2008-06-19, 00:14
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
Sjlvklart skulle jag inte tillta mig bli biten av ngot potentare n exempelvis r trynsnok

r du allergisk s kan ju ven H. nascicus vara farlig. Men s r det ju med alla giftiga djur.
Citera
2008-06-19, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
r du allergisk s kan ju ven H. nascicus vara farlig. Men s r det ju med alla giftiga djur.

Dr r du lite fel ute faktiskt, den vrsta bett-historiken bakom Heterodon sp r en svullen hand. Liknande fall har intrffat med Thamnophis
Snokar som man kan tro r ofarliga men som kan stlla till det ordentligt fr dig r dremot Philodryas sp och diverse andra halvknda mellan, sydamerikanska slkten som Xenodon med flera. Sedan finns det iaf en potentiell farlig snok i Nordamerika som jag skulle passa mig fr...
Sedan har vi sklart klassikerna Dispholidus typus, Thelotornis sp och varfr inte stammen Psammophini. P den asiatiska kontinenten gller det att se upp fr Boiga sp, speciellt Boiga nigriceps nr det gller snokar.
Citera
2008-06-19, 01:09
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
Dr r du lite fel ute faktiskt, den vrsta bett-historiken bakom Heterodon sp r en svullen hand. Liknande fall har intrffat med Thamnophis
Snokar som man kan tro r ofarliga men som kan stlla till det ordentligt fr dig r dremot Philodryas sp och diverse andra halvknda mellan, sydamerikanska slkten som Xenodon med flera. Sedan finns det iaf en potentiell farlig snok i Nordamerika som jag skulle passa mig fr...
Sedan har vi sklart klassikerna Dispholidus typus, Thelotornis sp och varfr inte stammen Psammophini. P den asiatiska kontinenten gller det att se upp fr Boiga sp, speciellt Boiga nigriceps nr det gller snokar.

Dr ser man. Trodde det var vrre med bett frn Heterodon sp. om man var allergisk, men man lr s lnge man lever. Att till exempel P. baroni och B. cyanega hade ett ganska "skarpt milt gift" (om jag fr uttrycka mig s) r jag vl medveten om. Dremot kan jag avslja att min syster mste till akuten om hon blir stungen av en geting.

Knns som att vi r rtt OT hr va?
Citera
2008-06-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
Dr ser man. Trodde det var vrre med bett frn Heterodon sp. om man var allergisk, men man lr s lnge man lever. Att till exempel P. baroni och B. cyanega hade ett ganska "skarpt milt gift" (om jag fr uttrycka mig s) r jag vl medveten om. Dremot kan jag avslja att min syster mste till akuten om hon blir stungen av en geting.

Knns som att vi r rtt OT hr va?

Joo vi fr lgga av med det hr, men knner fr att sga en sista grej- Philodryas sp r faktiskt vrre n man kan tro, speciellt P olfersii som har tv ddsfall p nacken.

Fr att g OnT igen s kan jag sga att farsans polare samlade p sig en massa ormar, speciellt huggormar av olika arter i Europa och turkiet p 70-talet (vilket frvrigt var resornas ndaml) och plockade ven ngra svenska som han uppenbarligen inte hade ngra problem med att hlla, detta r frvrigt en mycket kunnig herpetolog men jag skulle inte tro att just svenska huggormar r svrare att hlla n exempelvis ammodytes och knner man att man vill hrma huggormens naturliga cykel kan man med utmrkt resultat dvala dem i kylen p vintern. Det lyckades jag gra med en snok som jag hade ngot r nr jag var pojkvasker.
Viltfngade huggormar skulle jag dock inte rekommendera till ngon svida man inte har stndig tillgng till sork, grna levande sdanna. Men finns frvrigt ett stt att aklimatisera speciellt viltfngade huggormar till att leva hyffsat normalt i fngenskap som jag inte tror mnga knner till.
Citera
2010-02-19, 15:29
Bannlyst
hasselsnok ser de ut som
Citera
2010-02-19, 22:52
Medlem
Bloodweisers avatar
Att folk trttnar p sina husdjur och slpper ut dem i vr natur r vl knappast en nyhet. Rdrade skldpaddor (och liknande sliders) och strumpebandssnokar har ju bevisligen lyckats frka sig, tminstone i en generation - livskraftig population r vl att ta i men: vilken/vilka arter av giftormar skulle kunna etablera sig i svrje under.. sg en obruten tiors rad av hygglig svensk sommar och milda vintrar?
Citera
2010-02-20, 02:59
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodweiser
Att folk trttnar p sina husdjur och slpper ut dem i vr natur r vl knappast en nyhet. Rdrade skldpaddor (och liknande sliders) och strumpebandssnokar har ju bevisligen lyckats frka sig, tminstone i en generation - livskraftig population r vl att ta i men: vilken/vilka arter av giftormar skulle kunna etablera sig i svrje under.. sg en obruten tiors rad av hygglig svensk sommar och milda vintrar?

"Svrje", fin staving dr =)
Citera
2010-02-24, 22:16
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skate98
hasselsnok ser de ut som
nixpix, en huggorm r det till 100%. sicksackmnster p ryggen, vit underlpp, vertikal pupill osv.

Citat:
strumpebandssnokar har ju bevisligen lyckats frka sig
finns svitt jag vet ingen vettig klla till detta?

dock r det olagligt att plocka in ngra svenska reptiler och hlla hemma, vipera berus har funnits en liten upplaga fngenskapsfdda lagliga djur men inte lngre svitt jag vet. finns ju en del andra europeiska huggormar som lmpar sig som terrariedjur annars.
Senast redigerad av Sommargay 2010-02-24 kl. 22:18.
Citera
2010-06-30, 15:46
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
nixpix, en huggorm r det till 100%. sicksackmnster p ryggen, vit underlpp, vertikal pupill osv.

finns svitt jag vet ingen vettig klla till detta?

dock r det olagligt att plocka in ngra svenska reptiler och hlla hemma, vipera berus har funnits en liten upplaga fngenskapsfdda lagliga djur men inte lngre svitt jag vet. finns ju en del andra europeiska huggormar som lmpar sig som terrariedjur annars.

nu va det vl jvligt lngesen ts starta denna trden, men mste bara sga till dig att ge fan i att stress ormen s att den spyr upp maten, jvla stt att ta hem den och sen tortera den, ta hand om den ist som du nu sa du att du vill, det r fullt mjligt.

Dock kommer den alltid att bita dig, det r vad huggormar gr. Dr av namnet, men bygg ett terarie och kasta in en mus, sen springer du och hmtar popcorn fr det blir alltid lite action.
Citera
2010-06-30, 23:29
Medlem
unicaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken
Hej, tidigare idag hittade jag en orm, en liten, max 15 cm lng. Jag r inte s insatt i ormar men jag gissar p att det kan ha varit en huggormsbebis. Gr det att gra de tama och ha som husdjur? Jag fngade den i en burk och tog hem och roade mig med att gra s den hugger efter en liten pinne, sen spydde ormen upp en mus i burken, sen slppte jag ut den utanfr fnstret. Som sagt, gr det att ha de som husdjur ? om det r lagligt eller ej ingr inte i min frga.

bild p hugg(?)ormen:

http://static.pici.se/pictures/cUMvPJprJ.jpg

http://static.pici.se/pictures/oenYQcFPA.jpg

Haha, bra ide.
Citera
2010-06-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
stress.
Men de ska inte kunna spy... de har (jag har glmt vad det kallas) men ngot i halsen som trycker ner maten och hindrar det frn att komma upp, det r av samma anledning man inte ska mata 2 ormar tillsammans eftersom det kan hnda att de brjar ta p samma byte och den ena slukar den andre.
Citera
2010-07-01, 01:06
Bannlyst
Urskta en kanske dum frga (och skert OT), men varfr vill man ha giftiga ormar som husdjur? Har aldrig frttt det. Jag tycker ormar r vackra, tar grna ett par svngar i Skansenakvariet och tittar p de sm liven, men ha en hemma? Nej tack...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in