2013-02-15, 18:32
Medlem
Crime-boys avatar
I "Mördaren i folkhemmet" påstår man att van der Velde ignorerade vittnet som påstod att han träffat Rut Lind i Stockholm. Men i "Polischefen berättar" av Alvar Zetterkvist står det att han krävde en ny obduktion för att fastställa dödsdatum. Just p.g.a. detta vittne. Vad ska man tro?
Citera
2013-02-15, 18:49
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Vad ska man tro?

Antingen att någon eller båda uppgifterna inte är vederhäftiga - eller att den senare obduktionen faktiskt gjordes och tydde på att Stockholmsvittnet var ute och cyklade?
Citera
2013-02-16, 07:15
Medlem
Är det bekräftat att man fann hennes handväska i Bromma ?
Jag är skeptisk till att hon skulle varit i Stockholm.Det verkar ju inte ha varit under tvång om man läser vittnets iakttagelse.En annan sak som gör det problematisk är att vittnet och RL kände varandra.
Citera
2013-02-16, 08:14
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Är det bekräftat att man fann hennes handväska i Bromma ?
Jag är skeptisk till att hon skulle varit i Stockholm.Det verkar ju inte ha varit under tvång om man läser vittnets iakttagelse.En annan sak som gör det problematisk är att vittnet och RL kände varandra.

Om man ska tro boken så fick inte advokaten tillgång till väskan. Att polisen undanhöll saker som talade till Olles fördel är ställt utom allt tvivel. Sen om det verkligen var Ruts väska vet jag inte om det blev bekräftat från något håll. Men vad menar du med att det är problematiskt att vittnet kände Rut? Tvärtom anser jag. Dom växlade ju några igenkännande fraser och detta förstärker väl snarare påståendet att det verkligen var Rut han träffade? Han beskrev även exakt dom kläder hon bar när hon försvann.

Dock fattar jag inte VARFÖR Rut befann sig i Stockholm två dagar efter besöket på sjukhuset? Med en orolig make och barn som väntar hemma? Hon stressade ju ut från sjukhuset för att komma hem så fort som möjligt?
Citera
2013-02-16, 08:33
Medlem
Kan presentera två nya anekdoter om eye-witness accounts med Olle:

- Den första utspelar sig i Örebro precis efter det att Möller flyttat hem till Örebro efter avtjänat straff för det första mordet han dömdes för: En sju-åring från Hidingsta går vilse i stan och vem kör honom hem, om inte - gissa vem - Möller. De bor grannar ute i Hidingsta och kort därefter knackar polisen på hos ynglingens hem. Hans föräldrar öppnar:

Polisen: - "Din son får inte vistas med sådana fula gubbar"

- Den andre kommer från samma källa. Hans mormor skulle fått syn på Möller då han lämnade sin lastbil (som hade kokat över) och blev så pass rädd att hon sprang därifrån och in i skogen. Möller gick med skamsen bloick och tittade ner i marken.
Citera
2013-02-16, 10:27
Medlem
Citat:
Men vad menar du med att det är problematiskt att vittnet kände Rut? Tvärtom anser jag. Dom växlade ju några igenkännande fraser och detta förstärker väl snarare påståendet att det verkligen var Rut han träffade? Han beskrev även exakt dom kläder hon bar när hon försvann.

Dock fattar jag inte VARFÖR Rut befann sig i Stockholm två dagar efter besöket på sjukhuset? Med en orolig make och barn som väntar hemma?

Här har vi två starka motsättningar det är problematiskt.Går vi på den senare och hon är där frivilligt så får vi revidera bilden av Fru Lind och familjelyckan.Varför finner man henne inte Stockholm om hon nu var där i livet?
Senast redigerad av ascheberg 2013-02-16 kl. 10:29.
Citera
2013-02-16, 10:56
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Här har vi två starka motsättningar det är problematiskt.Går vi på den senare och hon är där frivilligt så får vi revidera bilden av Fru Lind och familjelyckan.Varför finner man henne inte Stockholm om hon nu var där i livet?

Jag kan inte tänka mig annat än att hon var där frivilligt. I alla fall om vi ska tro vittnet och omständigheterna han beskriver. Kanske var inte Rut så oförvitlig som hon framställdes? Men vem skulle komma på tanken att leta henne i Stockholm? Och även om den tanken fanns så betyder det väl inte att man hittar henne?
Senast redigerad av Crime-boy 2013-02-16 kl. 10:58.
Citera
2013-02-16, 11:12
Medlem
Citat:
Jag kan inte tänka mig annat än att hon var där frivilligt. I alla fall om vi ska tro vittnet och omständigheterna han beskriver. Kanske var inte Rut så oförvitlig som hon framställdes? Men vem skulle komma på tanken att leta henne i Stockholm? Och även om den tanken fanns så betyder det väl inte att man hittar henne?

Fel av mig så här, varför hittas hon mördad i Örebro och inte Stockholm ?
Citera
2013-02-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Uttersjö verkar intressant, vad vet vi om honom?
Han lärde sin hund att ligga på rygg.
Citera
2013-02-16, 12:17
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Fel av mig så här, varför hittas hon mördad i Örebro och inte Stockholm ?

Precis DÄR vill jag också sätta frågetecknet.
Citera
2013-02-16, 14:07
Medlem
Citat:
Precis DÄR vill jag också sätta frågetecknet.

Det enklaste är antagligen att hon aldrig var i Stockholm. Att ögonvittnet har misstagit sig eller ljugit.

Möller bodde söder om Örebro. Rut Lind i Fjugesta sydväst om stan. Hon hittas några mil norröver. Stockholm ligger rakt österut. Geografiskt är det svårt att få ihop historien både med Möller och med Stockholmsresan.

Håller med om att hon borde hittats i Stockholmsområdet om hon nu åkte dit med sin mördare av ena eller andra skälet. Man kan förstås leka med tanken att hon hade en affär med någon i Stockholm, han skulle köra henne hem, de blir oense om något och han mördar henne. Räknar med att polisen kommer att leta efter liket mellan Örebro och Fjugesta och väljer istället att köra norrut. Antingen bara för att förvilla eller för att han är bekant med skogarna i norra Närke av något skäl. Men det sannolikaste alternativet är nog ändå att hon dör samma kväll som hon lämnar lasarettet i Örebro.
Citera
2013-02-16, 15:10
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Det enklaste är antagligen att hon aldrig var i Stockholm. Att ögonvittnet har misstagit sig eller ljugit.

Möller bodde söder om Örebro. Rut Lind i Fjugesta sydväst om stan. Hon hittas några mil norröver. Stockholm ligger rakt österut. Geografiskt är det svårt att få ihop historien både med Möller och med Stockholmsresan.

Håller med om att hon borde hittats i Stockholmsområdet om hon nu åkte dit med sin mördare av ena eller andra skälet. Man kan förstås leka med tanken att hon hade en affär med någon i Stockholm, han skulle köra henne hem, de blir oense om något och han mördar henne. Räknar med att polisen kommer att leta efter liket mellan Örebro och Fjugesta och väljer istället att köra norrut. Antingen bara för att förvilla eller för att han är bekant med skogarna i norra Närke av något skäl. Men det sannolikaste alternativet är nog ändå att hon dör samma kväll som hon lämnar lasarettet i Örebro.

Ja..vittnet blev i vilket fall aldrig kallad till nån av rättegångarna. Trots att han själv aktivt sökte både polis och Möllers advokat. Han växlade några ord med Rut och kunde beskriva hennes kläder exakt. Och han kände henne sen tidigare. Så varför hitta på en sån historia och lämna ut sig själv? Nja..

Jag tror faktiskt att Rut kände sin mördare. Kanske var det precis som du skriver. Hur eller varför har jag ingen aning om. Men att det inte handlade om Olle Möller är jag helt säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in