2003-07-31, 01:32
äldre konto (old)
Ej medlem
Eftersom jag läst Flashback sedan innan internet-tiden, och följt Flashbacks utveckling sedan dess (trots att jag har nybörjar-rating här i Flashback Forum), tycker jag att jag vågar mej på en försiktig kritik.

Det var två saker jag gillade bäst med Flashbacks nätutgåva, då i begynnelsen.
Dels, såklart, att ni fortsatte skriva om marginella företeelser,precis som ni gjorde i papperstidningen. När sedan Carl Abrahamsson började intervjua en massa intressanta människor tänkte jag att, fan, det här kan bli en slags motsvarighet till det som en gång var RE/Search, fast på nätet.
Det var länge sedan Flashback publicerade nåt egenproducerat material, förutom Alexandersson/Öhrlund och deras trötta spalter.

Det andra var länksamlingen, som var skitbra för tio år sen men uppenbarligen inte uppdaterats sen dess. Enough said, det vet ni ju själva att så är fallet.

Utan minsta illvilja, men med hopp om bättring,

Micke
Citera
2003-07-31, 09:37
äldre konto (old)
Ej medlem
Instämmer. Flashbacks e-tidning har blivit lite av ett klistra och klippa från diverse nyhetskällor. Det udda och marginaliserade och kulturella har fått ge vika för semation tycker jag också Mer av slit och släng. För mig är forumet det enda av värde hos flashback idag.

Ett annat problem är att jag upplever att den från början oberoende tidningen har blivit högervriden. Jag skulle inte ha något emot det om balansen var bättre, men nu är inriktningen mot nyliberalism och högervridenheten (revisionism, nationalism, antifeminism) osv alltfrö utmärkande. Artiklar och liknande handlar dessutom oftaste om cencurfrågor och stackars naister som inte fått demonstrera eller om sexualmoralism osv.
Citera
2003-07-31, 10:54
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej !

Jag har inte varit så länge på Flashback men jag började innan forumet stängdes pga. diverse koder till kabel TV osv. men för tillfället tycker jag att attityden på forumet har sjunkigt rejält. En massa hackande på andra personer osv. Det fanns inte så mycket av det innan och jag tycker det är synd, har man inget svar på en fråga eller något inlägg på forumet, varför svara med en massa skit då ? som många gör. Innan så försökte folk hjälpa varandra osv. men nu är det lika mycket hjälp som hackande i svaren
Citera
2003-07-31, 16:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunda
Hej !

Jag har inte varit så länge på Flashback men jag började innan forumet stängdes pga. diverse koder till kabel TV osv. men för tillfället tycker jag att attityden på forumet har sjunkigt rejält. En massa hackande på andra personer osv. Det fanns inte så mycket av det innan och jag tycker det är synd, har man inget svar på en fråga eller något inlägg på forumet, varför svara med en massa skit då ? som många gör. Innan så försökte folk hjälpa varandra osv. men nu är det lika mycket hjälp som hackande i svaren
Du har en poäng... många av de nya medlemmarna har vissa attityds problem gemtemot de som ställer "dumma" frågor vilket är rätt tråkigt!

Skulle vara mycket trevligare om alla var glada och hjälpte till.
Citera
2003-08-01, 09:35
Bannlyst
Jag tycker även att standarden på forumet har sjunkit. Det kan naturligtvis delvis bero på en massa nya medlemmar som kommit hit efter nystarten, men det beror också på att en del moderatorer är väldigt glada för sin lås-knapp.

Förr i världen tramsade Allmaktåtsture och liknande figurer nästan sönder vissa forum och det är inte bra. Numera kan ett inlägg som uppfattas som stötande generera en varning och låsning av tråden. Det är ju förvisso ett försök att höja standarden, men varningar och låsningar verkar ibland delas ut ganska godtyckligt. Jag har mig veterligen inte fått någon varning, trots att jag ibland kan vara ganska fantasirik i mina inlägg men eftersom jag börjar se ett mönster så vill jag gärna peka på problemet innan det växer oss över halsen.

Naturligtvis ska man inte få lov att vräka ur sig vad för skit som helst, men risken finns att försöken att stävja ofoget leder till en kraftig reducering av Flashbacks devis Freedom of speech. Ungefär som läget blivit i Sverige under de senaste åren. Försöken att stävja dumheter har lett till att man lagstiftat och numera kan fällas för brott om man öppet uttrycker vissa åsikter.

Naturligtvis är detta galet och hör inte hemma i tvåtusentalets Sverige, men vad ska man göra när politiker och andra makthavare har räfst- och rättarting. Låt oss slippa detta på Flashback i alla fall.

// Roger P.
Citera
2003-08-01, 10:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Du är en del i vägvalet!

Hejsan!

För mig har Flashback alltid varit synonymt med ett öppet sinnelag, hög tolerans mot oliktänkande, ett enträget tabustormande och naturligtvis ett frispråkigt och envist värnande av yttrandefriheten.

Speciellt viktigta upplevde jag att dessa "dygder" blev under det uniforma slutet på det förra millenniet.

Minst en "nagel i ögat" på makthavare har Flashback också lyckats placera genom åren. (Nja, det är rätt många faktiskt.)

Ibland har den (makten) avslöjats med sina byxor i knävecken och naturligtvis inte funnit nöje i detta.

Därför har Flasback utpekats som en tummelplats för allsköns nazi och nynazigrupper.

Det är något som våra "fria och oberoende" media gärna kastar sig över, fördömande i alla kända tonarter, då det kastas åt dem som en nyhet av maktens politruker.

Visst har dessa grupper också kunna finna en "fristad" i Flashbacks hägn. De såväl som andra, av makten misshagliga grupper och åsikter.

Flashback har liksom aldrig trott på den tanken, att det finns något sätt att få tankar och idéer att försvinna ur människors sinnen genom att låtsas att dessa inte finns.

Det är endast i en öppen och levande dialog människor emellan vårt samhälle har en rimlig möjlighet att undergå en optimal utveckling.

En utveckling som mao kommer folkflertalet till del och fromma.

Stora ord, men det finns mer än så!

Flashback fyller också vårt behov av nytta och nöje. Genom att vi tillsammans hjälper varandra att optimera även detta.

Det är här DU är en minst lika viktig del som någon moderator kan vara.

Det är du som har Flashbacks utveckling i din attityd till just Flashback.

Hur du/vi använder oss av de möjligheter denna sida ger bestämmer också värdet och betydelsen av Flashback i en framtid.

Nu ska det väl sägas att yttrandefrihet förvisso också innebär ett visst ansvar.

För mig är inte yttrandefrihet liktydigt med ett "kastande av skit" på varandra eller ett användande av invektiv och nedsättande epitet mot personer vi finner misshagliga.

Tillsammans har vi ett ansvar. Låt oss ta det!

ABZeta99
Citera
2003-08-01, 13:12
Medlem
Undergroundmans avatar
Det som jag finner tråkigt med Flashback är att man gått från att vara en underground tidsskrift/webplats/nyhetsbrev med stora delar skrivet av folk med olika "udda" intressen och åsikter. Till att mest bli ett klipp och klistraforum där man via sitt nyhetsbrev FNA skickar ut redan existerande nyheter som redan publicerats på andra webplatser.

Månadens intervju som fanns förut i FNA var den typ av material jag fann intressant. Skulle vilja se mer material likt det och mer material skrivet av folk med udda intressen och åsikter. Klippandet och klistrandet är helt ointressant, speciellt när vissa nyheter kommer från kvällspressen.

Varför inte ha med material som:

AFA - om kravallerna på Söder
En resa till Tallin, där nån torsk berättar
Hans Scheike om vad han gör nu
Den misshandlade bögen på Priden
Combat 18 om deras mål för framtiden
Intervju med någon hackergrupp
Recension av droger
Rapporter från "hemliga" rejvfester
Presentation av någon av sveriges "huligangrupper"
Intervju med Bandidos

För att bara komma med några förslag. Den typ av material som fanns förr hos Flashback på websidan och i dess tidning.
Vart tog det vägen, jag saknar det och fann det mycket mer intressant än dagens klipp och klistrafabrik!
Citera
2003-08-01, 22:19
äldre konto (old)
Ej medlem
En drogrecent vore kul! Nån anonym snubbe får testa olika droger som är i omlopp!
Citera
2003-08-02, 10:34
Medlem
Hylands avatar
Borde väl gå alldeles utmärkt om någon här på forumet skulle vilja skriva en recension eller whatever i fna? Själv så skulle jag vilja se Chockad publicera sina teorier där! Tror faktiskt att det finns många här på forumet med kunskap samt vilja att bidra till att göra fna bättre.
Citera
2003-08-03, 00:24
Medlem
Undergroundmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Borde väl gå alldeles utmärkt om någon här på forumet skulle vilja skriva en recension eller whatever i fna? Själv så skulle jag vilja se Chockad publicera sina teorier där! Tror faktiskt att det finns många här på forumet med kunskap samt vilja att bidra till att göra fna bättre.

Tror jag också, men då måste Flashback själva försöka knyta upp dessa människor, folk är slöa och gör inget utan en uppmaning..
Frågan är om viljan vinns att få liv i det ganska så sömniga FB?
Citera
2003-08-03, 10:55
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undergroundman
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland

Tror jag också, men då måste Flashback själva försöka knyta upp dessa människor, folk är slöa och gör inget utan en uppmaning..
Frågan är om viljan vinns att få liv i det ganska så sömniga FB?
Det kan du ha rätt i. Det är ett jäfvla jobb att "väcka" fna. Kanske Janne själv är trött efter alla år med FB? Med rättegångar och allt vad det har inneburit.
Citera
2003-08-05, 23:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
och stackars nazister som inte fått demonstrera

jag håller med. flashback är klart högervridet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera