• 1
  • 2
2008-06-22, 08:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
När Ingela Agardh avled häromdan, tog "Göran Skytte" det som en förevändning för att få skriva en "politisk" krönika om sitt favoritämne, d.v.s. "Göran Skytte".

"Lustigt" nog så ringde en ung man upp mig dagen därpå och frågade varför jag inte ville förlänga min prenumeration på SVD (en telefonförsäljare helt enkelt). Var jag inte nöjd, är tidningen inte bra?

Jag blev ju tvungen att säga som det är, att tidningen håller en hög kvalitet i många stycken, men att så länge "Göran Skytte" får publicera sig där, förbjuder mig mitt samvete att förnya prenumerationen - jag vill nämligen inte stoppa småslantar i denne billige gigolos fickor.

Allt - bokstavligen allt - som denne skribent har vräkt ur sig, under bokstavligen alla år - har, åtminstone när texten närmat sig slutet, landat i favoritreferensen "Göran Skytte". Den här mannen, "Göran Skytte", är den mest ointellektuelle skribent som tillåts publicera sig i någon av de större dagstidningarna. Nu är det hans "kristna tro" som är referenspunkt, tidigare var det marxism-leninism. Karln är helt enkelt benägen att vara "troende".

Men det slutar inte där. "Göran Skytte" bangar inte för någonting i sin "argumentation" - lite marxistisk dialektik här, lite freudiansk psykoanalys där (inte för att han skulle vara speciellt inläst på någondera) och "bevisföring" via fritt associerande tankeverksamhet när så passar.

Exempelvis: (och nu kör jag grova ordalag för att jag har ont om tid, får återkomma senare). "Skyttes" "dråpslag/dräparargument" i en TV-debatt: "över 60 procent i min församling har akademisk examen". Politik i SVD "Mina döttrar, den ena jurist, den andra läkare" o.s.v. Eller: (och nu är det riktigt synd om "Göran Skytte": "Jag tog in på det billiga hotellrummet och hällde upp en stor, riktigt rå Bourbon i det skitiga tandborstglaset"

Så där får han hålla på, det ena årtiondet efter det andra. Han är ständigt djupt troende, förutom mellanperioderna av trosväxling vilka han tillbringar på en psykavdelning. Och det är väl mänskligt och naturligt, men varför i Svenska Dagbladet?

Det är djupt obegripligt! Tycker de synd om honom, eller vad är det frågan om?

Så snart "Skytte" är borta så återupptar jag prenumerationen.

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-22, 11:17
Medlem
Alexandres avatar
Skytte är en kul gubbe som i lejonparten av sina krönikor skriver om hur alliansen vänder kappan och spottar gamla väljare i ansiktet. Något som han har helt rätt i. Förra inlägget var mer ett inlägg om hans saknad till Agardh, de jobbade under samma tid och har därmed också liknande upplevelser och minnen.. Jag ser inget fel med detta.

Du kanske ska fundera lite på hur du kan döma ut en hel tidning som publicerar ett, max två, Skytte-inlägg per månad.
Citera
2008-06-22, 12:09
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Att Skytte, omvänd kommunist och aktiv kristen, skriver om just detta är väl inte så konstigt. Och han gör det på ledarsidan, så det står klart för alla att det är utifrån en politisk värdegrund. Är väl som det borde vara, i en tidning som politiskt i huvudsak är liberal, men har en stark tradition av värdekonservativism.

Betydligt värre är det med kolumnister som Anna Larsson som, inne i tidningen ägnar sig åt sitt simpla, milimetermätande feministtuggande och nu senast trivialiserande av kvinnor som våldtagits av invandrare.
Citera
2008-06-22, 12:36
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olaus Magnus
Betydligt värre är det med kolumnister som Anna Larsson som, inne i tidningen ägnar sig åt sitt simpla, milimetermätande feministtuggande och nu senast trivialiserande av kvinnor som våldtagits av invandrare.
VA! Har pk-ismen nu gått så långt att det är ok för invällare att våldta svenska kvinnor?!
Citera
2008-06-22, 12:42
Medlem
evolutes avatar
Kristna ska inte tillåtas uttala sig offentligt utan bör hållas inlåsta på rättpsyk eller i norrlands inland.
Citera
2008-06-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Kristna ska inte tillåtas uttala sig offentligt utan bör hållas inlåsta på rättpsyk eller i norrlands inland.

Liksom alla andra religiösa, kan bli ganska trångt på psyket och i Norrlands inland.
Citera
2008-06-22, 15:07
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jodå, Skyttes subjekt är och förblir Göran Skytte.

Jag tycker ändå att han är okej eftersom han står för åsikter som inte delas av majoriteten av journalistkåren och dessutom inte tvekar att skvallra om gamla kollegor, men visst blir det tjatigt ibland.
Citera
2008-06-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
När Ingela Agardh avled häromdan, tog "Göran Skytte" det som en förevändning för att få skriva en "politisk" krönika om sitt favoritämne, d.v.s. "Göran Skytte".

"Lustigt" nog så ringde en ung man upp mig dagen därpå och frågade varför jag inte ville förlänga min prenumeration på SVD (en telefonförsäljare helt enkelt). Var jag inte nöjd, är tidningen inte bra?

Jag blev ju tvungen att säga som det är, att tidningen håller en hög kvalitet i många stycken, men att så länge "Göran Skytte" får publicera sig där, förbjuder mig mitt samvete att förnya prenumerationen - jag vill nämligen inte stoppa småslantar i denne billige gigolos fickor.

Allt - bokstavligen allt - som denne skribent har vräkt ur sig, under bokstavligen alla år - har, åtminstone när texten närmat sig slutet, landat i favoritreferensen "Göran Skytte". Den här mannen, "Göran Skytte", är den mest ointellektuelle skribent som tillåts publicera sig i någon av de större dagstidningarna. Nu är det hans "kristna tro" som är referenspunkt, tidigare var det marxism-leninism. Karln är helt enkelt benägen att vara "troende".

Men det slutar inte där. "Göran Skytte" bangar inte för någonting i sin "argumentation" - lite marxistisk dialektik här, lite freudiansk psykoanalys där (inte för att han skulle vara speciellt inläst på någondera) och "bevisföring" via fritt associerande tankeverksamhet när så passar.

Exempelvis: (och nu kör jag grova ordalag för att jag har ont om tid, får återkomma senare). "Skyttes" "dråpslag/dräparargument" i en TV-debatt: "över 60 procent i min församling har akademisk examen". Politik i SVD "Mina döttrar, den ena jurist, den andra läkare" o.s.v. Eller: (och nu är det riktigt synd om "Göran Skytte": "Jag tog in på det billiga hotellrummet och hällde upp en stor, riktigt rå Bourbon i det skitiga tandborstglaset"

Så där får han hålla på, det ena årtiondet efter det andra. Han är ständigt djupt troende, förutom mellanperioderna av trosväxling vilka han tillbringar på en psykavdelning. Och det är väl mänskligt och naturligt, men varför i Svenska Dagbladet?

Det är djupt obegripligt! Tycker de synd om honom, eller vad är det frågan om?

Så snart "Skytte" är borta så återupptar jag prenumerationen.

Sven-Gustaf Staake

Huvudet på spiken! Intressant det här med att gå från att vara troende marxist till troende jesusfreak. På senare tid har han dessutom lagt sig till med ett mer gnälligt tonfall, förr i åren brukade han vara lite tuffare i tonen.
Citera
2008-06-22, 20:32
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandre
Du kanske ska fundera lite på hur du kan döma ut en hel tidning som publicerar ett, max två, Skytte-inlägg per månad.

Som jag säger: jag vill inte stoppa pengar i denne mans fickor.

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-22, 20:38
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute

Jag håller inte med riktigt. Men det går naturligtvis inte att bevisa någonting genom att hänvisa till den höga andelen akademiker inom en församling. Bevisföring går inte till på det sättet.

Kunde inte Svenska Kyrkan förresten utesluta den där mannen. Då han samarbetar med Livets Ord borde han väl kunna klassas som kättare?

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-22, 20:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Huvudet på spiken! Intressant det här med att gå från att vara troende marxist till troende jesusfreak. På senare tid har han dessutom lagt sig till med ett mer gnälligt tonfall, förr i åren brukade han vara lite tuffare i tonen.

Han har alltid varvat "tuffheten" med inåtvänt självömkande på riktigt naiv nivå.

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-23, 15:12
Medlem
Mer pengar på högersidan

Jag håller helt med kritiken mot Skytte. Han blev högerman för att man kan tjäna mer pengar på detta. Hans riktiga gud nu är mammon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in