord som följd?
Vad jag vet fick inte Olle Möller särskilt positiv press? Dessutom, han hade förmodligen dessutom mycket väl kunnat bli dömd för mordet på Kerstin Blom - han körde bil förbi Vasastan i samband med att flickan försvann - men han hade lyckligtvis en person med sig som gav honom alibi vid det tillfället. Om han nu faktiskt "råkade" hamna i en situation som kunnat bli mycket besvärande för honom 1955 kanske det var sammalunda både 1939 och 1959?
Och perverst sadistiskt svin - underligt bara att han lyckades dölja det så väl under alla år utom vid ett par tillfällen då alltså förlåten skulle rasat med mord som följd?
Har läst Bjorn Heeds bok "Brott som skakat Sverige" - han är övertygad om att mannen som mördade Kerstin också var mannen som dödade Gerd - och att Möller var oskyldig.
Så här skriver han "När Hugo Fernström nio år efter att ha mördat Kerstin, chockerades av åsynen av väskan (i vilken han knälat ner Kerstin och kastat henne i Albysjön - min kommentar) började han tala om Gerd Johansson!
Raderna efter: När Fernnström fördes till kriminalen trodde en polisman att Möller blivit anhållen igen - så lika var de. "
Åtminstone ett mord gjorde han sig skyldig till, det på Gerd 1939, det känns ganska säkert.
Tveksamt - så här skriver Börje Heed vidare om Möller ang Rutmordet
Epilog: I mitten av juni 1959 skriver man om en försvunnen fru från Fjugesta, Rut Lind, vittnen kunde berätta att hon vid ett besök på lasarettet i Örebro talat med en man i rutig skjorta....
Den 22 juni rycks min dörr upp på tidningen (AB min anm) och Olle Möller kom in svettig och nervös
- Kommer du ihåg att jag en gång bad dig hjälpa mej om det kärbvade till sig, nu är dt dags!
- Vad är det som har hänt?
- Det är ju jag som är skjortmannen!
Jag medger att jag fick något av en chock Den man som den försvunna fru Lind setts tala med i lasarettets väntrum - var Olle Möller.
- Var du på lasarettet den dagen?
- Visst fan var jag det och jag talade med flera kärringar!
sedan kommer vi till slutet av Kerstinkapitlet:
"Dagen innan hade man hittat kroppen av fru Lind i Dyltaskogen norr om Örebro.
- Du kan ge dej fan på att de kommer sätta dit mej för det här med - kan de förresten hitta fingeravtryck på trädgrenar? (Min markering en märklig fråga att ställa - eller?)
Efter flera dramatiska rättegångar dömdes han till förvaring i 11 år efter en ny märklig dom. När han kom ut och tillbaka till Hidingsta fick han diabetes, åda benen måste amputeras och en dag i slutet av 1978 gick han bort.
Det sista han yttrade var:
Människorna har varit vrånga mot mig. Två gånger har de berövat mig friheten fast jag båda gångerna varit helt oskyldig".
En sak tycker jag är märklig - varför skulle en person som mördat barn efter att denne våldtagit barnet - plötsligt ge sig på en vuxen kvinna?
Tveksamt - så här skriver Börje Heed vidare om Möller ang Rutmordet
Epilog: I mitten av juni 1959 skriver man om en försvunnen fru från Fjugesta, Rut Lind, vittnen kunde berätta att hon vid ett besök på lasarettet i Örebro talat med en man i rutig skjorta....
Den 22 juni rycks min dörr upp på tidningen (AB min anm) och Olle Möller kom in svettig och nervös
- Kommer du ihåg att jag en gång bad dig hjälpa mej om det kärbvade till sig, nu är dt dags!
- Vad är det som har hänt?
- Det är ju jag som är skjortmannen!
Jag medger att jag fick något av en chock Den man som den försvunna fru Lind setts tala med i lasarettets väntrum - var Olle Möller.
- Var du på lasarettet den dagen?
- Visst fan var jag det och jag talade med flera kärringar!
sedan kommer vi till slutet av Kerstinkapitlet:
"Dagen innan hade man hittat kroppen av fru Lind i Dyltaskogen norr om Örebro.
- Du kan ge dej fan på att de kommer sätta dit mej för det här med - kan de förresten hitta fingeravtryck på trädgrenar? (Min markering en märklig fråga att ställa - eller?)
Efter flera dramatiska rättegångar dömdes han till förvaring i 11 år efter en ny märklig dom. När han kom ut och tillbaka till Hidingsta fick han diabetes, åda benen måste amputeras och en dag i slutet av 1978 gick han bort.
Det sista han yttrade var:
Människorna har varit vrånga mot mig. Två gånger har de berövat mig friheten fast jag båda gångerna varit helt oskyldig".
En sak tycker jag är märklig - varför skulle en person som mördat barn efter att denne våldtagit barnet - plötsligt ge sig på en vuxen kvinna?
För det första så är jag helt övertygad om att Olle Möller INTE mördat nån enda människa. Visst är det underligt om en pedofil ger sig på vuxna helt plötsligt. Men vad som är ännu mer underligt i fallet Rut Lind är det faktum att Olle med familj flyttade från Stockholm till Örebro för att komma undan allt skvaller och alla misstankar att han mördat Kerstin Blom. Varför skulle han då förstöra sin nya tillvaro med att mörda en fullständigt okänd kvinna? Det verkar ju helt bortom all sans och logik. Nej..Olle dömdes på underlag av skvaller och tidningsskriverier och rent fiffel från polisens sida. Det är min uppfattning.
Morden på Gerd Johansson och Rut Lind är verkligen inte lika alls. Ett barn på tio år och en vuxen kvinna i 30-årsåldern, den ena våldtagen den andra inte, den ena strypt, den andra ihjälslagen, den ena lämnad fullt synlig i en avfallsgrop där människor rörde sig i närheten åtminstone dagtid, den andra dold under grenar ute i skogen - listan kan göras lång.
Och dessa båda illdåd begångna av samme man som levde ett långt liv utan att dömas för något annat våldsbrott? Som hade många kvinnoaffärer och var gift tre gånger utan att någon kvinna åtminstone vad jag känner till kom till skada eller att han någonsin kunde bevisas vara intresserad av småflickor?
Visst var Olle Möller oskyldig, han fick sitt liv förstört och minst två mördare gick fria, det är min fasta övertygelse.
Morden på Gerd Johansson och Rut Lind är verkligen inte lika alls. Ett barn på tio år och en vuxen kvinna i 30-årsåldern, den ena våldtagen den andra inte, den ena strypt, den andra ihjälslagen, den ena lämnad fullt synlig i en avfallsgrop där människor rörde sig i närheten åtminstone dagtid, den andra dold under grenar ute i skogen - listan kan göras lång.
Och dessa båda illdåd begångna av samme man som levde ett långt liv utan att dömas för något annat våldsbrott? Som hade många kvinnoaffärer och var gift tre gånger utan att någon kvinna åtminstone vad jag känner till kom till skada eller att han någonsin kunde bevisas vara intresserad av småflickor?
Visst var Olle Möller oskyldig, han fick sitt liv förstört och minst två mördare gick fria, det är min fasta övertygelse.
Jag är beredd att hålla med dej på alla punkter - tack för tidigare inlägg i tråden då du tipsade om just "Brott i Sverige" otroligt intressant bok som jag rek andra här - i alla händelser de som är intresserade av Möller (åh de borde man ju va i denna tråd ehum)
Min mormor var insatt i detta fall - och hon var helt övertygad om Olle Möllers oskuld.
Finns det i dag inga möjligheter att med hjälp av dna på något vis säga något i detta fall; fria eller fälla?
när möller satt i fängelset i frövi skall det ha funnits ögonvittnesskildringar om att möller skulle ha lockat små sparvar till fönstret, för att sedan sticka nålar i dem. att han var djurplågare kanske han var - men mördare?