Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det går inte att spara information i RAW filer. Antingen sparar man ändringar i en xmp fil som heter samma som filen eller så sparas ändringarna i en databas som photoshop har.
Ska du göra HDR blir det bäst om du börjar med tre olika exponeringar och inte gör om en fil för tre olika exponeringar.
OK. Det bästa vore förstås tre olika exponeringar. Då får ett stativ hamna högst på shoppinglistan.
Men jag uttryckte mig lite otydligt, egentligen är jag inte så mycket ute efter att göra sådana där plastiga grejor som ser ut som en airbrushmålning, även om det vore kul att prova, utan jag vill mer kunna t.ex. rädda ett porträtt i motljus där himlen blir utbränd om man ska kunna se ansiktet ordentligt.
Jag har fått för mig att det då ska kunna funka att sammanfoga tre versioner av originalbilden, men med olika exponering.
Det finns en inställning på kameran som heter active-d-lighting, som verkar ha en effekt lite åt det här hållet, men dels segar det ner kameran något fruktansvärt, och dels vill jag inte tappa för mycket kontroll över bilderna innan de hamnar i datorn.
Jag är tacksam för alla tips! Jag är en total nybörjare, det jag har lärt mig har jag gjort på nätet de senaste två veckorna, och med hjälp av ett par hundra kameraexponeringar. Men jäklar vad kul det är!