• 1
  • 2
2008-06-21, 08:29
Medlem
Parasights avatar
Är sedan två veckor ägare av en Nikon D60. När jag kört på jpeg är allt frid och fröjd, men när jag vill efterarbeta mina RAW-bilder (NEF på Nikonspråk) så vill Photoshop inte kännas vid dem.

Det funkar bra i Nikons eget EPA-program ViewNX, men där är man ju minst sagt rätt begränsad.
Varken Photoshop Elements 4.0 (hederligt inköpt och uppdaterat) eller Photshop CS3 extended (inte fullt så hederligt inköpt, men uppdaterat och i övrigt fullt fungerande), kan öppna bilderna.

Kameramanualen ger ingen vägledning, och enligt Photoshops dokumentation ska det funka.
Vad gör jag för fel?
Citera
2008-06-21, 09:29
Medlem
503s avatar
CS3 bör kunna öppna det utan plugins, men annars kan du ladda ner en plugin som heter Adobe Camera RAW.
Finns att hämta på deras hemsida, helt gratis.
Citera
2008-06-21, 23:24
Medlem
Parasights avatar
Det verkar ha varit en uppdatering som krånglat. Tog ner Adobe Camera RAW manuellt som du sade, och nu funkar det. Tack för hjälpen!
Citera
2008-06-22, 21:49
Medlem
Köp Cature NX. Mycket bättre på RAW-konvertering än ACR och andra produkter på marknaden.
Citera
2008-06-22, 22:02
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Köp Cature NX. Mycket bättre på RAW-konvertering än ACR och andra produkter på marknaden.
Är du en underbetald reklamarbetare eller vad är det frågan om?

Du går in i en tråd som handlar om ett program och säger att det finns ett annat som är så mycket bättre, utan att på något sätt motivera varför det är bättre än "ACR och andra produkter på marknaden."
Citera
2008-06-22, 22:12
Medlem
cs3 tar raw/nef, dom äldre PS gör det icke, vet inte om det finns plugins..

cs3 funkar jättebra med raw-bilder, dock tkr jag programmet ändrar färgerna lite när man sparar om dom, men det kanske bara handlar om kalibrering?

När man lägger in en raw-bild så kmr det upp en speciell ruta med snabb-justeringar man kan göra.. Ganska användbart faktiskt!
Citera
2008-06-22, 22:24
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiC_110"

cs3 funkar jättebra med raw-bilder, dock tkr jag programmet ändrar färgerna lite när man sparar om dom, men det kanske bara handlar om kalibrering?

När man lägger in en raw-bild så kmr det upp en speciell ruta med snabb-justeringar man kan göra.. Ganska användbart faktiskt!
Att filnamnet är NEF säger faktiskt inte så mycket.
En gammal version av camera raw kan svälja en NEF från en gammal kamera men inte en NEF från en ny kamera.

http://www.adobe.com/se/products/pho...cameraraw.html
I den senaste versionen så las stöd för t.ex. Nikon D60 till.
Citera
2008-06-22, 22:35
Medlem
Parasights avatar
OK, följdfråga nu när jag fått det att funka:
Om jag trixat med en RAW-bild och vill spara det som en ny RAW-bild, hur tusan gör jag? PS vill bara göra om den till annat format.

Tänkte försöka mig på lite HDR, men lyckas inte merga ihop de två bilderna där jag ändrat exponeringen med ursprungsbilden, och jag misstänker det är pga fel filformat.
Citera
2008-06-23, 08:54
Medlem
athlons avatar
Gör först en kopia på originalfilen...
Citera
2008-06-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiC_110"

Det beror nog på att ACR sparar bilderna i färgrymden adobe RGB by default. Det kan få bilderna att se lite gråa och tråkiga ut. Om man bara ska visa bilderna på internet är det rekomenderat att spara bilderna i sRGB istället.
Citera
2008-06-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
OK, följdfråga nu när jag fått det att funka:
Om jag trixat med en RAW-bild och vill spara det som en ny RAW-bild, hur tusan gör jag? PS vill bara göra om den till annat format.

Tänkte försöka mig på lite HDR, men lyckas inte merga ihop de två bilderna där jag ändrat exponeringen med ursprungsbilden, och jag misstänker det är pga fel filformat.
Det går inte att spara information i RAW filer. Antingen sparar man ändringar i en xmp fil som heter samma som filen eller så sparas ändringarna i en databas som photoshop har.
Ska du göra HDR blir det bäst om du börjar med tre olika exponeringar och inte gör om en fil för tre olika exponeringar.
Citera
2008-06-23, 15:05
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det går inte att spara information i RAW filer. Antingen sparar man ändringar i en xmp fil som heter samma som filen eller så sparas ändringarna i en databas som photoshop har.
Ska du göra HDR blir det bäst om du börjar med tre olika exponeringar och inte gör om en fil för tre olika exponeringar.

OK. Det bästa vore förstås tre olika exponeringar. Då får ett stativ hamna högst på shoppinglistan.
Men jag uttryckte mig lite otydligt, egentligen är jag inte så mycket ute efter att göra sådana där plastiga grejor som ser ut som en airbrushmålning, även om det vore kul att prova, utan jag vill mer kunna t.ex. rädda ett porträtt i motljus där himlen blir utbränd om man ska kunna se ansiktet ordentligt.
Jag har fått för mig att det då ska kunna funka att sammanfoga tre versioner av originalbilden, men med olika exponering.

Det finns en inställning på kameran som heter active-d-lighting, som verkar ha en effekt lite åt det här hållet, men dels segar det ner kameran något fruktansvärt, och dels vill jag inte tappa för mycket kontroll över bilderna innan de hamnar i datorn.

Jag är tacksam för alla tips! Jag är en total nybörjare, det jag har lärt mig har jag gjort på nätet de senaste två veckorna, och med hjälp av ett par hundra kameraexponeringar. Men jäklar vad kul det är!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in