• 5
  • 6
2011-12-22, 04:24
Medlem
Agent-fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken
Hej, tidigare idag hittade jag en orm, en liten, max 15 cm lng. Jag r inte s insatt i ormar men jag gissar p att det kan ha varit en huggormsbebis. Gr det att gra de tama och ha som husdjur? Jag fngade den i en burk och tog hem och roade mig med att gra s den hugger efter en liten pinne, sen spydde ormen upp en mus i burken, sen slppte jag ut den utanfr fnstret. Som sagt, gr det att ha de som husdjur ? om det r lagligt eller ej ingr inte i min frga.

bild p hugg(?)ormen:

http://static.pici.se/pictures/cUMvPJprJ.jpg

http://static.pici.se/pictures/oenYQcFPA.jpg

klart de var en huggorm..de ser man ju ...liknar lite en hasselsnok med
vart tog den vgen sen?
Citera
2011-12-29, 03:07
Medlem
Den r frjvla lik Huggormen med relation till huvudformen, samt gonen. Men till frgen var den mer lik Hasselsnok.

Angende lagar & regler s har jag fr mig att det t.om r s pass att du inte ens fr lyfta dom frn marken, dock osker med tanke p att huggorm kan behva frflyttas ifall dom ptrffas p olmpliga stllen, men lter det vara osagt. Men Sveriges 3 orm arter r samtliga CITES A listade och faller under samma regelverk.

Du kan, om du vill ha "svensk" Huggorm kpa frn t.ex Finland dr exakt samma art finns, men dr kper du djuren med CITES intyg. Dock s fr du inte ha giftormar ngonstans inom Sthlm i alla fall.

I Linkping t.ex fr du ha bde orm och giftorm utan specifikt tillstnd frn kommun/milj
Citera
2011-12-29, 12:32
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent-f
klart de var en huggorm..de ser man ju ...liknar lite en hasselsnok med
vart tog den vgen sen?
Det ser ut som en liten sping (huggormshonunge). Huggormshonorna gr ju i brunt medan hanarna gr i svart/grtt och t.om. tydligt bltt som rsungar. Hur det r med honor av svarta huggormar vet jag inte - de svarta kanske inte ens kan vara honor?

Vart den tog vgen sen str i TS inlgg:
"Jag fngade den i en burk och tog hem och roade mig med att gra s den hugger efter en liten pinne, sen spydde ormen upp en mus i burken, sen slppte jag ut den utanfr fnstret."

Det mste f.. ha varit en musunge som den lilla 15cm-ormen spydde upp. (Som svar p andra frgor i trden gllande hur en s liten orm kunde spy upp en hel mus)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in