• 2
  • 3
2008-06-19, 10:10
Medlem
Riddarens avatar
Falskt alarm

Drabbades av lite småpanik igår, hade brottom så in i helvete. Sprang runt och gormade samtidigt som jag bytte om till seglarkläder och försökte lösa sillproblemet simultant.
Mitt i allt fick jag syn på hinken som sillen kom i, ringde numret som stod på locket och frågade kvinnan som svarade lite skämtsamt om att få bli kopplad till ”sillakuten”. Döm av min förvåning när hon ber mig att vänta för att sekunderna senare koppla mig till: - ”Hej, sillakuten Malin”.

Eftersom jag aldrig använt mig av insaltad sill förut tänkte jag inte på det uppenbara. När sillen låg i 50/50 vatten över natten halverades självklart salthalten i sillen (från 16 till 8 procent). Med lite eftersköljning osv hamnar man på 6-7 procent. Alldeles för salt fortfarande, MEN, i lagen kommer ju salthalten att halveras ytterligar eftersom det är lika mycket lag som sill. Alltså hade jag egentligen oroat mig i onödan.
Citera
2008-06-19, 10:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
..”Hej, sillakuten Malin”. ...
Dags för mig att byta jobb detta låter bra mycket mer intressantare att jobba på sillakuten
Citera
2008-06-24, 11:41
Medlem
rayraviolis avatar
Blev sillen bra?
Citera
2008-06-25, 11:57
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Blev sillen bra?

Den blev alldeles alldeles underbar! Bästa sillen jag har ätit!
Citera
2013-06-07, 22:54
Medlem
Hej,
Jag tänkte sparka liv i den här tråden igen. Jag tänkte lägga in lite sill till midsommar och har några frågor till de som är kunniga. Jag har köpt ett antal salta sillfiléer som ligger på urlakning i kylskåpet. Vad har ni för erfarenheter av det som tidigare diskuterats i tråden, dvs löser benen upp sig tillräckligt i lagen eller är det bättre att bena ur sillen först? Låter ni skinnet sitta kvar på sillen? (Har sett i vissa sillrecept att det står att man ska dra av skinnet..?) Hur lång tid för inläggning är optimal för bästa smak (Läs: Om sillen ska vara perfekt till midsommar, när bör man lägga in)?

Tacksam för alla svar.
Citera
2013-06-08, 09:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
1. löser benen upp sig tillräckligt i lagen eller är det bättre att bena ur sillen först?

2. Låter ni skinnet sitta kvar på sillen? (Har sett i vissa sillrecept att det står att man ska dra av skinnet..?)

3. Hur lång tid för inläggning är optimal för bästa smak (Läs: Om sillen ska vara perfekt till midsommar, när bör man lägga in)?
1. Jag har helt slutat med att bena sillen. De små hårtunna benen som eventuellt blir kvar är så pass mjuka att man inte känner något i munnen i alla fall.

2. Jag drar alltid av skinnet. På det viset får man en mjällare munsbit som man slipper på ett ansträngt sätt att försöka dela med en kniv i samband med förtäring. Dessutom ligger mycket av "fisksmaken" i och under själva skinnet. Personligen undviker jag denna smak. Till saken hör dock att jag fiskar min sill själv och därefter saltar, samt lakar ur. Köpesillen är lite neutralare i smaken.

3. Efter 1 vecka så blir smaken bara marginellt bättre för att efter att med allt för stigande ålder bli sämre! Det handlar dock om åtskilliga veckor.

~Paul~
Citera
2013-06-08, 09:21
Medlem
Ok, tack DePaul för svaren. Nu ska jag dra igång med inläggningarna. Blir nog klassiker såsom löksill, inlagd, glasmästarsill och senap.. Ska bli gott!
Citera
2013-06-08, 10:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
Ok, tack DePaul för svaren. Nu ska jag dra igång med inläggningarna. Blir nog klassiker såsom löksill, inlagd, glasmästarsill och senap.. Ska bli gott!
Ingen orsak att tacka. Avlägg gärna rapport!

~Paul~
Citera
2013-06-08, 14:44
Medlem
Sees avatar
Själv har jag oftast svårt med att få till ursaltnkngen (vad kallar man det för) bra. Har vissa gånger blivit för sallt, vissa gånger smakar det inget och så klart ibland perfekt.
Finns det inget ultimat sätt? Typ 0,5 L vatten per filé i 20 timmar.
Pratar alltså om köpt saltsill.

I julas gjorde en vanlig inlagd sill med ingefära och pepparrot som jag sedan gjorde en wasabi-majjo till. Sill + majjon + äpple tärningar. Mycket uppskattat!
Citera
2013-06-08, 14:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Själv har jag oftast svårt med att få till ursaltnkngen (vad kallar man det för) bra. Har vissa gånger blivit för sallt, vissa gånger smakar det inget och så klart ibland perfekt.
Finns det inget ultimat sätt? Typ 0,5 L vatten per filé i 20 timmar.
Pratar alltså om köpt saltsill.

I julas gjorde en vanlig inlagd sill med ingefära och pepparrot som jag sedan gjorde en wasabi-majjo till. Sill + majjon + äpple tärningar. Mycket uppskattat!
Eftersom de olika märkena har olika mängd salt i sin sill så kan urvattningens längd variera. När det därför gäller köpesill så brukar jag helt enkelt smaka mig fram. När sillen smakar som "havsvatten" så är den färdig.

Dock hänger mycket på själva inläggningslagen. Om denna helt saknar salt (i de flesta fallen är det så) så brukar jag låta sillen vara mycket salt eller saltar själva lagen.

~Paul~
Citera
2013-06-08, 15:05
Medlem
Sees avatar
Brukar köpa en hink med saltsill av märket klädesholmen. Sälj på Ica.
Det står bara att sillen skall saltasur i 12 timmar. Man tycker ju att det borde vara lite skillnad på 0,5 L eller 1 L vatten per filé på 12 timmar.
Jaja dags att salta ur sillen snart iaf så man får någon till midsommar. Får väll göra några olika tester.
Citera
2013-06-09, 22:32
Medlem
Nu är inläggningarna klara. Det blev en klassisk inlagd sill, en glasmästarsill, en variant med fänkål och enbär samt en med vitlök, spansk peppar, jalapeno och serrano-chili. Den sistnämnda hoppas jag mest på!! Kommer bli svårt att hålla sig från provsmakning..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in