• 3
  • 4
2008-06-20, 02:47
Medlem
Anledningen att många vegetarianer är smalare är nog att de oftast är mer medvetna om vad dom äter, vilket ofta leder till att man kanske inte äter lika onyttigt som feta människor gör.

Måste dessutom erkänna att kött blir mycket äckligare när man inte äter det så ofta. Typ som godis.

Jag är själv inte vegetarian men min flickvän är det. Då jag jag oftast inte lagar maten blir det en hel del vegetariskt vilket har lett till att kött tyvärr inte smakar lika bra nu för tiden. Man märker av någon märklig bismak som är svår att förklara. När jag åt kött mer regelbundet kunde man ibland känna just den smaken i riktigt äcklig korv, men ju mer sällan man äter kött desto tydligare blir smaken i allt kött. Enligt mig då förståss, finns säkert många som inte håller med.
Citera
2008-06-20, 11:52
Medlem
Chis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Du kanske kan upplysa mig om hur kött smakar? Jag verkar ha drabbats av habituering. Smakar det kokt med bröd? Slottsstek? Gåsleverkanapeer? Knaperstekt bacon? Leverpastej? Pot au feu? Toast Skagen? Gorbypiroger? Quorn-grillskiva? Tartex? Snälla, upplys mig för jag har ingen aning!

Svårigheten att variera proteinkällan i veggomat gör det rätt enahanda. Eftersom vegetariantjejer dras till mig som fett till en svärmor har jag både ätit och lagat försvarliga mängder vegetarisk mat. Med mitt intresse för mat i ryggsäcken har jag också ätit på bra vegetariska restauranger runt om i Europa. Riktigt gott har det varit ibland. Men nog fan är det enklare att laga riktigt god mat om man inte utesluter en stor del av råvaruutbudet.

Jag vet att vi har glidit in på en helt annan dissusion nu men... jag håller inte med om att köttätare kan göra en godare middag snabbare. Visst nu har jag inte ätit kött på 10-11 år men i och med alla halvfabrikat av quorn och soja mm som man kan piffa upp så det blir gott så går det exakt lika fort. Sen är det ju frågan om mna gillar dessa halvfabrikat eller inte och ommna gillar kött eller inte.
Det finns veganer och vegetarianer som inte äter dessa halvfabrikat och då tar det längre tid mne, då gör man ofta storkok så man alltid har i frysen och sånt gör väl köttätare oxå?
Köttfärssås går snabbt, det gör veggisås oxå. I alla fall så som jag gör den.

Nå, visst en sak är ju att vi utesluter en stor del av råvaroutbudet, allt med kött. Men, vi äter ju en massa annat istället. Jag känner mer än en köttätare som vägrar äta sallad och fryner med munnen om man kommer med bönor och liknande. Där utesluter ju köttätare en stor del av råvaroutbudet.
Citera
2008-06-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vir
Anledningen att många vegetarianer är smalare är nog att de oftast är mer medvetna om vad dom äter, vilket ofta leder till att man kanske inte äter lika onyttigt som feta människor gör.

Måste dessutom erkänna att kött blir mycket äckligare när man inte äter det så ofta. Typ som godis.

Jag är själv inte vegetarian men min flickvän är det. Då jag jag oftast inte lagar maten blir det en hel del vegetariskt vilket har lett till att kött tyvärr inte smakar lika bra nu för tiden. Man märker av någon märklig bismak som är svår att förklara. När jag åt kött mer regelbundet kunde man ibland känna just den smaken i riktigt äcklig korv, men ju mer sällan man äter kött desto tydligare blir smaken i allt kött. Enligt mig då förståss, finns säkert många som inte håller med.

Här har du en som inte håller med och då lever jag i en familj med en vegan och en typ wannabe vegetarian.
Inget fel på vegetariskt menenligt mig funkar det såhär:
Tänk på den där bönsåsgrejen som är så god, tänk att du lägger på några fina bitar kött till den. Mycket godare.
Tror att dom ofta är så smala för att människan inte riktigt är gjord för att leva på enbart gräs (läs vegetariskt). Att anorektiker ofta blir/är vegeterianer säger ju sitt också.
Stolt köttälskare och smal!
Citera
2008-06-23, 12:19
Bannlyst
Jag är vegetarian och har sannerligen inga problem med aptiten men jag kan faktiskt ibland sakna det där i kött som är matigt och smaskigt och som man blir riktigt ordentligt mätt av. Nu var det ju rätt många år sedan jag smakade på kött så jag minns inte om det verkligen var så, men om jag tänker mig kött av typen ordentligt grillad fläskkotlett eller liknande så finns det inget vegetariskt som lyckas komma nära i smaskighet och mättnad. Men, jag KAN alltså minnas fel, för under mina första år som vegetarian kände jag inte alls såhär. Alltså; jag skulle inte få för mig att äta kött men vissa av köttets egenskaper kan jag sakna i den vegetariska maten.
Citera
2008-06-26, 11:23
Medlem
Jag tackar för era tankar, jag drar slutsatsen att de flesta vegetarianer har god aptit och att en del är smala för att de tänker mer på vad de stoppar i sig.

Tack.
Citera
2008-06-26, 13:56
Medlem
Teodoras avatar
Jag är vegetarian och jag dyrkar mat. Om man inte klarar av att laga fantastiskt god vegetarisk mat, beror det mer på kockens brister än på maten.

Min erfarenhet är att veganer och vegetarianer har otroligt mycket mer experimentslusta vad gäller mat än köttisarna, som bara äter samma gamla rätter om och om igen. Och de tidigare är otroligt mycket mer insatta i näringslära och hur olika grönsaker och dyl. kan användas på olika sätt.
Citera
2008-06-26, 14:01
Medlem
tältpinnes avatar
Jag är vegetarian sedan 10 år och ett riktigt matvrak. Som exempel så brukar jag alltid beställa 2 pizzor på bakfyllan för att kunna bli mätt på den första och njuta av den andra. Är dock en hyfsat stor kille. Jag känner inga andra vegetarianer, men jag är likt många karnivorer övertygad om att den typiske vegetarianen är ett benrangel.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in