2008-06-18, 01:46
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
Sen nr blev Vipera berus gglggande?

Ormen p bilden r frvrigt en huggorm ja och om du vljer att skaffa en orm s r en viltfngad orm ett dligt val, oavstt art. Svenska huggormar r inte speciellt svra att hlla, inga utav vra inhemska arter r speciellt svra att hlla om man har rtt fda till hands.
Och trots att fngenskapsfdda huggormar kan lra sig ta mss s kommer med strsta skerhet inte en viltfngad gra det, just drfr huggormar finns i mycket litet antal p gotland, fr det inte finns sork. S gr inget dumt dr det slutar med att du blir biten (Svenska huggormar r riktigt skarpa i giftet!) eller att en huggorm dr pga din inkompetens.

Svenska huggormar r INTE riktigt skarpa i giftet. Det r ett ganska snllt gift, om man jmfr med mer potenta ormar som till exempel skallror och palmhuggisar och s vidare. I vanliga fall r det ingen fara att bli biten av en huggorm, men r du allergisk kan det sluta riktigt illa.

Edit: Sjlvklart ska du g och f lite korticon.
Citera
2008-06-18, 01:54
Medlem
kaktusagents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
korticon.

kortison
Citera
2008-06-18, 02:04
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusagent
kortison

potjto
Citera
2008-06-18, 02:05
Medlem
Citat:
Svenska huggormar r INTE riktigt skarpa i giftet. Det r ett ganska snllt gift, om man jmfr med mer potenta ormar som till exempel skallror och palmhuggisar och s vidare. I vanliga fall r det ingen fara att bli biten av en huggorm, men r du allergisk kan det sluta riktigt illa.

Edit: Sjlvklart ska du g och f lite korticon.

En stor missuppfattning hos mnga hobby-herpare, V berus r inte s stark att den kan jmfras med Oxyuranus eller stora C adamanteus. Men r skarp, och palmhuggorm som du drog upp i exemplet kan jmfras med berus, albolabris har bara ett knt ddsfall bakom sig medans berus har flera, detta beror visserligen till stor del att albolabris terfinns i U-lnder men JA berus r ungefr lika skarp som en palmhuggorm. Sedan att det finns skarpare r en annan sak, du kan mycket vl f amputera kroppsdelar efter ett huggormsbett, och att ddsfall r ovanligt r frmst pga att giftet r haemotoxiskt men fr du ett skapligt bett s lr du ligga p sjukhuset i ngon vecka och kanske ha nedsatt rrelsefrmga runt bettstllet i resten av livet.
Citera
2008-06-18, 05:54
Medlem
><((((>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devtonix
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=3

sknt att folk inte ska f ha giftormar lngre, mnga blir bitna, blir du biten s har du inte kompetensen att ha giftormar, en annan risk r att folk slpper ut dom eller att dom p nt stt flyr, det finns ett par arter som mycket vl klarar sig i svenskt klimat.
Citera
2008-06-18, 12:07
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
sknt att folk inte ska f ha giftormar lngre, mnga blir bitna, blir du biten s har du inte kompetensen att ha giftormar, en annan risk r att folk slpper ut dom eller att dom p nt stt flyr, det finns ett par arter som mycket vl klarar sig i svenskt klimat.

Fyfan fr mnniskor som dig. Du r en sdan dr blst jvel som har gtt p medias hxjakt. Frmodligen tycker du om filmerna om Narnia och har planerat att se Prin Kasper p bio 4-5 gnger.

Sg 5 gnger mnniskor i sverige har blivit bitna av giftorm. Sjlvklart gills inte Vipera Berus hr (s lnge den inte var i fngenskap). Sg av 3 gnger som en giftorm har rymt i Sverige. Sg EN ENDASTE gng som en mnniska har slppt ut sin giftorm. Det hr mste du kunna lyckas med fr "det hnder ju hela tiden" Du ser allting i svart eller vitt. Jag ska lgga in en motion som frbjuder hstar. Vet du hur mycket pengar vi fr betala varje r fr de som skadas av hstar. Vet du hur ofta en mnniska hamnar p sjukhus till fljd av en olycka med hst? Vet du att fltrytt r vrldens farligaste sport? Vet du att du r en jvla idiot?

Jag r glad att jag inte bor i Stockholm dr folk r s jvla inskrnkta och tror att mjlken dyker upp p Ica, helt av sig sjlv.

Edit: Som tur r s vet i alla fall miljdomstolen och miljverdomstolen vad dem pratar om. http://www.repti.net/repti2/index.ph...=39577&ID2=175

Kan ju ven fortstta med att konstatera det faktum att mrkertalet ormgare kommer ka.
Senast redigerad av qiv 2008-06-18 kl. 12:29.
Citera
2008-06-18, 13:17
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:

r inte det typ samma som..... "Krockar du med din bil har du inte kompetensen att ha krkort" ? D det skert kan hnda vemsomhelst att bli biten om man har otur
Citera
2008-06-18, 16:58
Medlem
><((((>s avatar
sger bara att blir du biten av din orm s har du inte kompetensen. hur blir man biten av en giftorm? jo man stoppar in handen till den, inom huggavstnd. stoppar man inte in handen inom huggavstnd s kan den inte bita. blir du biten s r du inte lmplig att ha ormen s enkelt r det, bristande kunskap, intelligens och respekt. snt folk ska inte ha giftormar. skiter i risken fr allmnheten, jag tycker bara dom inte ska f ha giftormar fr dom r fr pantade (risken r minimal att ngon annan frrutom garen blir biten).

personligen skiter jag blankt i vilka ormar folk har bara man har nt innanfr pannbenet ocks. man ska vara lmplig. det kan inte hnda vem som helt att man blir biten, det hnder endast ofrsiktiga mnniskor som inte vet hur man handskas med djuren.

och qiv vad fan yrar du om?? jvla krockmongo.
sjlv var jag medlem i en herpetologisk frening i mnga r, tror min frsta medlemstidning r frn 92, jag vet en jvla massa om ormar, speciellt hur man handskas med dom, hade sjlv en agressiv jvel. personligen tycker jag att folk ska f vilka ormar dom vill, precis hur giftiga som helst. men alla jvla noobs som ska ha kobror och skit efter att ha haft en majsorm ett r, sn skit ger jag inte mycket fr.

tror du p fullaste allvar att inte mer n 5 personer har blivit bitna av sina giftormar ngonsin i sverige? tror du p fullaste allvar att ingen giftorm har rymt? tror du ingen slppt ut en giftig orm? det finns redan nu livskraftiga bestnd av strumpebandssnok i sverige.

1 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article80420.ab
2 http://www.kuriren.nu/nyheter/artike...icleID=1835808
3 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article323706.ab
4 http://uppsala.expressen.se/1.466990
5 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article29021.ab
6 http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/ny...artikel=580570
mer n 5..

orm p rymmen http://www.st.nu/extra6.html

enligt giftinformationscentralen sjlva s blev ca 39 personer bitna av giftormar som inte r vipera berus frra ret, och ca 267 blev bitna av huggorm, det finns skert mrkertal med. det var iaf s mnga frfrgningar dom fick angende bett av dessa arter, sjlvklart frgade jag hur mnga dom skulle tippa p blev bitna av dessa 39, troligtvis allihop eller nstintill.

39 opassande ormgare.
Senast redigerad av ><((((> 2008-06-18 kl. 17:01.
Citera
2008-06-18, 23:01
Medlem
qivs avatar
Citat:
text

Nr jag lste ditt frsta inlgg lt du som ett mediavridet saer, men s r uppenbarligen inte fallet. Faktum r att jag delar mnga av dina sikter. Folk som skaffar kobror efter majsorm r........ja, krockmnga nmnde du va, ven om det var riktat mot mig?

Ifall en kunnig skaffar kobror, kul fr honom. Vi har ju mannen som bor de i en skog som blev biten av en kobra fr lite sen, frgan r huruvida han r lmplig att ha ormar. Jag vgar inte ta mig s lngt som att blir man biten s r man olmplig. Killen i rebro (jag antar att du vet vem jag menar) som blev biten ser jag fortfarande som lmplig hllare av giftormar, ven om han valde att slja av sina.

Jag r medveten om att folk blir bitna av sina giftormar, och ska jag vara rlig trodde jag inte att media hade tagit upp s mnga, ven om detta r ett av deras favoritmnen. Dremot r det bra mycket ovanligare n vad kvllspressen vill ha det til, d de gladeligen tar upp ormbett som ngon idiot i USA skaffade sig.
Citera
2008-06-18, 23:15
Medlem
Visst hnder det att folk blir bitna av sina ormar, har hnt mig hundratals gnger d jag faktiskt inte bryr mig om jag blir biten av en orm slnge den r under 150 cm och inte mrkbart giftig, men s lngt min kunskap gr s har ingen i sverige dtt av en icke inhemsk orm. ven om det varit p grnsen tminstonde en gng.
Hxjakt och "krkort" som fresprkas r bara dumt d det finns mnga farligare hobbys. Att sedan idioter verkar tilltalas till reptilhobbyn r ngot mycket trkigt tycker jag, det ska antingen vara s stort som mjligt eller s giftigt som mjligt. Trams.
Citera
2008-06-18, 23:33
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
Visst hnder det att folk blir bitna av sina ormar, har hnt mig hundratals gnger d jag faktiskt inte bryr mig om jag blir biten av en orm slnge den r under 150 cm och inte mrkbart giftig, men s lngt min kunskap gr s har ingen i sverige dtt av en icke inhemsk orm. ven om det varit p grnsen tminstonde en gng.
Hxjakt och "krkort" som fresprkas r bara dumt d det finns mnga farligare hobbys. Att sedan idioter verkar tilltalas till reptilhobbyn r ngot mycket trkigt tycker jag, det ska antingen vara s stort som mjligt eller s giftigt som mjligt. Trams.

Ett bett frn en majs eller kungspyton r sdant man fr ta ibland. Dremot skulle jag aldrig tillta mig sjlv att bli biten frn ngot av mina giftigare djur. Tnger for the win.
Citera
2008-06-19, 00:02
Medlem
Citat:
Ett bett frn en majs eller kungspyton r sdant man fr ta ibland. Dremot skulle jag aldrig tillta mig sjlv att bli biten frn ngot av mina giftigare djur. Tnger for the win.

Sjlvklart skulle jag inte tillta mig bli biten av ngot potentare n exempelvis r trynsnok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in