Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-24, 19:37
Medlem
blåhästs avatar
Jag Har gått med Körtelfeber/Pussjukan i 3 veckor nu och igår var jag hos läkaren. Fick ta blodprov och halsprov, sedan träffade jag en läkare. Hon konstaterade att jag hade körtelfeber/pussjukan, sedan började hon klämma på min mage och sa att min Lever och mjälten var spända och att jag inte fick anstränga mig förmycket och akta mig för att få hårda slag i magen för att då kunde mjälten spricka.jag fick utskrivet Diclofenac BMM Pharma 50mg Då frågade jag om jag kunde gå på Festival om ca 1 vecka . Hon sa iaf att jag skulle komma tillbaka om 10dagar för ett leverprov. Jag kan ha missuppfattat detta rejält efterssom jag hade feber under tiden jag var där och att hon hade utländsk bakgrund så jag förstod inte så bra. Min fråga är hur tar man ett leverprov? och tror ni jag kan dricka om ca en vecka? tacksam för svar.
Senast redigerad av blåhäst 2008-06-24 kl. 19:49.
Citera
2008-06-24, 19:41
Medlem
Nej, du ska defenitivt inte dricka. Taskig tajming men du får sätta din hälsa först.
Det krävs ungefär en månads "vila" för att komma ur riskzonen.
Citera
2008-06-24, 19:43
Medlem
blåhästs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Nej, du ska defenitivt inte dricka. Taskig tajming men du får sätta din hälsa först.
Det krävs ungefär en månads "vila" för att komma ur riskzonen.

Okay detta kom inte som en bra nyhet hade väntar länge på att få gå på Festivalen men vad skulle hända ifall jag dricker i 2- 3 dagar fast inte riktigt är frisk? och varför vill hon ta ett leverprov? :P
Citera
2008-06-24, 20:03
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåhäst
Okay detta kom inte som en bra nyhet hade väntar länge på att få gå på Festivalen men vad skulle hända ifall jag dricker i 2- 3 dagar fast inte riktigt är frisk? och varför vill hon ta ett leverprov? :P

Nej - alla nyheter är inte goda som du ser. Alkohol ppverkar levern otroligt mycket. Tänkt efter: varför har många alkholister dåliga levrar? därtill går du på medicin. Man blandar aldrig medicin o. sprit. Ta det med dej i framtiden också. Är man nu sjuk får man ju helt enkelt anpassa sej - det kommer fler Festivaler du hinner med.
Leverprover tas ofta och då genom blodprov.
Om man häver i sej sprit några dagar så syns även det på provet.
Körtelfeber är tillräckligt allvarligt för att du ska ge dej ut bland en massa folk och kanske rent av råka ut för en smäll i magen, kanske av ovarsamhet från någon annan. "Spänd lever o. mjälte" kan du översätta med svullna - och då kan dom brista vid slag. Hoppas du sköter om dej istället så du går frisk ur detta om några veckor.
Mvh
Citera
2008-06-24, 20:11
Medlem
blåhästs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Nej - alla nyheter är inte goda som du ser. Alkohol ppverkar levern otroligt mycket. Tänkt efter: varför har många alkholister dåliga levrar? därtill går du på medicin. Man blandar aldrig medicin o. sprit. Ta det med dej i framtiden också. Är man nu sjuk får man ju helt enkelt anpassa sej - det kommer fler Festivaler du hinner med.
Leverprover tas ofta och då genom blodprov.
Om man häver i sej sprit några dagar så syns även det på provet.
Körtelfeber är tillräckligt allvarligt för att du ska ge dej ut bland en massa folk och kanske rent av råka ut för en smäll i magen, kanske av ovarsamhet från någon annan. "Spänd lever o. mjälte" kan du översätta med svullna - och då kan dom brista vid slag. Hoppas du sköter om dej istället så du går frisk ur detta om några veckor.
Mvh

Okay kanske låter bli festivalen även fast jag har väntat på den ett bra tag nu träffa folk som man ej gör annars och har allmänt kul, men medicinen är slut innan festivalen börjar fast kanske inte är värt det iaf tack för dit svar
En till fråga jag glömmde är att jag sommarjobbar och undrar om det går bra att jobba, det är ett icke ansträngande jobb. Sitter i En skatehall och tar betalt skulle detta kunna förändra min sjukdom?
Senast redigerad av blåhäst 2008-06-24 kl. 20:16.
Citera
2008-06-24, 20:46
Medlem
Citat:
En till fråga jag glömmde är att jag sommarjobbar och undrar om det går bra att jobba, det är ett icke ansträngande jobb. Sitter i En skatehall och tar betalt skulle detta kunna förändra min sjukdom?

Så vidare du inte tar betalt med slag i magen så är det nog lugnt.
Citera
2008-06-24, 20:58
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:

Låter inte som det är något hårt och riskfyllt jobb. Stå bara inte och knuffas och skoja med kompisarna - en olycka händer så lätt - har jag hört.
Antar du fått penicillin så du nu inte går och pussar tjejer och smittar av dej!
Ha det bra!
Citera
2008-06-24, 21:07
Medlem
blåhästs avatar
Citat:
Låter inte som det är något hårt och riskfyllt jobb. Stå bara inte och knuffas och skoja med kompisarna - en olycka händer så lätt - har jag hört.
Antar du fått penicillin så du nu inte går och pussar tjejer och smittar av dej!
Ha det bra!

Nej fick inte pencillin, hon sa att det var ett virus och att det går över med vila och vitaminer fick Diclofenac BMM Pharma 50mg för att dämpa smärtan av halsen.
Citera
2008-06-24, 21:11
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Nej fick inte pencillin, hon sa att det var ett virus och att det går över med vila och vitaminer fick Diclofenac BMM Pharma 50mg för att dämpa smärtan av halsen.

Du har rätt jag va lite fel ute! Ha det bra och krya på dej!
Citera
2008-06-24, 21:15
Medlem
blåhästs avatar
Citat:
Du har rätt jag va lite fel ute! Ha det bra och krya på dej!

Tack för hjälpen, du lugnade ner mig när du sa att man tar ett blodprov. En polare sa att: man sticker in en nål i levern och tar en liten liten liten bit av levern. Tack för kryat
Citera
2008-06-24, 21:22
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Tack för hjälpen, du lugnade ner mig när du sa att man tar ett blodprov. En polare sa att: man sticker in en nål i levern och tar en liten liten liten bit av levern. Tack för kryat

Det provet kallas "leverbiopsi" = man tar ut en liten bit levervävnad via en nål.
Kan inte tänka mej att det gäller anant än ett blodprov. (tänk på alkoholen!)
Citera
2008-06-24, 21:26
Medlem
blåhästs avatar
Citat:
Det provet kallas "leverbiopsi" = man tar ut en liten bit levervävnad via en nål.
Kan inte tänka mej att det gäller anant än ett blodprov. (tänk på alkoholen!)

aha.. ja det dummaste var ju att jag gick med det i 3 veckor utan uppsöka sjukhus och drack dom 3 helgerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in