2023-07-26, 23:39
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy-Carroll
Nej, den har jag missat. Hans 2000-talsfilmer verkar ha fått blandad kritik överlag, är den sevärd skulle du säga?

Inte sett den ännu. Vissa har beskrivit den som above average, dock.
Citera
2023-07-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Inte sett den ännu. Vissa har beskrivit den som above average, dock.

Jag lägger den på min watchlist. Tack för tipset.
Citera
2023-10-27, 00:32
Medlem
Adelaides avatar
Kvällens film blev Aldo Lados Who Saw Her Die?

Filmen börjar bra och lyckas hålla spänningen uppe hela tiden i princip. Slutet var dock lite av ett antiklimax för mig. Jag trodde faktiskt att mördaren skulle vara någon som de inte hade visat, men nej det var det gamla vanliga. Men vem vet, jag kanske ändrar åsikt om jag ser om den längre fram.
Citera
2023-11-05, 23:09
Medlem
Adelaides avatar
Ikväll blev det en till, denna gång Dario Argentos Four Flies On Grey Velvet. Kan säga att den gick direkt in bland mina giallo-favoriter. Argento är långt ifrån överskattad, hans filmer har verkligen något extra. Åtminstone de från 70-talet. Denna film innehåller många bekanta skivomslag, för oss som gillar 60-70-tals musik. Twisten i slutet var minst sagt oväntad också.
Citera
2023-11-08, 00:40
Medlem
Adelaides avatar
Ikväll såg jag äntligen Argentos gamla klassiker Deep Red och den var bannemig ännu bättre än föregående film jag skrev om. Trots att filmen är 2 timmar lång så blir den aldrig tråkig! Argento kan verkligen det här med spänning, stämning och iögonfallande estetik.

Definitivt en av mina favoriter numera!
Citera
2023-11-08, 19:26
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ikväll såg jag äntligen Argentos gamla klassiker Deep Red och den var bannemig ännu bättre än föregående film jag skrev om. Trots att filmen är 2 timmar lång så blir den aldrig tråkig! Argento kan verkligen det här med spänning, stämning och iögonfallande estetik.

Definitivt en av mina favoriter numera!

Kanske Argentos bästa giallo tillsammans med Tenebrae (1982).
Citera
2023-11-29, 23:23
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Kanske Argentos bästa giallo tillsammans med Tenebrae (1982).

För mig är det Deep Red och Bird With The Crystal Plumage.

Tenebrae har ett ganska svagt slut för att vara Argento, om man frågar mig.
Citera
2024-05-13, 01:05
Medlem
Adelaides avatar
So Sweet, So Dead såg jag häromdagen. Jag gillade den, även om den kanske lånar mer än tillåtet från Argentos Bird with the Crystal Plumage.
Citera
2025-04-12, 15:09
Medlem
Adelaides avatar
The Killer Reserved Nine Seats från 1974 såg jag igår kväll och tyckte det var en bra och unik giallo.
Hela filmen utspelar sig i en gammal teater, där några vänner är inlåsta och en maskerad mördare i mantel springer runt och dödar en efter en.

Förväntar man sig brutala mord samt massa naket blir man nog besviken dock...

Edit: insåg precis att jag sett någon klippt version där 9 minuter var borttaget. Så ovan kanske inte gäller alla releaser..
Senast redigerad av Adelaide 2025-04-12 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in