2015-07-09, 20:44
Medlem
http://na.se/familj/1.2797591-olle-moller-utredaren-stig-sandin-dod

Olle Möller utredaren Stig Sandin dog tidigare i år RIP

Han var poliskommissarien som vigde sitt liv till att rentvå den morddömde Olle Möller.

Läs mer i länk
Senast redigerad av ascheberg 2015-07-09 kl. 20:53.
Citera
2015-07-19, 19:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det är inga fantasier, läs mördaren i folkhemmet, där står det klart och tydligt, en fullgången våldtäkt. Och det betyder i klarspråk DNA spår.

Men då kunde man inte genera DNA och man visste heller inte vad DNA var för något.
Idag står det klart att det var Fjällström som var mördaren i och med att alla vittnesmål som såg honom och hans bil påtalade detta hela tiden, att mannen endast var lik Olle Möller

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Det andra mordet dömdes han för endast på grund av Gerd mordet, när han sedan satt inne greps Fjällström för Kerstin mordet och han erkände Gerd mordet redan när polisen hämtade honom, men det är idag man ser kopplingen till att han mördade Gerd.

Och Fjällström stämmer exakt med FBI:s gärnimgsmannaprofilering, samt i hur sådana mord går till, han var dessutom dömd för ett flertal övergrepp sedan tidigare.

Om du nu ska använda Mördaren i folkhemmet som referens så notera det som faktiskt står i boken, att man inte kunde påvisa något spår av sperma (obducent var Wilhelm Bosaeus som var professor i rättsmedicin, min kommentar) och att Gerd hade svåra underlivsskador av vad som sannolikt var ett föremål, inte en fullbordad våldtäkt.

Så, igen, den man du kallar Fjällström hette Färnström, inget annat. Vid tidpunkten för mordet på Gerd Johansson var han 21 år gammal, jag är tveksam om han då ännu var dömd för övergrepp mot småflickor men han var naturligtvis redan det mänskliga rovdjur han senare visade sig vara - det som talar mot Färnström var att han arbetade i Enköping men han hade troligen haft förmiddagsskift och kunde isf hunnit till Stockholm för att föra bort lilla Gerd.

Däremot delar jag din uppfattning att Olle Möller var oskyldig till såväl Gerd- som Rutfallen.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg

Han var poliskommissarien som vigde sitt liv till att rentvå den morddömde Olle Möller.

Läs mer i länk

RIP Stig Sandin, ditt arbete måste varit gott för Olle och hans anhöriga.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2015-07-19 kl. 19:39. Anledning: stavfel
Citera
2015-07-21, 11:37
Medlem
Citat:

Läs mer i länk
RIP. Trevligt med poliser som omprövar tidigare låsningar i synsättet.
Citera
2015-07-25, 18:41
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Läs mer i länk

I artikeln står det att uppgiften om vindruvorna inte stått i pressen. Men den var faktiskt omnämnd i en bok. "Kriminalchefen berättar" del 2 av Alvar Zetterqvist. Mannen kan alltså ha läst den där. Ja..Stig Sandin var nog ganska unik i kåren eftersom han trodde på Möllers oskuld?
Citera
2015-07-26, 18:43
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
I artikeln står det att uppgiften om vindruvorna inte stått i pressen.

Citat ur Sidolis "Olle Möller och orättvisan", s 703: "Efter någon tid talar Edquist om för mig att Sandin ringt och berättat att tyvärr var det så att uppgifterna om vindruvor och vindruvskärnor flera gånger återgetts i pressen. Om än ganska undanskymt så dock i samband med utredningen. Uppgifterna från X via fru G-två saknade därför självständigt värde. Det har emellertid även framkommit att den dag fru Lind försvann såldes blå cap-druvor i lasarettets kiosk."

X avser den man som enligt fru G-två (kvinnan som uppgett sig blivit utsatt för närmanden på landstället) påstått att han bjudit Rut Lind på vindruvor och sedan tagit hennes liv.
Citera
2015-07-30, 19:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel om Olle Möller.

I månadstidsskriften Svenska öden och äventyr, nr. 5 i år, så tas fallet Olle Möller upp på sidorna 64-66 illustrerat med fem olika foton på honom.

Rubriken är "Olle Möller Idrottshjälten som dömdes för två mord."
Citera
2015-08-04, 23:30
Medlem
Har du läst klart "mördaren i folkhemmet", fantastisk bok, tycker att alla som är intresserade av Olle Möller-fallet borde läsa den.

Några spontana tankar jag har efter att ha läst den:

* Vad hade hänt om Junewall aldrig hittat Rut Linds kropp, alternativt att den hade hittats flertalet månader efter om kroppen varit icke igenkänbar? Eftersom Möller dömdes utan teknisk bevisning är jag rädd för att han hade blivit dömd ändå.

* Vad hade hänt om "damen på landet" som fick besök av Valter Uttersjö hade kontaktat polisen dagen efter han trängde sig in i hennes kök? Och ju mer jag tänker på det, hur kan hon INTE ha gjort det dagen efter? Mannen stiger helt enkelt in i hennes kök och berättar att han har mördat Rut Lind samt att han bjöd henne på vindruvor innan han bragde henne om livet. Dessutom försöker han sedan bryta sig in mitt i natten men lyckas ej komma in i huset.
Citera
2015-08-04, 23:58
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Har du läst klart "mördaren i folkhemmet", fantastisk bok, tycker att alla som är intresserade av Olle Möller-fallet borde läsa den.

Några spontana tankar jag har efter att ha läst den:

* Vad hade hänt om Junewall aldrig hittat Rut Linds kropp, alternativt att den hade hittats flertalet månader efter om kroppen varit icke igenkänbar? Eftersom Möller dömdes utan teknisk bevisning är jag rädd för att han hade blivit dömd ändå.

* Vad hade hänt om "damen på landet" som fick besök av Valter Uttersjö hade kontaktat polisen dagen efter han trängde sig in i hennes kök? Och ju mer jag tänker på det, hur kan hon INTE ha gjort det dagen efter? Mannen stiger helt enkelt in i hennes kök och berättar att han har mördat Rut Lind samt att han bjöd henne på vindruvor innan han bragde henne om livet. Dessutom försöker han sedan bryta sig in mitt i natten men lyckas ej komma in i huset.

Vad hade mordoffret för koppling till mannen som erkände att han dödat henne?
Citera
2015-08-05, 12:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Vad hade mordoffret för koppling till mannen som erkände att han dödat henne?
Ingen känd koppling kom fram när Sandin undersökte det hela. Var det han så var det en ren slump att de träffades på sjukhuset eller utanför.
Citera
2015-08-05, 19:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utanför lasarettet i Örebro 1959.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ingen känd koppling kom fram när Sandin undersökte det hela. Var det han så var det en ren slump att de träffades på sjukhuset eller utanför.

Har för mig att det var utanför lasarettet de hade träffats. Någon hade sett fru Lund stå och tala med en man när denne satt i sin lilla lastbil.
Citera
2015-08-05, 23:54
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Skulle han sedan ha bjudit offret på vindruvor efter att de träffats av en slump? Något stämmer inte här.
Citera
2015-08-06, 00:34
Medlem
Kommer inte ihåg varenda stavelse av boken utantill, men när uttersjö var hos ensamma "tanten på gården" så tog tanten med honom ut till trädgården för att bjuda på fika samt att vinna lite tid, då frågade hon "Hur gick du till väga då?" eller något sådant. Då svarade han något i stil med "Jag var ute efter en kvinna och efter ett tag fick jag reda på att det var en kvinna där som behövde skjuts hem".
Tror även han sa "alla kvinnor tycker om vindruvor" eller något sådant. Som sagt, kommer ej ihåg allt 100% utantill, kan kolla i boken igen i morgon.

Uttersjö hade även med sig sin hund vid det första tillfället till "tanten på gården" och visade då att han hade lärt sin hund att ligga på ryggen med särade ben. När Sandin gjorde hembesök hos uttersjö precis innan han dog kunde hunden (vet ej om det fortfarande var samma hund) göra samma sak då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in