Citat:
Ursprungligen postat av qiv
Dr ser man. Trodde det var vrre med bett frn Heterodon sp. om man var allergisk, men man lr s lnge man lever. Att till exempel P. baroni och B. cyanega hade ett ganska "skarpt milt gift" (om jag fr uttrycka mig s) r jag vl medveten om. Dremot kan jag avslja att min syster mste till akuten om hon blir stungen av en geting.
Knns som att vi r rtt OT hr va?
Joo vi fr lgga av med det hr, men knner fr att sga en sista grej- Philodryas sp r faktiskt vrre n man kan tro, speciellt P olfersii som har tv ddsfall p nacken.
Fr att g OnT igen s kan jag sga att farsans polare samlade p sig en massa ormar, speciellt huggormar av olika arter i Europa och turkiet p 70-talet (vilket frvrigt var resornas ndaml) och plockade ven ngra svenska som han uppenbarligen inte hade ngra problem med att hlla, detta r frvrigt en mycket kunnig herpetolog men jag skulle inte tro att just svenska huggormar r svrare att hlla n exempelvis ammodytes och knner man att man vill hrma huggormens naturliga cykel kan man med utmrkt resultat dvala dem i kylen p vintern. Det lyckades jag gra med en snok som jag hade ngot r nr jag var pojkvasker.
Viltfngade huggormar skulle jag dock inte rekommendera till ngon svida man inte har stndig tillgng till sork, grna levande sdanna. Men finns frvrigt ett stt att aklimatisera speciellt viltfngade huggormar till att leva hyffsat normalt i fngenskap som jag inte tror mnga knner till.