• 5
  • 6
2008-06-24, 22:13
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad

Hur som helst; de brännvidder som behövs är helt vansinniga och det är nästan omöjligt att få tag i sådana objektiv. Den bästa lösningen är troligen sk. "digiscoping", vilket går ut på att man monterar en kompaktkamera mot okularet på en bra enögd fågelkikare. Hur stor förstoring kikaren bör ha har jag ingen aning om, men det går säkert att googla på. För där talar man inte om brännvidd längre eftersom kikaren ger en rättvänd bild i okularet, till skillnad från kameraobjektivet.

förstoring på såna kikare beror på okularets brännvidd, men 20-60X är vanligt.
förstoringen är objektivets brännvidd delat okularets, t ex 300mm/15mm=20X.
tror det svårt att få nåt ljusstarkt, t ex f4. leica televid 82 har fl 440mm/82 dvs f5.4, 65an har f6.8. finns ju spegeltelsekop annars men att hitta tex ett newtonian med f4 är tja lite svårt/dyrt eftersom det är många gånger svårare att göra en djup spegel bra (tex lika bra som en f8/10 spegel), dessutom tar det mycket längre tid att slipa och polera den. dom billiga är fejk, inte riktiga f4 etc, man använder ett linspaket (nån sorts barlow tror jag) för att dom ska upplevas som ett f4.

en annan detalj är ju att man kan montera kamerans frontlins efter okularet eller istället för okularet, och då får helt andra förstoringsgrader.

btw vill man ha ljusstyrka och lång brännvidd då blir det STORT kan jag lova.
Citera
2008-06-25, 10:41
Medlem
hamrinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
förstoring på såna kikare beror på okularets brännvidd, men 20-60X är vanligt.
förstoringen är objektivets brännvidd delat okularets, t ex 300mm/15mm=20X.
tror det svårt att få nåt ljusstarkt, t ex f4. leica televid 82 har fl 440mm/82 dvs f5.4, 65an har f6.8. finns ju spegeltelsekop annars men att hitta tex ett newtonian med f4 är tja lite svårt/dyrt eftersom det är många gånger svårare att göra en djup spegel bra (tex lika bra som en f8/10 spegel), dessutom tar det mycket längre tid att slipa och polera den. dom billiga är fejk, inte riktiga f4 etc, man använder ett linspaket (nån sorts barlow tror jag) för att dom ska upplevas som ett f4.

en annan detalj är ju att man kan montera kamerans frontlins efter okularet eller istället för okularet, och då får helt andra förstoringsgrader.

btw vill man ha ljusstyrka och lång brännvidd då blir det STORT kan jag lova.

Hej, jag var TS, du verkar vara kunnig. Skulle denna teleobjektiv passa min önskan, va tror du. Var god o titta på länken tack:
http://www.tradera.com/Rokinon_500mm...ktion-67026522
Citera
2008-06-25, 12:09
Medlem
Farbror Sallads avatar
4 identiska inlägg raderade. Ett räcker, nämligen det ovan. /Mod
Citera
2008-06-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamrini
Hej, jag var TS, du verkar vara kunnig. Skulle denna teleobjektiv passa min önskan, va tror du. Var god o titta på länken tack:

Ja, på en APS-C systemkamera och med lite lätt cropning så funkar det nog ganska bra.

Tänk dock på att du får vad du betalar för, riktiga 500mm-objektiv kostar många många många tusen.

Det du kan förvänta dig av den där är först och främst att den endast har manuell fokus och är väldigt ljussvag f/8, så du kommer behöva stativ i allt annat väder än skinande sol.
Sen är nog bildkvalitén ganska taskig och har väldigt mycket CA. (Men det är bara spekulationer)
Citera
2008-06-25, 14:04
Medlem
Subb[a]s avatar
Hur många objektiv har benämningen "variabelbrännvidsobjektiv". Nej, telezoom eller normalzoom och även vidvinkelzoom kallas kategorierna utöver dom fasta objektiven. Sluta vara så jävla pretto och svara på hans fråga. Tror vilken långzoomare som helst hade passat snubben 18x.
Citera
2008-06-25, 15:15
Medlem
hamrinis avatar
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Ja, på en APS-C systemkamera och med lite lätt cropning så funkar det nog ganska bra.

Tänk dock på att du får vad du betalar för, riktiga 500mm-objektiv kostar många många många tusen.

Det du kan förvänta dig av den där är först och främst att den endast har manuell fokus och är väldigt ljussvag f/8, så du kommer behöva stativ i allt annat väder än skinande sol.
Sen är nog bildkvalitén ganska taskig och har väldigt mycket CA. (Men det är bara spekulationer)

Tack Yori
Citera
2008-06-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Hur många objektiv har benämningen "variabelbrännvidsobjektiv". Nej, telezoom eller normalzoom och även vidvinkelzoom kallas kategorierna utöver dom fasta objektiven. Sluta vara så jävla pretto och svara på hans fråga. Tror vilken långzoomare som helst hade passat snubben 18x.
Fast han var fortfarande inte ute efter en zoom utan ett tele vilket fortfarande är två helt olika saker vilket man borde lära sig per omgående om man inte redan vet det.
Citera
2008-06-25, 20:22
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:

det är antgligen ganska dåligt, men med 2x converter får du 1000mm. du förlorar dock halva ljusstyrkan så det blir långa slutartider, finns inga genvägar. jo förresten det finns en, storlek. ju större desto mer ljus kommer det in.
Citera
2008-06-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
det är antgligen ganska dåligt, men med 2x converter får du 1000mm. du förlorar dock halva ljusstyrkan så det blir långa slutartider, finns inga genvägar. jo förresten det finns en, storlek. ju större desto mer ljus kommer det in.
Ja sigma har ju en 200-500/2,8 som väger stadiga 15 kilo. Då ingår en 2x converter så det är nog precis vad TS behöver. Tyvärr kostar monstret 150000kr men vad gör man inte för den perfekta bilden...
Citera
2008-06-26, 00:13
Medlem
punks avatar
Citat:
En annan tråd med samma frågeställning, bråk och käftande. https://www.flashback.org/showthread.php?t=642937
Slutsats: Billiga varianten, digiscoping med färdiga paketlösningar till DSLR.
Dyra varianten 500mm med tc, har valt den själv.
Viktigaste frågan, vad skall du använda grejorna till, paparazzi fotande?
Citera
2008-06-27, 14:57
Medlem
hamrinis avatar
det Stämmer

Citat:
Ursprungligen postat av punk
En annan tråd med samma frågeställning, bråk och käftande. https://www.flashback.org/showthread.php?t=642937
Slutsats: Billiga varianten, digiscoping med färdiga paketlösningar till DSLR.
Dyra varianten 500mm med tc, har valt den själv.
Viktigaste frågan, vad skall du använda grejorna till, paparazzi fotande?

Jag ska använda grejorna till paparazzi.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in