• 1
  • 2
2008-06-20, 13:11
Medlem
hamrinis avatar
Kan nån som har bra kunskaper i fotografi hjälpa mig med att rekomendera- vilken (digitalkamera-model) som har ett "zoomobjektiv" som kan zomma in ett foto från 100-200 meters avstånd till 1-2 meters?

Finns det nåt ställe som hyr ut såna här kameror?

Tacksam för svar
Citera
2008-06-20, 13:27
Medlem
Jag tror du har missuppfattat nånting ganska brutalt.
Citera
2008-06-20, 13:42
Medlem
hamrinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Jag tror du har missuppfattat nånting ganska brutalt.

hej! vad har jag missuppfattat?
Citera
2008-06-20, 13:56
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamrini
hej! vad har jag missuppfattat?
Det mesta. "Zoom" är ett ord som bara betyder variabel brännvidd. Två gångers zoom kan vara 10-20 mm eller 1000-2000 mm.
Det är lite svårt att förstå vad du är ute efter, men jag antar att det antingen rör sig om stor förstoringsgrad (alltså "kikareffekt") eller stort zoomomfång, det vill säga stor skillnad mellan största och minsta bildvinkel. I det första fallet är det ett teleobjektiv du är ute efter, men med ett sådant är du begränsad till just tele, i mer eller mindre stor omfattning. Är det stort omfång du är ute efter så handlar det om en sk. "långzoomkamera" eller ett "superzoomobjektiv" till en systemkamera.

Om du försöker formulera dig lite mer precist så kanske vi kan hjälpa till.
Citera
2008-06-20, 15:18
Medlem
Det ser ut som om han vill hyra en kamera med ett 18-500 objektiv.
Citera
2008-06-20, 15:28
Medlem
Dessutom så kan man inte säga att man tar ett foto på 100 meters avstånd som ser ut att vara taget på 2 meters avstånd, det är FYSISKT OMÖJLIGT.

Det är som att säga att en vidvinkelbild på ett objekt på kort avstånd skulle vara likadant som en telebild på samma objekt på långt avstånd, det är det verkligen inte.
Citera
2008-06-20, 15:30
Medlem
blotarns avatar
Alltså, för att förtydliga för er som inte förstår, om jag nu uppfattat det hela rätt:

Han vill ha en kamera som kan zooma långt. Sen om det är en systemkamera eller kompakt "långzoomare" vet jag inte. Men det ska gå att zooma långt gissar jag på.

Så vad fan tjatar ni om?
Citera
2008-06-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Alltså, för att förtydliga för er som inte förstår, om jag nu uppfattat det hela rätt:

Han vill ha en kamera som kan zooma långt. Sen om det är en systemkamera eller kompakt "långzoomare" vet jag inte. Men det ska gå att zooma långt gissar jag på.

Så vad fan tjatar ni om?

"zomma in ett foto från 100-200 meters avstånd till 1-2 meters?"

Han vill bryta mot optikens grundlagar
Citera
2008-06-20, 16:03
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn

Så vad fan tjatar ni om?
Vad betyder "zooma långt"? Det är ungefär lika tydligt som att efterfråga en bil som kan "svänga mycket".
Citera
2008-06-20, 16:52
Medlem
Skullheads avatar
Fan vad ni hänger upp er på ord, killen vill ha en kamera så han kan fota motiv på långt avstånd.
Citera
2008-06-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Fan vad ni hänger upp er på ord, killen vill ha en kamera så han kan fota motiv på långt avstånd.

Då bör han ju köpa en systemare med fast 400 eller 600mm, men jag tror inte han kommer bli nöjd med det ändå. Jag vet ärligt talat inte vad han vill ha, han förklarar jävligt luddigt.
Citera
2008-06-20, 17:18
Medlem
hamrinis avatar
Tankeläsare

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det mesta. "Zoom" är ett ord som bara betyder variabel brännvidd. Två gångers zoom kan vara 10-20 mm eller 1000-2000 mm.
Det är lite svårt att förstå vad du är ute efter, men jag antar att det antingen rör sig om stor förstoringsgrad (alltså "kikareffekt") eller stort zoomomfång, det vill säga stor skillnad mellan största och minsta bildvinkel. I det första fallet är det ett teleobjektiv du är ute efter, men med ett sådant är du begränsad till just tele, i mer eller mindre stor omfattning. Är det stort omfång du är ute efter så handlar det om en sk. "långzoomkamera" eller ett "superzoomobjektiv" till en systemkamera.

Om du försöker formulera dig lite mer precist så kanske vi kan hjälpa till.

Tack farbror sallad! du har preciss förstått mig vad ja menar, kan du snälla rekomendera en sån kamera till mig, eller om du vet vart kan jag hyra en sån kamera??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in