Tjenis !

Salmonella kan vad jag vet alla fågeldjur ha. Vid uppfödning av fågeldjur som kyckling, ankor, gäss, kalkoner, osv. , finns risken att vilda fåglar smittar ner ens tamfåglar genom att äta av fodret, dricka vatten ur samma tråg, vistas på samma mark, osv. Ja även personer som bär på salmonella i kläderna och på kroppen kan smitta ner. Där är flera stora uppfödare och även slakterier i Sverige som råkat ut för salmonella. Det handlar mesta dels om hur noggrann man är som uppfödare med hygienen när det gäller djurskötselen och inte släppa in en massa besökare. Personalen som plockar i djuren i burar för att gå till slakt är i många fall samma som drar runt till flera uppfödare och kan sprida smittan vidare. När stallarna är tomma måste dom saneras noggrant och sedan kalkas eller gasas för att minska risken för bakterier.
Campylobacter är något som till mestadels drabbar stora besättningar på kyckling. Det kan finas redan på kläckerierna smittade nykläckta djur som sedan sprider smittan vidare.
Till största del handlar det on hygien i alla leden, men har man otur så blir man drabbad.
Jag föder upp flera tusen ankor om året till slakt och har lärt mig att det är mycke viktigt med skötselen och även var man köper in avelsmaterialet från samt välja rätta leverantörer på foder, och slakterierna spelar en viss roll också.
Hur stor risken är varierar, men genomstekta skall dom vara om man skall vara säker på att inte bli sjuk.
Även saker i köket bör diskas noggrant för att inte råka ila ut.
Ja till största del kan du nog äta din ost utan att bli sjuk, men skall du vara säker så använd den till matlagning i ugnen då temperaturen är oftast över 140 grader så är du säker.