• 1
  • 2
2008-06-17, 14:37
Medlem
Det är lätt att vara fördomsfull och nu ska jag försöka råda bot på en av mina,

Jag har nämligen fått för mig att oftast så är vegetarianer personer med
mindre aptit på mat och kanske inte uppskattar mat lika mycket som människor
generellt gör?

Undertecknad älskar mat och skulle inte kunna låta bli att ta för mig av allt det goda
naturen har att bjuda av

Help me flashback....
Citera
2008-06-17, 16:07
Medlem
Ska vi diskutera eller?

Käkar själv veg plus fisk ibland men har då absolut inga problem med aptiten. Har alltid, både när jag åt kött och nu, fått höra att jag äter mycket. Älskar mat i de flesta av dess former och mycket av det också. Självklart kan det vara ett problem som veg, speciellt när man är ute på svenniga ställen som inte har något veg-alternativ typ fotbollsmatcher eller tivolin. Då får man bekänna färg och verkligen utmana sina principer. Nu tycker jag förvisso inte att kött är så aptitligt längre men i början i mitt icke-köttätende hade jag inte alls några äckelkänslor till köttätande utan det var enbart ett rationellt moraliskt övervägande.
Citera
2008-06-17, 16:31
Medlem
Chis avatar
Jag är oxå vegetarian med normal aptit. Jag äter som vilken människa som hellst.
Är det så att TS fått för sig att veggisar bara äter sallad? Så är det inte, jag älskar sallad men även alla quarn och sojaprodukter som finns att köpa och jag gör soppor, grytor och biffar på bönor, rotfrukter mm.

Vegetarisk mat behöver inte vara så konstig
Citera
2008-06-17, 16:37
Medlem
Papa Dans avatar
Jag älskar all sorts mat och äter visst även kött osv, men det är inget snack om att vi lär tänka på miljön nu, likaså mot djuren bär vi ett moraliskt ansvar. Vilt eller bondenära är att föredra. Då detta ofta är dyrare så äter man helt enkelt inte lika ofta kött.

Så, aptiten har jag kvar även om det blir mycket grönt. Finns en fantastisk mängd underbar vegetarisk mat ifrån alla de stora köken, inte minst det Italienska men även ifrån västindien, asien m.m.
Citera
2008-06-17, 20:57
Medlem
Tack för att ni delar med er, dock så kan vi väl lämna den moraliska biten utanför?
Jag som sallad- och köttätare vill naturligtvis oxå att djuren på denna planet ska
ha det bra.

En liten grund till min förmodade fördom är att ganska ofta är vegetarianer smala,
smala människor har ofta lite sämre aptit.

För min egen personliga del skulle det bli kämpigt som vegetarian i och med att jag
tränar mycket, jag skulle aldrig kunna få i mig den kosten som krävs.
Citera
2008-06-17, 21:03
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Nä, det här tror jag inte på. Själv har jag i vart fall stor aptit, men jag har ändå valt att försöka agera etiskt i denna fråga. Att köttätare oftare är tjockisar kan nog snarare bero på att kött är energirikt än på att de skulle ha större aptit, och så kan det väl vara så att köttätande korrelerar med diverse andra defekter som kan leda till tjockisskap.
Citera
2008-06-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
och så kan det väl vara så att köttätande korrelerar med diverse andra defekter som kan leda till tjockisskap.

Det där var väl väldigt fördomsfullt? Ungefär som att vegetarianer då förknippas med sämre betyg i skolan och lägre IQ.. som statistik från förr påvisade.. helt fasliga fördomar
Citera
2008-06-17, 22:39
Medlem
Herr Reporters avatar
Jag har en jäkla aptit! Men så är jag ingen smal vegetarian heller
Citera
2008-06-17, 22:46
Medlem
Chis avatar
Ne, jag är ingen smal veggis. Att jag inte är tjock är för att jag har en bra metabolism, rör på mig och inte äter allt för mycket snask och snaks.

Det finns bodybuilders som är veganer så TS skulle säkrt klara sig på veggidiet
Citera
2008-06-17, 22:52
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Det där var väl väldigt fördomsfullt? Ungefär som att vegetarianer då förknippas med sämre betyg i skolan och lägre IQ.. som statistik från förr påvisade.. helt fasliga fördomar
Den statistiken har jag då inte hört talas om.
Citat:
Ursprungligen postat av http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6180753.stm
A Southampton University team found those who were vegetarian by 30 had recorded five IQ points more on average at the age of 10.

Jag tycker det verkar mycket troligt att det finns andra faktorer inblandade än bara själva ätandet av kött.
Citera
2008-06-18, 00:15
Medlem
jokers avatar
Nej!
Jag har varit veggo i 20 år och nyss kämpat mig under 100kg-sträcket.
Älskar god mat! Det är därför jag avstår från äcklig mat(=kött)
Citera
2008-06-18, 00:18
Medlem
prominentens avatar
Är vegetarian och erkänd storätare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto