Citat:
Ursprungligen postat av fetemannen
Det hade inget att göra med graffiti, inte enligt komunens utsago iaf. Det kom in klagomål till kommunen om att väggen var för stor för att byggas utan bygglov. Så dem beslutade helt enkeltg att kapa den på mitten, hela bygglovsgrejjen är, om du frågar mig, bara ett svepskäl för att få bort väggen och alla "problem" den orsakar.
Som alla vet var det för bara några år sedan nolltolerans mot graffiti i lund (kanske fortfarande är nolltollerans på papper men samma stränga åtgärder iaktas ingte längre), spåren och vissa tankemönster sitter nog kvar hos många som har nått att säga till om.
Ja, det tycker jag definitivt också, att tjaffset med bygglovet fungerade som ett svepskäl för att få bort väggen. Den griniga kärringen med någon slags lungsjukdom, som alltid klagade på att hon inte kunde andas av sprayfärgen, som bor (eller har hon dött än?) bredvid är det antagligen inte bara jag som har stött på.
Nolltolerans råder i Lund YES, de införde det hösten 2006 efter att anmälningarna för klotter började nå samma höjder som vid millenieskiftet. Nolltoleransen går till stor del ut på att använda paragraf 19 (kroppsvisitering osv) i större utsträckning. Men det gick inte så bra minns jag, klottret fortsatte öka ändå trots nolltoleransen. LKF har 24 timmars-policyn, och bör väl ha tecknat ett nytt avtal med Klottrets fiende no.1 vid det här laget.