Citat:
Ursprungligen postat av MonoMan
Du förlorar pengar på att driva igenom det som var grundidén med Flashback, men:
"Flashback är idag ett välmående och växande brittiskt företag. En mängd bus är på gång. Vad vi nu avvaktar är ifall detta ska bedrivas från Stockholm eller London. (Eller varför inte Burma, Saudiarabien, Holland, Ryssland, Sydafrika, Kina osv). "
Jag är den siste ,ja, fan ta mej den siste att fatta vad fan det innebär att lyfta Flashback från fanzinestadiet till den riksangelägenhet som nättidningen nu är, eftersom jag, tillsammans med ett par kompisar (Jonas Hållén och Pertan Anderson) gav ut ett fanzine i 500 ex per nummer, betitlat Modernes Pop, i början av 80-talet, och därför exakt gått igenom den frie kreatörens alla våndor och triumfer.
Och lärt mej att reflexmässigt svara på kritik med:
Ja men vad fan, gör det bättre själv då.
För så är det ju, på nåt sätt.
Jag tror dock fortfarande att det inte har nåt som helst med pengar att göra att Flashback har degenererat. Det är som med allt annat föreningsliv:
man måste nyrekrytera!
Det finns ingen motsättning i "Du förlorar pengar på att driva igenom det som var grundidén med Flashback, men: Flashback är idag ett välmående och växande brittiskt företag."
Det är ett stort problem när gällande lagstiftning inte gäller, och det är ett allvarligt problem när man riskerar att betala närmare en kvarts miljon i rättegångskostnader, utan att ha brytit mot lagen.
Precis som det är en allvarlig situation när man blir nedstängd från Internet under 7 månader, utan att varken Konkurrensverket eller Justitieombudsmannen vill titta på ärendet (trots *BEVISADE* brott mot såväl gällande Konkurrenslagstiftning som mot gällande Kommunallagstiftning).
Det handlar inte alls om: "gör det bättre själv då". Ifall det var så du uppfattade mitt svar, så är jag ledsen.
Problemet ligger i prioritering. Istället för att utveckla Flashback.se så lägger vi ner tiden på att hitta sett att överleva. I detta fall genom att lämna Sverige. Det är Allvarligt!
Det ser illa ut när svenska företag måste avveckla sin verksamhet i Sverige, på grund av att myndigheterna sätter krokben på allt de gör.
Men det förrändrar också spelreglerna. Både till gott och ont.
Det bör sägas att "lagen om elektroniska anslagstavlor" är den lag som i sverige kontrollerar alla communitys, webchats, forum osv.
Vid en fällande dom, så skulle man kunna bedriva exakt samma mål mot Lunarstorm, Aftonbladets chat osv. Märkligt nog har många missat det.
Och trots att lagen är glasklar - för det är den - så är Flashback i Sverige förbjudna att bedriva några som helst interaktiva tjänster ("lagen om elektroniska anslagstavlor" är helt osidosatt). 400 000 kronor kostar det så fort någon diskuterar ett ämne relaterat till "piratkort". Vilket är omöjligt att hindra utan förhandsgranskning. Och förhandsgranskning är omöjlig i såväl ett forum eller i en webchat.
Men avslutningsvis. Viktigast av allt. Massor av nya projekt är på gång.
Oavsett vad som händer Flashback juridiskt, så kommer den att finnas kvar på Internet. Det finns tider då den är mer aktiv, och man kan tycka att vi kunde göra mer än vi gör. OK. Det är en åsikt. Vi gör så gott vi kan, och vi är glada för det. Vi vet hur mycket jobb det är att bedriva det vi gör idag, och vi är mer än förvånade att vi lyckas hålla igång det.
Men ... Feedback, kommentarer, kritik osv är nyttigt. Det ger också upphov till nya idéer = möjligheten att förbättra oss. Så fortsätt komma med åsikter.
PS. Modernes Pop var en lysande tidning. Bra jobbat! Jag var prenumerant, och äger alla nummer ... DS
admin