2010-07-02, 02:03
Medlem
zTeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Urskta en kanske dum frga (och skert OT), men varfr vill man ha giftiga ormar som husdjur?
Vissa har baseballtrn hemma innanfr drren, detta r bara ett annat stt att frsvara sig mot ev inkrktare i sin egen borg!
Skmt sido, ingen aning, saker och ting inom hobbysammanhang brukar ju eskalea hos vissa, majsorm > boa > giftorm, eller liknande
Citera
2010-07-02, 03:57
Medlem
spjuits avatar
Tur att du slppte den. Vra reptiler r fridlysta och frbjudna att ha som husdjur. Dessutom tror jag att det vore vldigt svrt att inreda ett terrarium, ha samma temperatur o.s.v som i dess riktiga milj. Det r annat med tropiska/kenormar som inte har vxlande klimat.
Citera
2010-07-02, 16:06
Medlem
Zanizailas avatar
Jag frstr inte heller varfr man ska ha giftiga ormar, nr det finns hundratals ogiftiga ormarter som r minst lika fascinerande. Man fr i allafall hoppas att det bara r mycket kompetenta mnniskor som skaffar sig sdana. (Jag har sjlv haft fyra ormar, men skulle aldrig ha ngon giftig... utom kanske Trynsnok... men de r inte alls farliga.)
Citera
2010-07-03, 02:00
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Jag frstr inte heller varfr man ska ha giftiga ormar, nr det finns hundratals ogiftiga ormarter som r minst lika fascinerande. Man fr i allafall hoppas att det bara r mycket kompetenta mnniskor som skaffar sig sdana. (Jag har sjlv haft fyra ormar, men skulle aldrig ha ngon giftig... utom kanske Trynsnok... men de r inte alls farliga.)
Hller med. Och hur kul r det fr ormen att vara i ett terrarium konstant och bara plockas ut nr man ska byta bark/sand? Det r plgeri i mina gon att jmt sitta i en liten glasbur.
Citera
2010-07-03, 11:38
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Hller med. Och hur kul r det fr ormen att vara i ett terrarium konstant och bara plockas ut nr man ska byta bark/sand? Det r plgeri i mina gon att jmt sitta i en liten glasbur.

Dr kan jag inte hlla med. Reptiler ska vara i sina terrarium, inte lsa i huset/lgenheten. S lnge terrariet r stort nog fr de sin motion dr (och ormar motionerar inte s mycket nd ), och de har inget utbyte av att vara ute och krla.
Vad sysselstter sig en vild orm med p dagarna? Den ligger och vntar p ett byte strsta delen av tiden. De jagar inte, de ligger i bakhll och vntar. Det r inte som med majoriteten av dggdjur och fglar, som behver mycket motion och mentala utmaningar, ormar r faktiskt vldigt korkade.
(Ungefr i samma stadie som fiskar och/eller spindlar.)

Och utanfr terrariet stmmer inte heller temperatur eller luftfuktighet - de har det bttre i terrariumen, s lnge deras burkar r rtt i storlek, inredning, temperatur och luftfuktighet.
Citera
2010-07-06, 00:21
Medlem
Neorphas avatar
Citat:

Varfr inte? De r helt olika i sina beteenden och ska inte ses som en homogen art. En snok r alltid en snok, en huggorm r alltid en huggorm. Sen fr man sklart behandla ormen med den respekt den krver, och inte minst lsa p angende kost och hlsa.
Citera
2010-07-06, 03:25
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Dr kan jag inte hlla med. Reptiler ska vara i sina terrarium, inte lsa i huset/lgenheten. S lnge terrariet r stort nog fr de sin motion dr (och ormar motionerar inte s mycket nd ), och de har inget utbyte av att vara ute och krla.
Vad sysselstter sig en vild orm med p dagarna? Den ligger och vntar p ett byte strsta delen av tiden. De jagar inte, de ligger i bakhll och vntar. Det r inte som med majoriteten av dggdjur och fglar, som behver mycket motion och mentala utmaningar, ormar r faktiskt vldigt korkade.
(Ungefr i samma stadie som fiskar och/eller spindlar.)

Och utanfr terrariet stmmer inte heller temperatur eller luftfuktighet - de har det bttre i terrariumen, s lnge deras burkar r rtt i storlek, inredning, temperatur och luftfuktighet.

Ja om det r ett stort terrarium s kan jag tnka mig att ormar kan vara i sina terrarium strre delen av tiden.
Men med dlor r det en annan femma. Dom ska ut ur sina terrarium varje dag (krvs att det r minst 20 grader i rummet) fr att f motion, umgnge med garen (strka banden) och dessutom hllas tama. Jag fick skll av veterinren fr att jag tog ut min frra leguan var tredje dag eller hur det nu var... Det dg inte alls.
Citera
2010-07-06, 22:34
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neorpha
Varfr inte? De r helt olika i sina beteenden och ska inte ses som en homogen art. En snok r alltid en snok, en huggorm r alltid en huggorm. Sen fr man sklart behandla ormen med den respekt den krver, och inte minst lsa p angende kost och hlsa.

Jag r inte sker p att jag frstod dig dr.
Citera
2010-07-06, 22:35
Medlem
Neorphas avatar
Citat:
Jag r inte sker p att jag frstod dig dr.

Var det huggorm=huggorm och snok=snok som du inte frstod?
Citera
2010-07-06, 22:42
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:

Har du sett bilder p trynsnoksbett? Kanske inte ddligt men jvligt nasty reaktioner. Bara fr att trynisar r tmligen lugna i humret betyder det inte att dom r ofarliga.

Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Ja om det r ett stort terrarium s kan jag tnka mig att ormar kan vara i sina terrarium strre delen av tiden.
Men med dlor r det en annan femma. Dom ska ut ur sina terrarium varje dag (krvs att det r minst 20 grader i rummet) fr att f motion, umgnge med garen (strka banden) och dessutom hllas tama. Jag fick skll av veterinren fr att jag tog ut min frra leguan var tredje dag eller hur det nu var... Det dg inte alls.

En ren jvla missuppfattning skulle jag sga. Man fr inte reptiler tama. De ska ha terrarier stora nog fr sina behov. Hade du haft tillrckligt stort terrarium hade du inte behvt ta ut den alls.

Kp en katt istllet.
Senast redigerad av rednandslimy 2010-07-06 kl. 22:44.
Citera
2010-07-07, 01:44
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
En ren jvla missuppfattning skulle jag sga. Man fr inte reptiler tama. De ska ha terrarier stora nog fr sina behov. Hade du haft tillrckligt stort terrarium hade du inte behvt ta ut den alls.

Kp en katt istllet.
Tyvrr, du har bra fel dr. Skaffa inte dla.

dlor blir tama. Det r en enorm skillnad p nyinfrskaffad och en tam dla. Ormar har jag aldrig haft men jag har haft dlor i 10 r, och jag r inne p min tredje nu. Tro mig, jag vet vad jag pratar om.

Jag har redan katt.
Citera
2010-10-25, 23:09
Medlem
Moroten89s avatar
Det r en huggorm. Hittade en sdan under min jacka en gng nr jag var i 10-rsldern. Skulle faktiskt vara ganska s hftigt att ha en huggorm (eller en snok) frn ett tidigt stadium i ett terrarium hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in