Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Hur som helst; de brännvidder som behövs är helt vansinniga och det är nästan omöjligt att få tag i sådana objektiv. Den bästa lösningen är troligen sk. "digiscoping", vilket går ut på att man monterar en kompaktkamera mot okularet på en bra enögd fågelkikare. Hur stor förstoring kikaren bör ha har jag ingen aning om, men det går säkert att googla på. För där talar man inte om brännvidd längre eftersom kikaren ger en rättvänd bild i okularet, till skillnad från kameraobjektivet.
förstoring på såna kikare beror på okularets brännvidd, men 20-60X är vanligt.
förstoringen är objektivets brännvidd delat okularets, t ex 300mm/15mm=20X.
tror det svårt att få nåt ljusstarkt, t ex f4. leica televid 82 har fl 440mm/82 dvs f5.4, 65an har f6.8. finns ju spegeltelsekop annars men att hitta tex ett newtonian med f4 är tja lite svårt/dyrt eftersom det är många gånger svårare att göra en djup spegel bra (tex lika bra som en f8/10 spegel), dessutom tar det mycket längre tid att slipa och polera den. dom billiga är fejk, inte riktiga f4 etc, man använder ett linspaket (nån sorts barlow tror jag) för att dom ska upplevas som ett f4.
en annan detalj är ju att man kan montera kamerans frontlins efter okularet eller istället för okularet, och då får helt andra förstoringsgrader.
btw vill man ha ljusstyrka och lång brännvidd då blir det STORT kan jag lova.