Vad ska man säga om HBGs scen? När jag är på besök i Helsingborg brukar jag promenera uppifrån Pålsjö skog, det finns en tågtunnel(ligger en gång tunnel bredvid)uppe vid pålsjö östra. Om du hittar den lär du se mycket grafitti, finns då en gångtunnel bredvid där man alltid hittar kannor som konstigt nog nästan aldrig är tomma. Gå ned mot hamnen där du lär se lite tags, prova rör dig runt tågspåren i Tågaborg/Pålsjö området. Nere vid de här lyxlägenheterna vid norra hamnen lär du se ett antal throwups. Är i Helsingborg 3-4ggr per år och det känns som att "uppdateringen" av målningar är seg. Skulle vilja se en mer streetart inriktad scen i HBG. Dessutom kan ni se throwups på lastbilar lite varstans. Ni får inte glömma den färgglada tunneln ute i Rydebäck.
Är inte insatt i olika crews i Helsingborg men min gissning är att vi skulle kunna likna den med Helsingborgs huliganscen. Man sammarbetar med danskar, i en sammandrabbning där frontline är på ena sidan kommer du definitivt möta en/flera danskar. Jag skulle tro att samma sak på graffscenen, att målarna ifrån Helsingborg åker över till Danmark för att måla. Om du tar tåget ifrån Helsingör-Hovendbanegården lär du spotta ett antal godbitar(ex den enorma rollade MOA målningen).
Helsingborgs graffscen skulle behöva ett uppsving och jag tror att om man inte redan har det, borde man då hooka med danskar som då skulle åka över för att piffa upp staden grafittimässigt.