• 1
  • 2
2008-06-25, 04:43
Medlem
Juörgens avatar
Jag har på senare tid vaknat på natten (som jag har gjort nu) och hostat så inn i vassen och haft nått astma liknande slem i halsen. Ja, det är svårt att förklara. så jag brukar gå ut och ta lite frisk luft i 10min så brukar det gå över. Jag är alergisk mot pälsdjur och röker kanske ett halft packet cigg om dagen. Men jag hostar aldrig på dagen oavsätt hur mycket jag röker.

Nu kommer frågan. Kan det bro på rökandet som jag har hållt på med i 2-3år och att jag är lite allergisk mot saker och att allt skit och släm vill ut på natten? Eller har jag bara för dålig luft i mitt rum?

(flummigt inlägg ja, men va fan man vill ju kunna sova)

Peace..
Citera
2008-06-25, 04:59
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Bara en gissning men jag tror att det lättare samlas slem och annat som kan reta halsen när man ligger ner.
Citera
2008-06-25, 05:46
Medlem
Juörgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Bara en gissning men jag tror att det lättare samlas slem och annat som kan reta halsen när man ligger ner.

hmm, jo det är nog sant. För nu en timme senare effter lite slämhostningar och kli i halsen så känns det hur bra som hällst.

jäjä, Jag får väl vädra ut mitt rum lite oftare kanske och ta en damsugnig efter skolan så får man se vad det är.

Fan, man tycker ju att man borde få slippa hostan om man dricker en kopp te innan man går och lägger sig, men inte!
Citera
2008-06-25, 09:14
Medlem
Nakenchocks avatar
Eftersom du är allergisk kan du ha en släng av astma. Och astmaattacker brukar ha en tendens att dyka upp på natten med hosta och slem även om man mått bra under dagen. Talar nämligen av egen erfarenhet. Mina största anfall har som regel startat på natten. Skulle inte vara ett dugg förvånad om cigaretterna strular till allt eftersom de framkallar irritationer i luftrören hos många.

Mitt bästa tips är att sluta röka och att gå till läkaren och kolla upp vad det är. Men det är kanske inte svaret du ville höra.
Citera
2008-06-25, 17:18
Medlem
Juörgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Eftersom du är allergisk kan du ha en släng av astma. Och astmaattacker brukar ha en tendens att dyka upp på natten med hosta och slem även om man mått bra under dagen. Talar nämligen av egen erfarenhet. Mina största anfall har som regel startat på natten. Skulle inte vara ett dugg förvånad om cigaretterna strular till allt eftersom de framkallar irritationer i luftrören hos många.

Mitt bästa tips är att sluta röka och att gå till läkaren och kolla upp vad det är. Men det är kanske inte svaret du ville höra.

hehe, nej det är inte svaret jag vill höra men det är nog sanningen.

Tack för svaret nu har jag lite att gå på för att lösa problemet.
Citera
2008-06-25, 17:24
Medlem
Yoyombas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juörgen
Jag har på senare tid vaknat på natten (som jag har gjort nu) och hostat så inn i vassen och haft nått astma liknande slem i halsen. Ja, det är svårt att förklara. så jag brukar gå ut och ta lite frisk luft i 10min så brukar det gå över. Jag är alergisk mot pälsdjur och röker kanske ett halft packet cigg om dagen. Men jag hostar aldrig på dagen oavsätt hur mycket jag röker.

Har samma problem. Är också allergisk mot pälsdjur, damm, snobbar, brats, osv. Och röker.
Brukar inte alltid vakna på natten av hosta, men det händer i perioder, så att säga. Bara att stå ut me'et!
Citera
2008-06-25, 19:12
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyomba
Har samma problem. Är också allergisk mot pälsdjur, damm, snobbar, brats, osv. Och röker.
Brukar inte alltid vakna på natten av hosta, men det händer i perioder, så att säga. Bara att stå ut me'et!

Njaaaa, finns ju preparat att ta emot astman för att förebygga hostan och för att underlätta ifall den ändå dyker upp.
Citera
2008-06-25, 19:17
Medlem
Yoyombas avatar
Citat:
Njaaaa, finns ju preparat att ta emot astman för att förebygga hostan och för att underlätta ifall den ändå dyker upp.

Precis, glömde skriva det :P
Jag har som sagt astmamedicin som jag tar om det blir för jobbigt.
Citera
2008-06-25, 19:18
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Precis, glömde skriva det :P
Jag har som sagt astmamedicin som jag tar om det blir för jobbigt.

Du kanske borde ta medicin varje dag och inte bara när det är jobbigt. Alltså använda en kortisoninhalator som t ex Pulmicort som förebygger natthostan.
Citera
2008-06-25, 19:23
Medlem
Yoyombas avatar
Citat:
Du kanske borde ta medicin varje dag och inte bara när det är jobbigt. Alltså använda en kortisoninhalator som t ex Pulmicort som förebygger natthostan.

Använder Symbicort och Ventoline evohaler nästan dagligen.
Citera
2008-06-25, 19:41
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Använder Symbicort och Ventoline evohaler nästan dagligen.

Jahapp, då finns det bara en sak att göra. Sluta röka
Citera
2008-06-25, 19:48
Medlem
Yoyombas avatar
Citat:
Jahapp, då finns det bara en sak att göra. Sluta röka

Fast jag har haft sån hör hosta sen jag var typ 6 år. Rökte inte då
Citera
  • 1
  • 2