2023-08-06, 22:24
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Det här är en person som bevisligen mördat en annan person. Där borde eventuell sekretess tas bort så att vanliga skötsamma människor kan bli förvarnade och söka skydd. Det är troligt att kvinnan med samma namn som är skriven i Uddevalla kan bli förväxlad med den verkliga mörderskan.
Citera
2023-08-07, 01:07
Medlem
Har alltså skrollat igenom över 200 sidor nu för att hitta GM som flera nu på slutet säger både står här och är en googling bort.Kan ni hjälpa till lite? kan inte bara vara jag som inte hittar.
Citera
2023-08-07, 13:32
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
I snart 18 år har den utpekade mördaren varit tyst om vad som hände då butiksbiträdet Marie Johansson mördades i tygaffären Stuvkällaren i Göteborg.

Trots DNA och fingeravtryck har inte polis kunnat förhöra henne på grund av preskription.

Men nu kan Expressen avslöja att den utpekade kvinnan, som var 17 år och höggravid vid tiden för mordet, gett sin version till socialtjänsten.

– Det visste inte vi, säger mordoffrets syster Birgitta Borén.

Nya uppgifter visar också att kvinnan var placerad hos myndigheterna medan mördarjakten pågick för fullt.

https://www.expressen.se/nyheter/utp...-stuvkallaren/
Citera
2023-08-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
https://www.expressen.se/nyheter/utp...-stuvkallaren/

Förstår jag det rätt att socialtjänsten visste att GM var mördaren helatiden? Det är ju isf anmärkningsvärt att de kunnat knipa käft så länge. Också intressant moralisk diskussion gällande tystnadsplikt mm.
Citera
2023-08-07, 15:53
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Förstår jag det rätt att socialtjänsten visste att GM var mördaren helatiden? Det är ju isf anmärkningsvärt att de kunnat knipa käft så länge. Också intressant moralisk diskussion gällande tystnadsplikt mm.

Får intrycket av att socialtjänsten har (av uppenbara skäl) kontaktat henne efter avslöjandet gjordes. Det är inte så att socialtjänsten har tystnadsplikt om någon erkänner ett brott, om du trodde det.
Senast redigerad av moralhora 2023-08-07 kl. 16:08.
Citera
2023-08-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Får intrycket av att socialtjänsten har (av uppenbara skäl) blivit kontaktat henne efter avslöjandet gjordes. Det är inte så att socialtjänsten har tystnadsplikt om någon erkänner ett brott, om du trodde det.

Jag trodde de hade det men läste på. Tydligen får vårdpersonal bryta tystnadsplikten om det gäller ett brott som kan ge mer än ett års fängelse.
Citera
2023-08-07, 21:59
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinksteel
Har alltså skrollat igenom över 200 sidor nu för att hitta GM som flera nu på slutet säger både står här och är en googling bort.Kan ni hjälpa till lite? kan inte bara vara jag som inte hittar.

Du läste inte moderatormeddelandet när du skrev ditt inlägg va? Förbjudet enligt Flashback regler (1.12) att efterfråga eller sprida personuppgifter om personer med skyddad identitet.
Citera
2023-08-08, 04:08
Medlem
Citat:
Jag trodde de hade det men läste på. Tydligen får vårdpersonal bryta tystnadsplikten om det gäller ett brott som kan ge mer än ett års fängelse.

Det beror också på vad det är för brott, sen ligger det helt och hållet till personen i fråga som får vetskap om de vill gå vidare med det.
Citera
2023-08-08, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Helt klart finns det likheter. Jag tror dock att gärningskvinnan är någon annan. Antagligen från samma stad. Det finns väl gott om utsläppta från institutionerna i storstäder.
Ursäkta inte följt tråden på länge . Men jag tror mig veta att GM är en annan kvinna. Ser ganska exakt ut som skissade gamla bilden. Samt skumt beteende efteråt.. Förföljt mig alla dessa år.
Skulle GM varit höggravid men ingen sett detta? Högst osannolikt! För att tro på detta skulle jag behöva DNA på offret, eller hennes kläder eller offrets dna på GMs kläder tex!
Citera
2023-08-08, 11:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinksteel

Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Du läste inte moderatormeddelandet när du skrev ditt inlägg va? Förbjudet enligt Flashback regler (1.12) att efterfråga eller sprida personuppgifter om personer med skyddad identitet.

Finns det någon sida där man hittar namn på personer som begått och dömts för brott?
Flashback tillåter inte listor och mycket annat...
Ett Lexbase i forumform.

Vad gäller GM i tråden.... varför har hon skyddade uppgifter? Är det verifierat? Hur länge har det varit så?
Citera
2023-08-08, 18:44
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
BO blev ju avslöjad när hon utförde ett brott på IKEA. Därifrån kunde man offentliga hennes namn. Är inte så insatt om själva namnat är hemligt för det ger ju inte automatiskt möjlighet att söka upp henne bara för man har hennes namn om det inte går att hitta hennes adress i något register?
Citera
2023-08-08, 19:37
Medlem
Citat:
I det här fallet var det ju preskriberat pga att hon var under 18. Skulle tro att tystnadsplikten gäller om vårdpersonalen fick kännedom efter preskriptionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in