Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-22, 21:46
  #1
Medlem
Hej!

Ja som rubriken. Köpte ett radhus där tvättmaskin ingick. Nu när jag prövat den för första gången så går allt bra tills den tömmer allt vatten och sedan försöker fylla på med nytt. Detta efter runt 2 min. Men det som händer är att vattnet åker in till själva trumman men därifrån direkt ut till avloppet. Är den trasig eller kan jag inte hantera tvättmaskiner?
Citera
2008-06-22, 21:53
  #2
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
Hej!

Ja som rubriken. Köpte ett radhus där tvättmaskin ingick. Nu när jag prövat den för första gången så går allt bra tills den tömmer allt vatten och sedan försöker fylla på med nytt. Detta efter runt 2 min. Men det som händer är att vattnet åker in till själva trumman men därifrån direkt ut till avloppet. Är den trasig eller kan jag inte hantera tvättmaskiner?
Kolla utloppsslangen så du inte sträckt den. Den ska gå upp i ett upponervänt "U" innan den går ner i avloppet.

När jag sträckt den en gång innan jag fattat att det skulle vara så så hände precis samma sak.

Sen varför det är så och varför slangen ska ligga så har jag ingen aning om.
Citera
2008-06-22, 23:05
  #3
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Kolla utloppsslangen så du inte sträckt den. Den ska gå upp i ett upponervänt "U" innan den går ner i avloppet.

När jag sträckt den en gång innan jag fattat att det skulle vara så så hände precis samma sak.

Sen varför det är så och varför slangen ska ligga så har jag ingen aning om.

Gjort exakt samma sak! Som tur var visste farsan att den var tvungen att vara som ett "u" som du säger.. Jag som hade dragit utloppsslangen så fint längs golvet.. Funkade inte alls som sagt... den bara fyllde och fyllde men det rann rakt igenom maskinen..

Anledningen är väl att det inte finns en stängningsventil på utloppet utan det är så att den höjda slangen är det som gör att du kan få rätt vattennivå i maskinen..

När den sen skall tömmas är det en pump som sköter detta..

Fast fyller den som den skall och startar men sen funkar det inte så är det troligen inte detta felet... Men om den fyller.. kör lite och sen fyller mer och att det DÅ rinner ut så är troligen avloppsslangen inte dragen tillräckligt högt?

Att den börjar fylla efter en stund beror väl på att den känner att nivån är för låg (vattnet har sugits in i tvättgodset)..?

Har du provat att köra den tom? Alltså utan tvätt...
__________________
Senast redigerad av Barbafetto 2008-06-22 kl. 23:08.
Citera
2008-06-23, 08:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Gjort exakt samma sak! Som tur var visste farsan att den var tvungen att vara som ett "u" som du säger.. Jag som hade dragit utloppsslangen så fint längs golvet.. Funkade inte alls som sagt... den bara fyllde och fyllde men det rann rakt igenom maskinen..

Anledningen är väl att det inte finns en stängningsventil på utloppet utan det är så att den höjda slangen är det som gör att du kan få rätt vattennivå i maskinen..

När den sen skall tömmas är det en pump som sköter detta..

Fast fyller den som den skall och startar men sen funkar det inte så är det troligen inte detta felet... Men om den fyller.. kör lite och sen fyller mer och att det DÅ rinner ut så är troligen avloppsslangen inte dragen tillräckligt högt?

Att den börjar fylla efter en stund beror väl på att den känner att nivån är för låg (vattnet har sugits in i tvättgodset)..?

Har du provat att köra den tom? Alltså utan tvätt...


Tack för tipset! Jag ska pröva det i kväll. Det kan mycket väl vara så som ni säger. Annars blir det en ny kanske....
Citera
2008-06-23, 11:35
  #5
Medlem
jag hade ett liknande problem förut , det var trumman som satt snett i mitt fall.
det gick på garantin så en reparatör kom och lagade maskinen hemma hos mig.
Citera
2008-06-23, 13:44
  #6
Medlem
kakburks avatar
Du har troligtvis fått hävert på slangen. För att motverka detta så måste änden på slangen vara över trummans höjd. Kan med fördel spola ut vattnet i en tratt eller större avloppsrör.
Lite svårt att förklara men om du tänker efter så förstår du vad jag menar.
Citera
2008-06-23, 15:47
  #7
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kan även vara så att tidigare ägaren skruvat ur pluggen (som sitter innanför en lucka, vanligtvis på framsidan) för att det inte ska stå vatten i maskinen och ruttna.
Citera
2008-06-23, 19:34
  #8
Avstängd
Trines avatar
Stopp i tvättmaskinen!

För mig hände samma sak häromdagen. Det visade sig att ett linsburkslock låg i avloppet precis där vattnet åker ut ut slangen. Annars så kan det vara en sil i maskinen som är tät. Skruva bort bakstycket och kolla. Brukar vara en hel del mumma där som gammla hudavlagringar och mjukmedel som är som gelè+ en del hårbollar. kör maskinen med så lite som möjligt av tvätt och mjukmedel så händer det inte så ofta att det blir tilltäppt./Trine
Citera
2008-06-24, 11:49
  #9
Medlem
Nu funkar det! Hade slangen som ett upp och nedvänt U. Tack för hjälpen.
Citera
2008-06-24, 19:34
  #10
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
Nu funkar det! Hade slangen som ett upp och nedvänt U. Tack för hjälpen.
Jag hade rätt! Jag vann, jag vann!
Citera
2008-08-17, 01:17
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Anledningen till att slangen skall gå som ett upp och nedvänt U är att slangen också fungerar som överfyllnadsskydd, dvs om maskinen av någon anledning fylls med för mycket vatten (t.ex. pga trasig ventil) så skall vattnet rinna ut denna väg ut i avloppet.

Därför skall man placera slangen på rätt höjd (anges i regel i bruksanvisningen). Toppen på slangen skall ligga lägre än tvättmedelspåfyllningsfacket så att vattnet inte rinner ut den vägen vid problem.

Monterar man slangen fel så får man kanske ingen ersättning av försäkringsbolaget om vattenskada uppstår pga läckage ur tvättmaskinen via tvättmedelsfacket.
Citera
2008-08-17, 09:44
  #12
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Anledningen till att slangen skall gå som ett upp och nedvänt U är att slangen också fungerar som överfyllnadsskydd, dvs om maskinen av någon anledning fylls med för mycket vatten (t.ex. pga trasig ventil) så skall vattnet rinna ut denna väg ut i avloppet.

Därför skall man placera slangen på rätt höjd (anges i regel i bruksanvisningen). Toppen på slangen skall ligga lägre än tvättmedelspåfyllningsfacket så att vattnet inte rinner ut den vägen vid problem.

Monterar man slangen fel så får man kanske ingen ersättning av försäkringsbolaget om vattenskada uppstår pga läckage ur tvättmaskinen via tvättmedelsfacket.

Intressant !

trots jag medverkat vid installationer av hundratals tvättmaskiner genom åren är det aldrig någon som nämnt detta, inte ens rörmokarna sätter ju det fasta röret i väggen lägre än maskinens höjd.

Många av Electrolux bruksanvisningar/installationsmanualer föreskriver tvärtom att över delen på "U" ett skall vara i jämnhöjd med maskinens överdel.

Kollade i en cylinda bruksanvisning "600-900 mm över golvet ,den lägre (600mm)placeringen är alltid att föredra"
Ja nu fattar man varför

Dock har jag aldrig varit med om att en hushållsmaskin överfyllt pga fel i vattenintagsventilen ,brukar vara tvärtom att den inte öppnar.
Däremot var detta ett vanligt fel på äldre Wascator fastighetsmaskiner där avloppsventilen satt i botten och hade en "kammare" för luftrycket till nivå kontrollen ,vanligt denna "kammare" sattes igen av skit och tvättmedels så nivåkontrollen inte kände att maskinen tagit in tillräckligt med vatten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback