• 1
  • 2
2008-06-17, 17:11
Medlem
Riddarens avatar
Har köpt insaltad sill som jag just la på urvattning. Något som överraskade mig var hur grova benen var. I det recept jag tänkte prova står det att man ska lämna benen kvar. Detta tycker jag verkar väldigt märkligt med tanke på benens grovhet. Å andra sidan kan man knappast bena ur 20 filéer.

Vad gör man?
Citera
2008-06-17, 17:37
Medlem
m65gs avatar
Ättikslagen brukar bryta ner benen men sen vet jag inte hur stora benen är,men på mindre ben funkar lagen.
Citera
2008-06-17, 17:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Har köpt insaltad sill som jag just la på urvattning. Något som överraskade mig var hur grova benen var. I det recept jag tänkte prova står det att man ska lämna benen kvar. Detta tycker jag verkar väldigt märkligt med tanke på benens grovhet. Å andra sidan kan man knappast bena ur 20 filéer.

Vad gör man?
Jag benar dem trots allt. Var nere i Blekinge i maj och fick ca 50 kilo sill på en vecka. Med hjälp av min mor så benade vi varenda en. Nu ligger de inlagda. Körde bl a skånsk kryddsill, blev jättebra.

Det hjälper om du har en bra kniv. En mycket användbar sådan är Marttiinis filékniv som är riktigt långsmal och spetsig. Kör kniven från filéns mitt nedåt precis under bröstbenen och skär av innan du kommer till slutet. Svårt att förklara riktigt .

Men som sagt vill du bli av med benen så finns det inget annat sätt. Många struntar i dem men jag håller med dig - vill inte känna dem när jag äter.

~Paul~
Citera
2008-06-17, 18:04
Medlem
Riddarens avatar
Tack för svaren. Lägger en filé i en lite starkare lag över natten för att se hur det funkar. Är tveksam till att mina sillar är tillräckligt stora för en knivurbening. I värsta fall blir det bentång alltså. Det blir en skärgårdssill packad med ganska ordentliga mängder löjrom så det finns inget rum för några halvmesyrer.
Citera
2008-06-17, 18:10
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m65g
Ättikslagen brukar bryta ner benen men sen vet jag inte hur stora benen är,men på mindre ben funkar lagen.
jepp, jag var också osäker när jag började lägga in sill själv men ättikan fixar benen på nolltid
Citera
2008-06-17, 19:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
jepp, jag var också osäker när jag började lägga in sill själv men ättikan fixar benen på nolltid
Beror på storleken på sillen och grovleken på benen.

~Paul~
Citera
2008-06-17, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Är tveksam till att mina sillar är tillräckligt stora för en knivurbening.
Är sillen så liten så blir nog benen upplösta.

~Paul~
Citera
2008-06-17, 20:16
Medlem
Min (ringa) erfarenhet av inläggning av sill är att ättikan aldrig löser upp benen helt och hållet, hur små och späda de än är. Visst blir de mjukare då ättikssyran får reagera med kalken men likväl kommer känslan av ben finnas kvar.
Personligen har jag inga problem med det men jag kan absolut förstå att många föredrar en helt benfri inläggning.
Citera
2008-06-17, 20:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Min (ringa) erfarenhet av inläggning av sill är att ättikan aldrig löser upp benen helt och hållet, hur små och späda de än är. Visst blir de mjukare då ättikssyran får reagera med kalken men likväl kommer känslan av ben finnas kvar.
Personligen har jag inga problem med det men jag kan absolut förstå att många föredrar en helt benfri inläggning.
Så är det. Men det är nog det som folk menar med upplösta ben .

~Paul~
Citera
2008-06-17, 20:52
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag benar dem trots allt. Var nere i Blekinge i maj och fick ca 50 kilo sill på en vecka. Med hjälp av min mor så benade vi varenda en. Nu ligger de inlagda. Körde bl a skånsk kryddsill, blev jättebra.

Det hjälper om du har en bra kniv. En mycket användbar sådan är Marttiinis filékniv som är riktigt långsmal och spetsig. Kör kniven från filéns mitt nedåt precis under bröstbenen och skär av innan du kommer till slutet. Svårt att förklara riktigt .

Men som sagt vill du bli av med benen så finns det inget annat sätt. Många struntar i dem men jag håller med dig - vill inte känna dem när jag äter.

~Paul~

50 kg inlagd sill!!! Vad gör du med en sån mängd? Sillmissbrukare?

För övrigt är sill/strömming underskattad mat. Var det inte Werner Vögli som sa att om Sillen/strömmingen skulle vara mycket dyrare så skulle det anses som en delikatess på franska krogar?

Nyttig dessutom, läste att det räcker med tre inlagda sillbitar om dagen för att få i sif rätt mängd med omega-3.
Citera
2008-06-17, 20:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
50 kg inlagd sill!!! Vad gör du med en sån mängd? Sillmissbrukare?

För övrigt är sill/strömming underskattad mat. Var det inte Werner Vögli som sa att om Sillen/strömmingen skulle vara mycket dyrare så skulle det anses som en delikatess på franska krogar?

Nyttig dessutom, läste att det räcker med tre inlagda sillbitar om dagen för att få i sif rätt mängd med omega-3.
Nej, alltså jag fångade 50 kilo. Men när man rensar den så blir det inte mycket kvar. Kanske en sådär 7-8 kilo. Därefter frös vi en del och la in resten. Det blev 12 burkar med inlagd sill. Jag behöll hälften och min mor den andra hälften. Således fick jag med mig 6 burkar hem, varav jag nu har 4 kvar.

Jo, sill är mycket underskattad. Själv äter jag den gärna och ofta.

~Paul~
Citera
2008-06-17, 21:02
Medlem
4thFloors avatar
Vad menar ni med ben? Är väl inga såna i dom där avlånga bitarna jag köper på burk och lägger in??

Shit vad ni är duktiga!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in