2003-08-05, 23:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notwist
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
och stackars nazister som inte fått demonstrera

jag håller med. flashback är klart högervridet
som ditt ollon
Citera
2003-08-06, 00:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Intressant upplysning!

Hej!

Det var en nyhet, att "jena" och "notwist" var så intimt bekanta med varandra.

Jag säger då det!

Undrar vilken nästa chockerande nyhet blir, som vi får ta del av?

ABZeta99
Citera
2003-08-06, 00:19
äldre konto (old)
Ej medlem
jag menade inte folket som modererar eller forumet, jag menar nyheterna på flashback.se/com/info/kuk
Citera
2003-08-06, 06:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Intressant upplysning!

Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Hej!

Det var en nyhet, att "jena" och "notwist" var så intimt bekanta med varandra.

Jag säger då det!

Undrar vilken nästa chockerande nyhet blir, som vi får ta del av?

ABZeta99

Shit, avslöjad...
Citera
2003-08-07, 01:04
äldre konto (old)
Ej medlem
En gång till

Varför har Flashback stagnerat?
Varför uppdateras inte länksamlingen?
Varför lägger man inte till nåt nytt redaktionellt material?
osv.
Det är så jävla trist, särskilt som man har följt hr chefredaktörens väg från klarhet till klarhet...
Vad sedan gäller eventuell högervridning här i forumet/på siten, så speglar väl bara detta tidens anda, eller?
Detta är en av grejerna jag alltid uppskattat med Flashback;nämligen att Flashback tagit ställning för en enda sak: yttrandefrihet.
Det är därför jag skriver det här inlägget på det här forumet; jag tycker att Flashback börjar att bli lite väl McFlashback-ifierat.
Hoppas på mothugg.
Citera
2003-08-07, 01:38
Administrator
admins avatar
Re: En gång till

Citat:
Ursprungligen postat av MonoMan
Varför har Flashback stagnerat?
Varför uppdateras inte länksamlingen?
Varför lägger man inte till nåt nytt redaktionellt material?
osv.

Av samma orsak som den tryckta tidningen inte utkommit på sex år.
Av ekonomiska orsaker.

Flashback i Sverige ligger f.n. i en rättstvist.
Ifall man förlorar den så betyder det att man tvingas betala rättegångskostnader på cirka en kvarts miljon. Därav dålig uppdatering av länkar och mindre redaktionellt material.

Flashback expanderar. Flashback växer!
Men tyvärr syns inte alltid detta utåt. Istället för att exempelvis erbjuda månadens intervju varje månad i FNA, så bygger Flashback upp ett internationellt nätverk. Det är kostsamt, och tidskrävande.
Men ... Hade vi inte gjort det, så hade Flashback inte funnits idag.

Flashback i Sverige (och även Jan Axelsson som privatperson) är för tillfället förbjudna att bedriva interaktiva tjänster som konferensforum, webchat, marknadsplatser osv.

För en månad sedan öppnade Flashback forumet igen, förra veckan installerades en ny server. Om cirka en månad startas en webchat och även ett alternativt uppslagsverk. Månadens intervju återkommer. Och nu kommer intervjuerna även att filmas (för att senare släppas på DVD-samlingen "FLASHBACK TV" och till ett flertal kommande dokumentärer).

Flashback är idag ett välmående och växande brittiskt företag. En mängd bus är på gång. Vad vi nu avvaktar är ifall detta ska bedrivas från Stockholm eller London. (Eller varför inte Burma, Saudiarabien, Holland, Ryssland, Sydafrika, Kina osv).

Det finns mycket att göra. Men då Flashback är ett lite av ett DIY-hobbyprojekt, och inte ett risk venture-finansierat bolag, så tar det ibland sin tid. Detta kan tyckas nonchalant som läsare. Och vi är ledsna över att vi inte är bättre på vissa områden. Men vi gör så gott vi kan. Trust us!

admin
Citera
2003-08-07, 01:43
Administrator
admins avatar

Just det. Och så vill jag ju även tacka för all konstruktiv kritik.
Vi blir inte alls sura. Tvärtom! Vi blir jätteglada för alla tips på förbättringar. Så fortsätt tala om hur vi kan bli bättre.
Tycker du Flashback är tråkig och FNA klipp-och-klistra så skriv det. Absolut! Vi vill ha era reaktioner. Vi bryr oss. Peace!

admin
Citera
2003-08-07, 18:22
Medlem
Undergroundmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Just det. Och så vill jag ju även tacka för all konstruktiv kritik.
Vi blir inte alls sura. Tvärtom! Vi blir jätteglada för alla tips på förbättringar. Så fortsätt tala om hur vi kan bli bättre.
Tycker du Flashback är tråkig och FNA klipp-och-klistra så skriv det. Absolut! Vi vill ha era reaktioner. Vi bryr oss. Peace!
admin

Bra att ni tar det på rätt sätt. Hoppas ni även tar till er och försöker engagera fler människor så slipper allt stå och falla på en eller några få eldsjälar och den tid dessa har att förfoga över! Mycket kan förbättras utan att det kostar.
Citera
2003-08-07, 22:43
äldre konto (old)
Ej medlem
varför inte:
en länk till ett extra forum som ligger på en anonym server långt utomlands där det finns alla möjliga olaglika saker. vapen handel, knark, koder till satellit tv, snuff... ja allt möjligt
Citera
2003-08-09, 05:07
äldre konto (old)
Ej medlem
Igen och igen

Ok, herr Axelsson, jag fattar.

Du förlorar pengar på att driva igenom det som var grundidén med Flashback, men:
"Flashback är idag ett välmående och växande brittiskt företag. En mängd bus är på gång. Vad vi nu avvaktar är ifall detta ska bedrivas från Stockholm eller London. (Eller varför inte Burma, Saudiarabien, Holland, Ryssland, Sydafrika, Kina osv). "

Jag är den siste ,ja, fan ta mej den siste att fatta vad fan det innebär att lyfta Flashback från fanzinestadiet till den riksangelägenhet som nättidningen nu är, eftersom jag, tillsammans med ett par kompisar (Jonas Hållén och Pertan Anderson) gav ut ett fanzine i 500 ex per nummer, betitlat Modernes Pop, i början av 80-talet, och därför exakt gått igenom den frie kreatörens alla våndor och triumfer.

Och lärt mej att reflexmässigt svara på kritik med:
Ja men vad fan, gör det bättre själv då.

För så är det ju, på nåt sätt.

Jag tror dock fortfarande att det inte har nåt som helst med pengar att göra att Flashback har degenererat. Det är som med allt annat föreningsliv:
man måste nyrekrytera!
Citera
2003-08-09, 05:27
äldre konto (old)
Ej medlem
"Jag är den siste ,ja, fan ta mej den siste " (se senaste inlägget i denna tråd).
Snacka om hjärnsläpp.
Detta bevisar tesen:
Gå aldrig ut på nätet när du - (fill in the blanks) - har med alkohol att göra....
Nåväl, byt ut ordet "siste" mot "första", så blir det lite mer ordning och reda osv.
Tack för tålamodet.
Citera
2003-08-09, 11:17
Administrator
admins avatar
Re: Igen och igen

Citat:
Ursprungligen postat av MonoMan
Du förlorar pengar på att driva igenom det som var grundidén med Flashback, men:
"Flashback är idag ett välmående och växande brittiskt företag. En mängd bus är på gång. Vad vi nu avvaktar är ifall detta ska bedrivas från Stockholm eller London. (Eller varför inte Burma, Saudiarabien, Holland, Ryssland, Sydafrika, Kina osv). "

Jag är den siste ,ja, fan ta mej den siste att fatta vad fan det innebär att lyfta Flashback från fanzinestadiet till den riksangelägenhet som nättidningen nu är, eftersom jag, tillsammans med ett par kompisar (Jonas Hållén och Pertan Anderson) gav ut ett fanzine i 500 ex per nummer, betitlat Modernes Pop, i början av 80-talet, och därför exakt gått igenom den frie kreatörens alla våndor och triumfer.

Och lärt mej att reflexmässigt svara på kritik med:
Ja men vad fan, gör det bättre själv då.

För så är det ju, på nåt sätt.

Jag tror dock fortfarande att det inte har nåt som helst med pengar att göra att Flashback har degenererat. Det är som med allt annat föreningsliv:
man måste nyrekrytera!

Det finns ingen motsättning i "Du förlorar pengar på att driva igenom det som var grundidén med Flashback, men: Flashback är idag ett välmående och växande brittiskt företag."

Det är ett stort problem när gällande lagstiftning inte gäller, och det är ett allvarligt problem när man riskerar att betala närmare en kvarts miljon i rättegångskostnader, utan att ha brytit mot lagen.

Precis som det är en allvarlig situation när man blir nedstängd från Internet under 7 månader, utan att varken Konkurrensverket eller Justitieombudsmannen vill titta på ärendet (trots *BEVISADE* brott mot såväl gällande Konkurrenslagstiftning som mot gällande Kommunallagstiftning).

Det handlar inte alls om: "gör det bättre själv då". Ifall det var så du uppfattade mitt svar, så är jag ledsen.

Problemet ligger i prioritering. Istället för att utveckla Flashback.se så lägger vi ner tiden på att hitta sett att överleva. I detta fall genom att lämna Sverige. Det är Allvarligt!

Det ser illa ut när svenska företag måste avveckla sin verksamhet i Sverige, på grund av att myndigheterna sätter krokben på allt de gör.
Men det förrändrar också spelreglerna. Både till gott och ont.

Det bör sägas att "lagen om elektroniska anslagstavlor" är den lag som i sverige kontrollerar alla communitys, webchats, forum osv.
Vid en fällande dom, så skulle man kunna bedriva exakt samma mål mot Lunarstorm, Aftonbladets chat osv. Märkligt nog har många missat det.
Och trots att lagen är glasklar - för det är den - så är Flashback i Sverige förbjudna att bedriva några som helst interaktiva tjänster ("lagen om elektroniska anslagstavlor" är helt osidosatt). 400 000 kronor kostar det så fort någon diskuterar ett ämne relaterat till "piratkort". Vilket är omöjligt att hindra utan förhandsgranskning. Och förhandsgranskning är omöjlig i såväl ett forum eller i en webchat.

Men avslutningsvis. Viktigast av allt. Massor av nya projekt är på gång.
Oavsett vad som händer Flashback juridiskt, så kommer den att finnas kvar på Internet. Det finns tider då den är mer aktiv, och man kan tycka att vi kunde göra mer än vi gör. OK. Det är en åsikt. Vi gör så gott vi kan, och vi är glada för det. Vi vet hur mycket jobb det är att bedriva det vi gör idag, och vi är mer än förvånade att vi lyckas hålla igång det.

Men ... Feedback, kommentarer, kritik osv är nyttigt. Det ger också upphov till nya idéer = möjligheten att förbättra oss. Så fortsätt komma med åsikter.

PS. Modernes Pop var en lysande tidning. Bra jobbat! Jag var prenumerant, och äger alla nummer ... DS

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in