Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Du kanske kan upplysa mig om hur kött smakar? Jag verkar ha drabbats av habituering. Smakar det kokt med bröd? Slottsstek? Gåsleverkanapeer? Knaperstekt bacon? Leverpastej? Pot au feu? Toast Skagen? Gorbypiroger? Quorn-grillskiva? Tartex? Snälla, upplys mig för jag har ingen aning!
Svårigheten att variera proteinkällan i veggomat gör det rätt enahanda. Eftersom vegetariantjejer dras till mig som fett till en svärmor har jag både ätit och lagat försvarliga mängder vegetarisk mat. Med mitt intresse för mat i ryggsäcken har jag också ätit på bra vegetariska restauranger runt om i Europa. Riktigt gott har det varit ibland. Men nog fan är det enklare att laga riktigt god mat om man inte utesluter en stor del av råvaruutbudet.
Jag vet att vi har glidit in på en helt annan dissusion nu men... jag håller inte med om att köttätare kan göra en godare middag snabbare. Visst nu har jag inte ätit kött på 10-11 år men i och med alla halvfabrikat av quorn och soja mm som man kan piffa upp så det blir gott så går det exakt lika fort. Sen är det ju frågan om mna gillar dessa halvfabrikat eller inte och ommna gillar kött eller inte.
Det finns veganer och vegetarianer som inte äter dessa halvfabrikat och då tar det längre tid mne, då gör man ofta storkok så man alltid har i frysen och sånt gör väl köttätare oxå?
Köttfärssås går snabbt, det gör veggisås oxå. I alla fall så som jag gör den.
Nå, visst en sak är ju att vi utesluter en stor del av råvaroutbudet, allt med kött. Men, vi äter ju en massa annat istället. Jag känner mer än en köttätare som vägrar äta sallad och fryner med munnen om man kommer med bönor och liknande. Där utesluter ju köttätare en stor del av råvaroutbudet.