2008-06-17, 21:28
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, alltså jag fångade 50 kilo. Men när man rensar den så blir det inte mycket kvar. Kanske en sådär 7-8 kilo. Därefter frös vi en del och la in resten. Det blev 12 burkar med inlagd sill. Jag behöll hälften och min mor den andra hälften. Således fick jag med mig 6 burkar hem, varav jag nu har 4 kvar.

Jo, sill är mycket underskattad. Själv äter jag den gärna och ofta.

~Paul~

Mer än 7-8 kilo måste det väl ändå ha blivit trots mycket spill. 14-20 kilo borde det väl ha blivit? Inte fan rensar man bort över 84% på en fisk.

Hur länge håller sig förresten inlagd sill? Är ingen sillfantast men det kan vara ganska gott ibland. Skulle var kul att veta då att lägga in, sylta och torka mängder med mat tycker jag är riktigt kul.
Senast redigerad av Bajsfacisten 2008-06-17 kl. 21:30.
Citera
2008-06-17, 21:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Mer än 7-8 kilo måste det väl ändå ha blivit trots mycket spill. 14-20 kilo borde det väl ha blivit? Inte fan rensar man bort över 84% på en fisk.

Hur länge håller sig förresten inlagd sill? Är ingen sillfantast men det kan vara ganska gott ibland. Skulle var kul att veta då att lägga in, sylta och torka mängder med mat tycker jag är riktigt kul.
Nej, det stämmer. Så mycket rensar man faktiskt bort. Den största vikten sitter i huvudet, rommen/mjölken och skelettet. De där små remsorna som blir kvar utgör kanske en femtedel av vikten (högst). Observera också att vi var väldigt noga med att skära bort alla ben. Därför blev våra filéer kanske något mindre än de som man köper i affären.

Inlagd sill håller i ca 2-3 månader (min egen vill säga).

~Paul~
Citera
2008-06-17, 22:57
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
För övrigt är sill/strömming underskattad mat. Var det inte Werner Vögli som sa att om Sillen/strömmingen skulle vara mycket dyrare så skulle det anses som en delikatess på franska krogar?

Nyttig dessutom, läste att det räcker med tre inlagda sillbitar om dagen för att få i sif rätt mängd med omega-3.

Kan bara instämma. Stekt sill är inte fel, serverad med potatismos och marinerad lök.
Tänk på gubbröra, knäckebröd, öl och snaps. Satan pojkar och flickor :-)

Ett enkelt men gott recept
420gr inläggningssill
3st finhackade hårdkokta ägg
1½ dl gräddfil
2-3msk rökt kaviar
2½msk hackad lök
3msk färsk hackad dill
Veva ihop och smaka av med
salt
peppar
Som sagt enkelt på alla vis, men förvånande gott
Citera
2008-06-17, 23:00
Medlem
Soppas avatar
Satsa på stömming nästa gång
Citera
2008-06-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Kan bara instämma. Stekt sill är inte fel, serverad med potatismos och marinerad lök.
Tänk på gubbröra, knäckebröd, öl och snaps. Satan pojkar och flickor :-)

Ett enkelt men gott recept
420gr inläggningssill
3st finhackade hårdkokta ägg
1½ dl gräddfil
2-3msk rökt kaviar
2½msk hackad lök
3msk färsk hackad dill
Veva ihop och smaka av med
salt
peppar
Som sagt enkelt på alla vis, men förvånande gott

Bara en liten passus, men gubbröra gör man ju givetvis på ansjovis inte sill!

Men sill det är gott det också!

/J
Citera
2008-06-17, 23:18
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prins_valle
Bara en liten passus, men gubbröra gör man ju givetvis på ansjovis inte sill!

Men sill det är gott det också!

/J

Sant! Men för att rädda mig själv så får jag hänvisa till Wikipedia:
Ansjovis har flera betydelser:

Engraulis encrasicolus, en art i familjen sillfiskar, se ansjovis (fisk).
I Skandinavien handelsnamn på en kryddad fiskkonserv som görs av skarpsill (Sprattus sprattus), se ansjovis (fiskkonserv)
Äkta ansjovis avser i allmänhet fisken, men kan också användas för att skilja skarpsillsansjovis från ansjoviskryddad sill.

Citera
2008-06-18, 13:40
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Sant! Men för att rädda mig själv så får jag hänvisa till Wikipedia:
Ansjovis har flera betydelser:

Engraulis encrasicolus, en art i familjen sillfiskar, se ansjovis (fisk).
I Skandinavien handelsnamn på en kryddad fiskkonserv som görs av skarpsill (Sprattus sprattus), se ansjovis (fiskkonserv)
Äkta ansjovis avser i allmänhet fisken, men kan också användas för att skilja skarpsillsansjovis från ansjoviskryddad sill.

Ja, inlagd anjosvis kallas vanligen sardell.
Citera
2008-06-18, 15:23
Medlem
Riddarens avatar
Problemen hopar sig

Sillen måste ner i lagen idag. Trots att den borde vara tillräckligt ursaltad vid det här laget är den fortfarande riktigt salt. Var går smärtgränsen? Antar att lite salt försvinner iom inläggningen.
Citera
2008-06-18, 15:48
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Sillen måste ner i lagen idag. Trots att den borde vara tillräckligt ursaltad vid det här laget är den fortfarande riktigt salt. Var går smärtgränsen? Antar att lite salt försvinner iom inläggningen.

Inför en jul stod jag inför samma dilemma, slutresultatet blev ordentligt salt.
Testa att lägga den under rinnande vatten ett par timmar...Chansa inte, det är inte roligt.
Citera
2008-06-18, 16:40
Medlem
Alan Aldas avatar
Jag har gjort samma misstag som Antevante. Det är inte roligt att sitta vid ett festligt dukat bort och äta för salt sill. Lyckas du inte få bort sältan är det bara att kapitulera och välja köpesill. Kanske vettigt att redan nu köpa inlagd sill att ha som backup utifall de hemmagjorda blir för salta. Har du en bra fiskhandlare i närheten borde du kunna få tag på sill av vettig kvalitet. Håller tummarna för att det går bra.
Citera
2008-06-18, 17:59
Medlem
rayraviolis avatar
Rinnande vatten eller många vattenbyten i några timmar borde göra susen. Tycker du att sillen är för salt ändå, så borde lagen nog dra ur en del. Kanske är det smart att lägga sillen i extra mycket lag.
Citera
2008-06-18, 20:28
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
så borde lagen nog dra ur en del. Kanske är det smart att lägga sillen i extra mycket lag.

Kan ju vara en lösning men låter lite chansartat enligt mig...Är det för salt på midsommaraftonen är det no turning back...
Och med tanke på hur det ser ut i affärerna midsommareftermiddag så lutar det åt Alax matjesill...hahaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in