• 1
  • 2
2008-06-23, 15:09
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av athlon
Gör först en kopia på originalfilen...

Tack! Fattade inte vad du menade först, men det är klart att jag borde ha gjort två kopior innan jag började jobba med bilden, istället för att i efterhand försöka spara olika manipulerade versioner av samma bild.
Citera
2008-06-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
OK. Det bästa vore förstås tre olika exponeringar. Då får ett stativ hamna högst på shoppinglistan.
Men jag uttryckte mig lite otydligt, egentligen är jag inte så mycket ute efter att göra sådana där plastiga grejor som ser ut som en airbrushmålning, även om det vore kul att prova, utan jag vill mer kunna t.ex. rädda ett porträtt i motljus där himlen blir utbränd om man ska kunna se ansiktet ordentligt.
Jag har fått för mig att det då ska kunna funka att sammanfoga tre versioner av originalbilden, men med olika exponering.

Det finns en inställning på kameran som heter active-d-lighting, som verkar ha en effekt lite åt det här hållet, men dels segar det ner kameran något fruktansvärt, och dels vill jag inte tappa för mycket kontroll över bilderna innan de hamnar i datorn.

Jag är tacksam för alla tips! Jag är en total nybörjare, det jag har lärt mig har jag gjort på nätet de senaste två veckorna, och med hjälp av ett par hundra kameraexponeringar. Men jäklar vad kul det är!
Du behöver inte använda HDR för att rädda bilder om du jobbar med senaste CameraRAW. Det finns två reglage som heter Fill Light och Recovery. Fill Light ljusar upp mörka partier och Recovery mörkar ner ljusa partier. Jag har lekt lite med dem själv och allt tyder på att PHotoshop använder sig av bildens dynamiska omfång när man använder de funktionerna. Resultatet blir alltså samma som om du gjorde en HDR men det är lättare och man har mer kontroll över resultatet. Testa det först innan du börjar leka med HDR.
Citera
2008-06-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Tack! Fattade inte vad du menade först, men det är klart att jag borde ha gjort två kopior innan jag började jobba med bilden, istället för att i efterhand försöka spara olika manipulerade versioner av samma bild.
Jag har väldigt svårt att se hur det skulle hjälpa dig. Du kommer ju bara ge programmet kopior av samma fil. Det får inte mer information att använda utan bara exakt samma information flera gånger vilket den inte har någon nytta av alls.
Citera
2008-06-23, 17:41
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag har väldigt svårt att se hur det skulle hjälpa dig. Du kommer ju bara ge programmet kopior av samma fil. Det får inte mer information att använda utan bara exakt samma information flera gånger vilket den inte har någon nytta av alls.

Hmm, jag kanske är fel ute igen. Jag provade nyss att kopiera originalbilden 2 ggr, ändra EV till -2 på den ena och +2 på den andra. Sedan lät jag PS sammanfoga de tre bilderna, och det gick bra fram till förhandsgranskningen, där bilden såg rätt bra ut. När jag skulle avsluta och spara sket det sig dock av någon anledning.
Jag tror jag ger upp det hela för tillfället och leker lite med Fill Light och Recovery istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in