2008-06-23, 16:07
Medlem
Bajsfacistens avatar
Salmonella risken är starkt överdriven. Äter man svensk kyckling (eller ägg) i Sverige så är risken mycket liten att drabbas av salmonella. Även finskt och norskt kött är i stort besparade från salmonella. Det räcker att köpa kött från Danmark för att salmonellarisken öka.

70-85% av alla rapporterade salmonellafall så har den personen insjuknat utomlands. Thailand är föga förvånade den numera det största landet där svenskar insjuknar.
Citera
2008-06-23, 20:33
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Salmonella risken är starkt överdriven. Äter man svensk kyckling (eller ägg) i Sverige så är risken mycket liten att drabbas av salmonella. Även finskt och norskt kött är i stort besparade från salmonella. Det räcker att köpa kött från Danmark för att salmonellarisken öka.

70-85% av alla rapporterade salmonellafall så har den personen insjuknat utomlands. Thailand är föga förvånade den numera det största landet där svenskar insjuknar.

Men det är väl inte bara salmonellabakterier som är farliga på kycklingen? Kyckling är hur tacky som helst, har massvis med skit.
Citera
2008-06-24, 14:58
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten

Enligt livsmedelsverket har var 5:e svensk kyckling campylobakter - vilket förvisso är bättre än läget i de flesta andra länder - men det är ändå en ganska hög risk - den jag gjorde sashimi på hade det så det gör jag inte om
Citera
2008-06-24, 16:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Men det är väl inte bara salmonellabakterier som är farliga på kycklingen? Kyckling är hur tacky som helst, har massvis med skit.
Blir bättre när vi får klordoppade kycklingar från USA
Citera
2008-06-26, 16:31
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Enligt livsmedelsverket har var 5:e svensk kyckling campylobakter - vilket förvisso är bättre än läget i de flesta andra länder - men det är ändå en ganska hög risk - den jag gjorde sashimi på hade det så det gör jag inte om

5:e tror jag inte. Sverige ligger runt 9-12% har jag för mig, dock skiljer det grovt mellan frys, kylvara, förpackningsmetod och årstid. Danmark t.ex ligger på 20-30 % likaså de Nederländska och Tyskakycklingarna.
Citera
2008-07-09, 14:00
Medlem
Dharmas avatar
För den som fortfarande överväger att äta rå kyckling så rekommenderar jag att ni konsulterar utrikeskorrespondent Morgan Pålsson

http://www.youtube.com/watch?v=mSJa3xxHaSQ
Citera
2008-08-17, 12:15
Medlem
dominaxs avatar
jag satt och spraya muggen i två dar efter ha glömt rengöra skärbrädan efter att jag skurit färsk kyckling. halvkul...
Citera
2008-08-17, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dominax
jag satt och spraya muggen i två dar efter ha glömt rengöra skärbrädan efter att jag skurit färsk kyckling. halvkul...

Vi kan väl enas om att rå kyckling är skitfarligt då...?
Citera
2008-08-17, 21:58
Medlem
woofers avatar
Kan ju infllika att för att säkert avdöda alla bakterier (nu kända iaf...) används normalt en autoklav som kortfattat använder ånga upphettad till nästan 140 grader för att sterilisera det önskade föremålet.

I normala köksfall så brukar korrekt förvaring av köttet innan tillagning samt uppvärmning till minst 69 grader räcka för att det skall vara säkert att äta.
Citera
2008-08-17, 22:44
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Jag har en bekant som fick ligga på sjukhus ett bra tag, all näring fick hon genom dropp eller vad det nu kallas. Detta har dock inte fått mig att sluta slarva när jag lagar mat men lite skit rensar magen mycket blir man mätt på.
Citera
2008-08-18, 08:20
Medlem
Campylobacter är nog en större risk och definitivt inget att leka med! Det sitter inte inuti själva kycklingen utan i skinnet.

En vanlig matförgiftning är relativt lindrig går oftast över efter någon dags lackerande av porslinet, medans de som drabbas av campylobacter blir sjuka som f-n!

Då är det sjukhuset som gäller. Jag är alltid jäkligt noga med att tvätta händer, diska och rengöra efter att ha styckat kycklng och innan jag rör något annat.
Även om jag handskas med frysta färdigstyckade bitar är jag noga.

Jag är exvis inte alls lika noga då jag gör upp orrar och tjädrar som jag själv skjutit. Dom har ofta fågellöss, men dom sitter på utsidan!
Citera
2008-08-18, 10:32
Medlem
rullkragens avatar
Var noggrann med hygienen i köket!

Tjenis !

Salmonella kan vad jag vet alla fågeldjur ha. Vid uppfödning av fågeldjur som kyckling, ankor, gäss, kalkoner, osv. , finns risken att vilda fåglar smittar ner ens tamfåglar genom att äta av fodret, dricka vatten ur samma tråg, vistas på samma mark, osv. Ja även personer som bär på salmonella i kläderna och på kroppen kan smitta ner. Där är flera stora uppfödare och även slakterier i Sverige som råkat ut för salmonella. Det handlar mesta dels om hur noggrann man är som uppfödare med hygienen när det gäller djurskötselen och inte släppa in en massa besökare. Personalen som plockar i djuren i burar för att gå till slakt är i många fall samma som drar runt till flera uppfödare och kan sprida smittan vidare. När stallarna är tomma måste dom saneras noggrant och sedan kalkas eller gasas för att minska risken för bakterier.

Campylobacter är något som till mestadels drabbar stora besättningar på kyckling. Det kan finas redan på kläckerierna smittade nykläckta djur som sedan sprider smittan vidare.
Till största del handlar det on hygien i alla leden, men har man otur så blir man drabbad.

Jag föder upp flera tusen ankor om året till slakt och har lärt mig att det är mycke viktigt med skötselen och även var man köper in avelsmaterialet från samt välja rätta leverantörer på foder, och slakterierna spelar en viss roll också.

Hur stor risken är varierar, men genomstekta skall dom vara om man skall vara säker på att inte bli sjuk.
Även saker i köket bör diskas noggrant för att inte råka ila ut.

Ja till största del kan du nog äta din ost utan att bli sjuk, men skall du vara säker så använd den till matlagning i ugnen då temperaturen är oftast över 140 grader så är du säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in