2008-06-17, 18:39
Medlem
xfiler76s avatar
Detta är en dubbel post ligger i en annan del av detta forum, kontaktade mod för att få detta flyttat men dom har inte hört av sig så jag skriver detta där det var meningen att det skulle ligga får dom ta bort den andra.

Vi är ganska nya på det här med husbil/husvagns semester
jag skulle vilja ha tips på maträtter som räcker för 2 vuxna+2 barn. Dom skulle behöva vara enkla att göra och inte ta så mycket plats från kylskåpet då det är jättelitet. Våra barn är mjölk allergiker så det försvårar det lite grann(men det finns väldigt bra alternativ nu mera).

Eftersom detta är vår första resa med barnen kommer vi bara vara borta i 3-4 dagar så detta är kanske lite löjligt men det kan vara bra för framtida resor.
Citera
2008-06-19, 18:59
Medlem
w84funs avatar
Konserver av alla de slag fungerar bra. Sen är det väl standard att grilla. Till det kan ni ha ris, potatissallad, potatis eller vad ni nu tycker om. Pinnbröd och grillad korv till kvällsfika, mackor med pålägg till frukost, konservsoppa till lunch, chili con carne till middag osv. Det är egentligen inte alls svårt med matlagningen under semestern, man får bara sänka kraven lite!
Citera
2008-06-20, 18:19
Medlem
xfiler76s avatar
tackar så mycket för förslagen har fixat lite konserver. Tyvärr finns det ingen ugn i husbilen så det krånglar till det lite men det ska nog lösa sig. Har tänkt grilla om vädret tillåter kanske 2 måltider i varje fall.
Citera
2008-06-22, 17:02
Medlem
Lostkids avatar
Ska ni bara vara borta 3-4 dagar så går det ju tillochmed att förbereda första middagen genom att göra pastasallad/potatissallad och ha kallskuret till.
Annars är det det gamla vanliga som gäller, konserver och pasta/potatis. Går det att grilla så är helgen räddad.
Citera
2008-06-22, 17:07
Bannlyst
Jag tänker Hultsfred - Jag tänker pastaringar i tomatsås på burk!

ställ burken direkt på eld/grill och ringarna blir klara på nolltid. Fantastiskt smidigt och gott, samt bör uppskattas av alla i familjen! Även de små.
Citera
2008-06-22, 17:32
Medlem
Alan Aldas avatar
Ett tips om ni vill ha mer kylskåpsplats är att köpa en kylväska med inbyggd kylfunktion vilken kopplas till valfritt 12v uttag. Kostar inte många kronor. Kan också tas med till stranden som vanlig kylväska för att hålla picknickmaten/drycken kall. 2in1 helt enkelt.
Citera
2009-09-11, 15:04
Medlem
mats.nystroms avatar
Bumpar denna tråd efter att ha kommit på att jag ska dra iväg med husbil idag.

En enkel sökning på FB vad gäller husvagnsmat renderade denna usla träff.

Nu är ju inte jag kräsen vad gäller mat, men nog fan vill jag äta vällagad och god mat, trots att jag befinner mig i en husbil.

Så kära FB:are - vad tycker ni att jag ska tillaga under min tvådagars husbilsutflykt?
Har inte tid att förbereda något hemma, så allt ska göras i husbilen.

Låt idéerna välla in!
Citera
2009-09-11, 15:45
Medlem
Beror väl på om du har kök i husbilen eller inte. Har du kök så kan du väl laga precis allt du kan laga hemma mer eller mindre, förutom saker som görs i ugn då. Om ni självklart inte har det så lyxigt. Så kan vara en början att berätta tillagningsmöjligheterna som du har.
Citera
2009-09-12, 16:18
Medlem
My©s avatar
Berätta mer om dina förutsättningar. Hur många brännare/plattor har du? Mikro (inte ovanligt i husvagn/husbil numera)? Har du ugn?

Kylmöjligheter?

Mycket beror ju på vad man har att arbeta med...

/My©
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in