2008-06-18, 19:41
Medlem
Khapis avatar
Vegetarianer får lätt i sig för lite B-vitaminer, vilket kan leda till aptitbrist.
Citera
2008-06-18, 22:25
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Vegetarianer får lätt i sig för lite B-vitaminer, vilket kan leda till aptitbrist.

Veganer kan möjligen få i sig för lite B12.
Det enda viktiga jag tror att vegetarianer får brist på är Omega-3. Ett öde vi delar med samtliga köttätare som inte gillar fisk.
Citera
2008-06-18, 22:45
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Veganer kan möjligen få i sig för lite B12.
Det enda viktiga jag tror att vegetarianer får brist på är Omega-3. Ett öde vi delar med samtliga köttätare som inte gillar fisk.

Kött innehåller mycket B-vitaminer, det är svårt att ersätta det tillskottet med vegetarisk kost. Det leder inte till en total brist men det leder ofta till ett underskott.
Citera
2008-06-18, 22:48
Medlem
Chis avatar
Inte nderskott på alla B-vitaminer, det är ett par som kan var lite svårare att få i sig men ät bröd, K-special, drick mjölk, ät ägg eller havregryn(sgröt) så är det lugnt
Citera
2008-06-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Kött innehåller mycket B-vitaminer, det är svårt att ersätta det tillskottet med vegetarisk kost. Det leder inte till en total brist men det leder ofta till ett underskott.

Äh, skitsnack. Det är inte alls svårt att få i sig som vegetarian. Som vegan däremot behövs oftast tillskott och då i princip enbart B12 av b-vitaminerna.
Senast redigerad av dais4773 2008-06-19 kl. 00:20.
Citera
2008-06-19, 13:14
Medlem
Seamus Costellos avatar
Nu blir det det vanliga bash-a-veggo-köret här. Låt oss hålla oss till topic. vad det gäller aptiten så visst, är man vegetarian och lever på friterad ost så har man nog inga problem med aptiten. Men då ser man ut som en husbåt så småningom. Dom flesta av oss, köttätare eller veggisar, svänger ihop nåt när vi kommer hem, och då menar jag att man har större möjligheter att få nåt som smakar riktigt bra om man äter kött. Vilket leder tilll okynnesätande tills magen står i fyra hörn. om det är NYTTIGT eller inte att stoppa sig full som en korv är en helt annan fråga.
Citera
2008-06-19, 15:37
Medlem
Chis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Nu blir det det vanliga bash-a-veggo-köret här. Låt oss hålla oss till topic. vad det gäller aptiten så visst, är man vegetarian och lever på friterad ost så har man nog inga problem med aptiten. Men då ser man ut som en husbåt så småningom. Dom flesta av oss, köttätare eller veggisar, svänger ihop nåt när vi kommer hem, och då menar jag att man har större möjligheter att få nåt som smakar riktigt bra om man äter kött. Vilket leder tilll okynnesätande tills magen står i fyra hörn. om det är NYTTIGT eller inte att stoppa sig full som en korv är en helt annan fråga.

NEJ! Det du säger är inte sant, det är en fördom. Igår kom jag hem från jobbet, skithungrig eftersom jag inte hunnit äta så mycket under dagen. Jag gjorde couscous med vitlök och värmda cocktaltomater, jag stekte två quarnfileér med "vitlöksmos", jag blanade kikärtor, olja, paprikaopulver och lök.
Jag åt en ordentlig middag igår. Visst, jag är tjej och får faktiskt inte i mig lika stora potioner mat som en skogshuggare men, maten jag gör är riktigt god och om köttätare inte fattar det så är det bara för att dom inte upplevt god mat när den är som godast.

Jag som vegetatian har lika stora möjligheter att göra god mat och okynnesäta som en köttätare.
Allt annat är BS
Citera
2008-06-19, 22:41
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chi
NEJ!
Jag som vegetatian har lika stora möjligheter att göra god mat och okynnesäta som en köttätare.
Allt annat är BS
Det låter gott. Förutom quornet som är en riktigt sorglig uppfinning. jag kan göra allt det men har tusen möjligheter till. Och ja, jag vågar påstå att jag har ätit riktigt gott i mina dar.
Citera
2008-06-19, 22:52
Medlem
prominentens avatar
Citat:

Du menar ju väl följande:

Nu blir det det vanliga bash-a-veggo-köret här. Låt oss hålla oss till topic fast jag ändå drar bash a veggo-köret. vad det gäller aptiten så visst, är man vegetarian och lever på friterad ost så har man nog inga problem med aptiten. Men då ser man ut som en husbåt så småningom. Dom flesta av oss, köttätare eller veggisar, svänger ihop nåt när vi kommer hem, och då menar jag att jag har större möjligheter att få nåt som smakar riktigt bra om jag äter kött, eftersom jag gillar kött. Vilket leder tilll okynnesätande tills magen står i fyra hörn. om det är NYTTIGT eller inte att stoppa sig full som en korv är en helt annan fråga.

Min poäng är således att det är helt meningslöst att säga "man tycker, man gillar, man borde o.s.v.", när du talar om dig själv.
Citera
2008-06-20, 00:28
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Du menar ju väl följande:

Nu blir det det vanliga bash-a-veggo-köret här. Låt oss hålla oss till topic fast jag ändå drar bash a veggo-köret. vad det gäller aptiten så visst, är man vegetarian och lever på friterad ost så har man nog inga problem med aptiten. Men då ser man ut som en husbåt så småningom. Dom flesta av oss, köttätare eller veggisar, svänger ihop nåt när vi kommer hem, och då menar jag att jag har större möjligheter att få nåt som smakar riktigt bra om jag äter kött, eftersom jag gillar kött. Vilket leder tilll okynnesätande tills magen står i fyra hörn. om det är NYTTIGT eller inte att stoppa sig full som en korv är en helt annan fråga.

Min poäng är således att det är helt meningslöst att säga "man tycker, man gillar, man borde o.s.v.", när du talar om dig själv.
Kött kan smaka på tusen olika sätt. Väljer man bort allt kött gör man det av andra skäl än smaken. Vilket är helt ok. Kollar du vad jag har skrivit i de utton olika veggotrådar som finns i det här forat skulle du se att jag inte är nån veggobashare. Du förhåller dig till vegetarianism som al Qaida gör till Islam. Jag är en otrogen i dina ögon. Fair enuff. Det enda veggobashande jag skulle kunna tänka mig att ägna mig åt är att basha din skalle. För att se om det hjälper. Sluta med ditt enkla retoriska knep att lägga ord i munnen på mig. Tönt.
Citera
2008-06-20, 00:42
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Kött kan smaka på tusen olika sätt. Väljer man bort allt kött gör man det av andra skäl än smaken. Vilket är helt ok. Kollar du vad jag har skrivit i de utton olika veggotrådar som finns i det här forat skulle du se att jag inte är nån veggobashare. Du förhåller dig till vegetarianism som al Qaida gör till Islam. Jag är en otrogen i dina ögon. Fair enuff. Det enda veggobashande jag skulle kunna tänka mig att ägna mig åt är att basha din skalle. För att se om det hjälper. Sluta med ditt enkla retoriska knep att lägga ord i munnen på mig. Tönt.

Du kanske ska läsa dina och mina inlägg i den här tråden igen?

Cheers!
Citera
2008-06-20, 02:20
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Du kanske ska läsa dina och mina inlägg i den här tråden igen?

Cheers!
Du kanske kan upplysa mig om hur kött smakar? Jag verkar ha drabbats av habituering. Smakar det kokt med bröd? Slottsstek? Gåsleverkanapeer? Knaperstekt bacon? Leverpastej? Pot au feu? Toast Skagen? Gorbypiroger? Quorn-grillskiva? Tartex? Snälla, upplys mig för jag har ingen aning!

Svårigheten att variera proteinkällan i veggomat gör det rätt enahanda. Eftersom vegetariantjejer dras till mig som fett till en svärmor har jag både ätit och lagat försvarliga mängder vegetarisk mat. Med mitt intresse för mat i ryggsäcken har jag också ätit på bra vegetariska restauranger runt om i Europa. Riktigt gott har det varit ibland. Men nog fan är det enklare att laga riktigt god mat om man inte utesluter en stor del av råvaruutbudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in