2010-06-10, 14:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag undrar också hur de kunde leva med detta. Möjligen trodde de verkligen att Möller var skyldig och att de gjort det rätta? Många hävdar att man ville se honom dömd för mordet på Lind då han "slapp undan" för Kerstin Blom - jag tror så själv. Undrar vad dessa vittnen m fl tänkte och kände då Färnström fälldes? Jag är övertygad om att Möller var oskyldig till båda morden. Med facit i hand - Färnström med sin historia som våldtäktare och verksam som lastbilschafför i Vasastan osv osv - isar det i hårrötterna. Jag tror Gerd Johanssons skändare och mördare hette Hugo i förnamn.

Även Sidolis hustru är avliden. Någon som känner till vad som hände med hans ofullbordade manuskript?
Jag hoppas att det vilar tryggt någonstans i något arkiv, och väntar på någon att slutföra jobbet. Kanske manuskriptet finns kvar i familjens ägo?
Citera
2011-03-02, 22:48
Medlem
Grandiosos avatar
Åtminstone ett mord gjorde han sig skyldig till, det på Gerd 1939, det känns ganska säkert.
Citera
2011-03-03, 06:39
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Åtminstone ett mord gjorde han sig skyldig till, det på Gerd 1939, det känns ganska säkert.

Jasså? På vilket sätt då? Så här i efterhand tycker jag nog att det mesta som kommit fram pekar på att Olle satt oskyldig även i Gerd-fallet. Han dömdes på mycket tveksamma grunder.
Citera
2011-03-03, 07:20
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Jag undrar, liksom Crime-boy, hur det kan kännas säkert? Har du tagit del av tråden finns där uppgifter om en man dömd för ett liknande mord begått 1955 - en man som dessutom var mycket lik Olle Möller till utseendet. Kerstin Bloms mördare dömdes på dåtida teknisk bevisning och erkännande - jag vill påstå att åtal och dom gällande Gerd Johansson knappt byggde på indicier ens och något erkännande från Möller var det inte tal om. Däremot finns det uppgifter att Kerstin Bloms mördare under förhör börjat tala om en flicka som hette just Gerd.
Citera
2011-03-03, 21:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag undrar, liksom Crime-boy, hur det kan kännas säkert? Har du tagit del av tråden finns där uppgifter om en man dömd för ett liknande mord begått 1955 - en man som dessutom var mycket lik Olle Möller till utseendet. Kerstin Bloms mördare dömdes på dåtida teknisk bevisning och erkännande - jag vill påstå att åtal och dom gällande Gerd Johansson knappt byggde på indicier ens och något erkännande från Möller var det inte tal om. Däremot finns det uppgifter att Kerstin Bloms mördare under förhör börjat tala om en flicka som hette just Gerd.

Det finns onekligen en hel del som tyder på att han var Gerds baneman som framgår av stycken
ur länkade artikeln.

Flera bestickande omständigheter som talade rätt kraftigt mot honom.
Man kan nämna exempelvis när en 23-årig metallarbetare trädde fram och uppgav att Möller under
häktningstiden försökt få honom att begå mened genom att ge Möller ett falskt alibi.
Mannen ifråga berättade vidare att han frågat Möller om denne var inblandad i Gerdmordet.
Möller skulle då först ha svarat ja men senare tagit tillbaka sitt erkännande.

Vidare skulle Möller ha haft ett intresse för småflickor sedan långt tidigare.

Nej, det känns som om domen var riktig i det här fallet fast jag kan förstås inte på något sätt vara helt säker på den saken.

Däremot tror jag att han inte hade något alls med mordet på Rut Lindh att göra. Där dömde
man honom på så att säga "gamla meriter" och det är upprörande i högsta grad.

En märklig man, denne Olle Möller under alla omständigheter, särdeles svår att få ordentligt grepp
om, upplever jag.

Jag tror i alla fall detta och sen får ni tro vad ni vill! Slutdiskuterat för min del!http://web.comhem.se/akademin/artikelbiblioteket/artiklar/moller.htm

Senast redigerad av Grandioso 2011-03-03 kl. 22:21.
Citera
2011-03-03, 23:07
Medlem
Grandiosos avatar
Det blev en fatal felskrivning i mitt första inlägg märker jag nu.

Det ska inte stå åtminstone ty det antyder ju en eventuell skuld även i Rut Lind-fallet.
Och det håller jag som tidigare nämnts för högst osannolikt.

Ber så mycket om ursäkt för detta.
Citera
2011-03-04, 06:07
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Det finns onekligen en hel del som tyder på att han var Gerds baneman som framgår av stycken
ur länkade artikeln.

Flera bestickande omständigheter som talade rätt kraftigt mot honom.
Man kan nämna exempelvis när en 23-årig metallarbetare trädde fram och uppgav att Möller under
häktningstiden försökt få honom att begå mened genom att ge Möller ett falskt alibi.
Mannen ifråga berättade vidare att han frågat Möller om denne var inblandad i Gerdmordet.
Möller skulle då först ha svarat ja men senare tagit tillbaka sitt erkännande.

Vidare skulle Möller ha haft ett intresse för småflickor sedan långt tidigare.

Nej, det känns som om domen var riktig i det här fallet fast jag kan förstås inte på något sätt vara helt säker på den saken.

Däremot tror jag att han inte hade något alls med mordet på Rut Lindh att göra. Där dömde
man honom på så att säga "gamla meriter" och det är upprörande i högsta grad.

En märklig man, denne Olle Möller under alla omständigheter, särdeles svår att få ordentligt grepp
om, upplever jag.

Jag tror i alla fall detta och sen får ni tro vad ni vill! Slutdiskuterat för min del!http://web.comhem.se/akademin/artikelbiblioteket/artiklar/moller.htm

Metallarbetaren du hänvisar till erkände ju senare att han begåt mened. Polisen hade lovat honom vissa fördelar om han vittnade mot Olle. Denna bekännelse togs även med i den resningsansökan som gjordes i fallet Rut Lind. Mannen blev senare dömd för mened.

Olle var aldrig tidigare dömd för något sexbrott och åklagaren lyckades heller aldrig leda i bevis att han hyst något intresse för småflickor. Detta står även omnämt i Alvar Zetterkvists memoarer.
Citera
2011-03-04, 06:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Metallarbetaren du hänvisar till erkände ju senare att han begåt mened. Polisen hade lovat honom vissa fördelar om han vittnade mot Olle. Denna bekännelse togs även med i den resningsansökan som gjordes i fallet Rut Lind. Mannen blev senare dömd för mened.

Olle var aldrig tidigare dömd för något sexbrott och åklagaren lyckades heller aldrig leda i bevis att han hyst något intresse för småflickor. Detta står även omnämt i Alvar Zetterkvists memoarer.

Ja, är det på det viset så får jag kanske ta och ompröva mitt ställningstagande i Gerdfallet.
Citera
2011-03-04, 21:56
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Utmärkt, Grandioso! Något annat att fundera över kan kanske vara katthåren? Eller snarare de katthår som inte fanns?
Citera
2011-06-08, 22:53
Medlem
Jag träffade för en månad sen en man som jobbat för Olle Möller som barn. Han träffade honom också då Olle var gubbe. Jag frågade honom; "Tror du OM var skyldig?". Han svarade utan att röra en min: NEJ.

Jag frågade också om OMs adress där han tillbringade sina sista år. Han bodde i närheten av Hidingsta och är det någon som kan komplettera det här och ge exakt vägbeskrivning från Örebro C? Jag vet att man ska åka Nkpg-vägen och sedan ta av vid Gällersta. Sen?
Citera
2011-06-09, 00:11
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Jag träffade för en månad sen en man som jobbat för Olle Möller som barn. Han träffade honom också då Olle var gubbe. Jag frågade honom; "Tror du OM var skyldig?". Han svarade utan att röra en min: NEJ.

Jag frågade också om OMs adress där han tillbringade sina sista år. Han bodde i närheten av Hidingsta och är det någon som kan komplettera det här och ge exakt vägbeskrivning från Örebro C? Jag vet att man ska åka Nkpg-vägen och sedan ta av vid Gällersta. Sen?

..nja var det inte så att man fann Rut i trakterna kring Hidingsta. .
. . .och att Möller hade sin gård strax utanför Fjugesta.. .
Citera
2011-06-09, 00:59
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman

Hur många mördare känns helt osannolika när det väl uppdagas för deras omgivning att de är mördare, så det du skriver säger inte ett skit om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in