2009-07-06, 00:14
Medlem
WTF?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabeltand
När var Ben aktiv? Tror inte han är från skåne men har sett en del saker här nere från han iaf.

Du menar inte BEIone? han har ju härjat ordentlig i malmö de senaste månaderna..
Citera
2009-07-06, 00:21
Medlem
WTF?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disembowler
Jag tror faktiskt att det beror på att många i Lund har det bra ställt. Det är ju knappast ghettokidsen som målar mycket. Dessutom var det mer eller mindre en identitetsfaktor att måla i Lund i slutet på 90-talet, början på 00-talet.

Att vara målare i Malmö har knappast varit ett eftersträvansvärt ideal.

Tror inte det har berott på någon ekonomisk faktor öht.
De största målarna som ursprungligen kommer från Lund har faktiskt
ingen vidare positiv bakgrund.. Däremot finns det ju undantag men
det känns inte särkilt lönt att droppa namn.

Ni som hängt med ett tag lär ju veta att ett par av de som bombat mkt
i lund har varit de som har varit ganska "på fel håll" i livet om man kan säga så.

Men som du säger, 1999-2001 kändes det som det ploppade upp nya målare
så gott som vartannan vecka, dock var det inte många som höll sig kvar på scenen mycket mer än ett par år som högst.
Citera
2009-07-06, 13:04
Medlem
Graffiti är ingen klassfråga, däremot kan man helt klart säga att det är en etnisk sådan. Majoriteten är svenskar,finnar är kraftigt överrepresenterade, det finns massor med polskis, en del sydamerikaner en och annan neger men fan inga araber/turkar.

Och i malmö finns det ju mycket sånna.
Citera
2009-07-06, 13:50
Medlem
WTF?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vi i flempan
Graffiti är ingen klassfråga, däremot kan man helt klart säga att det är en etnisk sådan. Majoriteten är svenskar,finnar är kraftigt överrepresenterade, det finns massor med polskis, en del sydamerikaner en och annan neger men fan inga araber/turkar.

Och i malmö finns det ju mycket sånna.

Inga araber/turkar på scenen, korrekt (tack och lov).
Please, let's keep it that way..
Citera
2009-07-06, 21:19
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF?

Jag tror visst att det är en ekonomisk fråga, många writers (inte bara i Skåne) som jag träffat på är inga socfallsbarn. De är faktiskt rätt få och de är oftast inte de som stannar kvar i kulturen. De som varit mest aktiva i Malmö kommer oftast från Centrum/Västra innerstan. Jag kan inte alla målaröden i Lund. Men det vore larvigt att påstå att alla kommer från en fattig bakgrund. Majoriteten av det säg 50-tal målare jag träffade kom från en medelklassbakgrund. Jag kommer själv från en fattig socbakgrund och träffade på många writers, ofta från Lund som undrade varför jag inte "klädde mig som en målare".

Visst fanns det många "invandrare" som målade i Malmö för 10 år sedan. Lindängen hade en levande scen med folk från sydamerika/mellanöstern. SPG/RMS/FN även klassiska IVP=invaderpack mm. Att vara målare är en livstil som kostar. Är du fattig är det svårt att investera i en livsstil.

Om man nu ska begå brott, varför inte tjäna ca$h på det? Kanske därför det är mer populärt med rån/inbrott/langning/smuggling? Inte för att inte svenskar gör detta med. Men "graffiti" är faktiskt ett lyxbrott som kan, om man har oturen, medföra stora ekonomiska skadestånd.
Senast redigerad av Disembowler 2009-07-06 kl. 21:21.
Citera
2009-07-06, 22:50
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Mice var en trevlig prick, dock knarkade han väl ganska friskt som nämnts tidigare. Minns att han blev intervjuad av skatetidningen Edge om nån minns det. Där demonstrerade han "Cantrolern" och även olika caps och i vilket
syfte dessa skulle användas. Det var väl tänkt att cantrolern skulle
bli ett tillskott på graffmarknaden, där man kunde ha sprayburken i ryggsäcken och dra den tunna slangen igenom jackärmen och därmed kunna röra sig väldigt smidigt och incognito. Minns också att han målade mkt lagliga jobb, bla kiosken med skridskobanan i närheten av p-huset Anna.

Tyvärr spittades denna av malmös största TOY (night), men det är en
annan saga...

Ang. rättegången stämmer det bra, vet inte om han blev dömd för nåt
men myndigheterna trodde att han låg bakom tagen Jons som även var en ganska flitig bombare i malmö under den tiden..

SUN tog inte självmord, han dog i en bilolycka.. (RIP)

Jag har inte sett NIGHTs spittning av den lagliga grejen, men jag minns att även TRC/MF spittade samma lagliga grej när de kom till Malmö. Förresten har jag sett en del glasskiosker och pizzeria skyltar som Mice gjorde. Även ett lagligt jobb på en Biljardhall i Rosengård. Hörde även att han gjorde ett stort lagligt jobb åt Volvo som han fick 100.000 för. Men kan inte verifiera sanningshalten i detta. Vad jag hört av andra writers så var han en trevlig typ mot dem han träffade så inget ont om honom.

Är det sant det där om bilolyckan? Jag hade för mig att CORE skrev på sin gamla hemsida att SUN/SOL/Morot/carrot tog sitt liv pga personliga problem. Men jag vet inte några närmare detaljer.

Enligt langarna på värhem så var han en periodare när det gällde droger och som de uttryckte det, "svalde allt han kom över". Men det var han ju knappast ensam om bland writers.
Citera
2009-07-06, 22:55
Medlem
WTF?s avatar
Citat:
Jag har inte sett NIGHTs spittning av den lagliga grejen, men jag minns att även TRC/MF spittade samma lagliga grej när de kom till Malmö. Förresten har jag sett en del glasskiosker och pizzeria skyltar som Mice gjorde. Även ett lagligt jobb på en Biljardhall i Rosengård. Hörde även att han gjorde ett stort lagligt jobb åt Volvo som han fick 100.000 för. Men kan inte verifiera sanningshalten i detta. Vad jag hört av andra writers så var han en trevlig typ mot dem han träffade så inget ont om honom.

Är det sant det där om bilolyckan? Jag hade för mig att CORE skrev på sin gamla hemsida att SUN/SOL/Morot/carrot tog sitt liv pga personliga problem. Men jag vet inte några närmare detaljer.

Enligt langarna på värhem så var han en periodare när det gällde droger och som de uttryckte det, "svalde allt han kom över". Men det var han ju knappast ensam om bland writers.

vad jag minns så står det att han dog i en bilolycka i boken
"dom kallar oss klottrare", men för att ge svar på din andra
punkt (ang drogerna) kan jag har nyttjat så pass mkt att min hjärna sviker
mig ytterligare en gång haha

men det hör väl till graffiti grejen hehehe
nån som minns Kjell Hultmans uttalande om att alla graffitimålare
rökte heroin "för att hålla sig vakna i tunnlarna"
arsle startade även ett crew RHG, som stod för rökheroin gangsters
vill jag minnas

mvh
Senast redigerad av WTF? 2009-07-06 kl. 22:58.
Citera
2009-07-06, 23:03
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:

Förrövrigt, jag ser egentligen inget negativt med att araber/turkar börjar engagera sig i scenen. Graffiti är, under bästa omständigheter, en social hobby som förbrödrar över entiska och klassgränser.

Jag tror att det kommer bli fler araber som målar i Malmö inom 10-15 år. Inte de från Rosengård eller andra socialt utsatta stadsdelar, utan andra generationens barn som har en medelklassbakgrund.

Minns förövrigt en kul historia en någon när jag var i Rosengård för många år sedan. Jag drog en tag i en tunnel så kom helt plötsligt en flock skitungar (7-11 år) och hade med sig en nästan tom burk. Jag visade dem hur man skulle taga och de verkade fascinerade, men de var också sjukt luffiga och störiga eftersom att vissa av dem frågade grejer som "vad har du i fickan?". Precis när jag började få spel på dem så kommer några äldre ungar (13-15 år) och ber skitungarna dra som lydigt springer i väg. De är också intresserade av graff och frågar lite om hur man gör. Samt lite balla frågor som "har man rånarluva på sig när man bombar i centrum?". Sen visar de mig en sjukt toyig målning gjord med fattiga burkar som knappt täckte och orginalcaps. "Det är min kusin Ali som har gjort den". "Det var fett knas, polisen jaga honom hela natten men han kom undan". "Detta är äkta Rosengårdstyle". Jag var så klart trevlig och sa att den var cool och att jag hoppas att jag ser något av dem i på stans väggar samt tipsade dem om ställen man kunde racka.
Citera
2009-07-06, 23:04
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
vad jag minns så står det att han dog i en bilolycka i boken
"dom kallar oss klottrare", men för att ge svar på din andra
punkt (ang drogerna) kan jag har nyttjat så pass mkt att min hjärna sviker
mig ytterligare en gång haha

men det hör väl till graffiti grejen hehehe
nån som minns Kjell Hultmans uttalande om att alla graffitimålare
rökte heroin "för att hålla sig vakna i tunnlarna"
arsle startade även ett crew RHG, som stod för rökheroin gangsters
vill jag minnas

mvh

Ja, det var det dummaste jag hört. Vem fan blir pigg av jonk?
Citera
2009-07-07, 23:27
Medlem
WTF?s avatar
Citat:
Förrövrigt, jag ser egentligen inget negativt med att araber/turkar börjar engagera sig i scenen. Graffiti är, under bästa omständigheter, en social hobby som förbrödrar över entiska och klassgränser.

Jag tror att det kommer bli fler araber som målar i Malmö inom 10-15 år. Inte de från Rosengård eller andra socialt utsatta stadsdelar, utan andra generationens barn som har en medelklassbakgrund.

Minns förövrigt en kul historia en någon när jag var i Rosengård för många år sedan. Jag drog en tag i en tunnel så kom helt plötsligt en flock skitungar (7-11 år) och hade med sig en nästan tom burk. Jag visade dem hur man skulle taga och de verkade fascinerade, men de var också sjukt luffiga och störiga eftersom att vissa av dem frågade grejer som "vad har du i fickan?". Precis när jag började få spel på dem så kommer några äldre ungar (13-15 år) och ber skitungarna dra som lydigt springer i väg. De är också intresserade av graff och frågar lite om hur man gör. Samt lite balla frågor som "har man rånarluva på sig när man bombar i centrum?". Sen visar de mig en sjukt toyig målning gjord med fattiga burkar som knappt täckte och orginalcaps. "Det är min kusin Ali som har gjort den". "Det var fett knas, polisen jaga honom hela natten men han kom undan". "Detta är äkta Rosengårdstyle". Jag var så klart trevlig och sa att den var cool och att jag hoppas att jag ser något av dem i på stans väggar samt tipsade dem om ställen man kunde racka.

HAHHAHA

känner igen mig i den situationen med småkids som ska hålla på,
särkilt i dom trakterna.

kan tänka mig att du sitter på många såna här roliga berättelser disembowler..
please, let us pick your brain
Citera
2009-07-08, 21:49
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
HAHHAHA

känner igen mig i den situationen med småkids som ska hålla på,
särkilt i dom trakterna.

kan tänka mig att du sitter på många såna här roliga berättelser disembowler..
please, let us pick your brain

Hahaha, säkert massor men jag kommer inte på några på rak hand. Om du har hängt på Värnhem så vet du kanske vem zigenar-Elvis är. Ett tag gick han runt och sa till folk att det var han som låg bakom min gamla tag. Träffade vid något annat tillfälle, den snubben kunde "dra raketer" if you know what I'm saying. Uppenbarligen var han kompis med Timbuktu som var svinrik mm. Han farsa var med i juggemafian etc.
Citera
2009-07-09, 10:07
Medlem
rosenqvists avatar
Körs det något i Helsingborg nu eller? Det är ganska dött i Höganästrakterna iallafall, man känner sig något ensam haha
Senast redigerad av rosenqvist 2009-07-09 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in