Citat:
Ursprungligen postat av
banolli
1. löser benen upp sig tillräckligt i lagen eller är det bättre att bena ur sillen först?
2. Låter ni skinnet sitta kvar på sillen? (Har sett i vissa sillrecept att det står att man ska dra av skinnet..?)
3. Hur lång tid för inläggning är optimal för bästa smak (Läs: Om sillen ska vara perfekt till midsommar, när bör man lägga in)?
1. Jag har helt slutat med att bena sillen. De små hårtunna benen som eventuellt blir kvar är så pass mjuka att man inte känner något i munnen i alla fall.
2. Jag drar
alltid av skinnet. På det viset får man en mjällare munsbit som man slipper på ett ansträngt sätt att försöka dela med en kniv i samband med förtäring. Dessutom ligger mycket av "fisksmaken" i och under själva skinnet. Personligen undviker jag denna smak. Till saken hör dock att jag fiskar min sill själv och därefter saltar, samt lakar ur. Köpesillen är lite neutralare i smaken.
3. Efter 1 vecka så blir smaken bara marginellt bättre för att efter att med allt för stigande ålder bli sämre! Det handlar dock om åtskilliga veckor.
~Paul~