Filmen börjar bra och lyckas hålla spänningen uppe hela tiden i princip. Slutet var dock lite av ett antiklimax för mig. Jag trodde faktiskt att mördaren skulle vara någon som de inte hade visat, men nej det var det gamla vanliga. Men vem vet, jag kanske ändrar åsikt om jag ser om den längre fram.
Ikväll blev det en till, denna gång Dario Argentos Four Flies On Grey Velvet. Kan säga att den gick direkt in bland mina giallo-favoriter. Argento är långt ifrån överskattad, hans filmer har verkligen något extra. Åtminstone de från 70-talet. Denna film innehåller många bekanta skivomslag, för oss som gillar 60-70-tals musik. Twisten i slutet var minst sagt oväntad också.
Ikväll såg jag äntligen Argentos gamla klassiker Deep Red och den var bannemig ännu bättre än föregående film jag skrev om. Trots att filmen är 2 timmar lång så blir den aldrig tråkig! Argento kan verkligen det här med spänning, stämning och iögonfallande estetik.
Ikväll såg jag äntligen Argentos gamla klassiker Deep Red och den var bannemig ännu bättre än föregående film jag skrev om. Trots att filmen är 2 timmar lång så blir den aldrig tråkig! Argento kan verkligen det här med spänning, stämning och iögonfallande estetik.
Definitivt en av mina favoriter numera!
Kanske Argentos bästa giallo tillsammans med Tenebrae (1982).
The Killer Reserved Nine Seats från 1974 såg jag igår kväll och tyckte det var en bra och unik giallo.
Hela filmen utspelar sig i en gammal teater, där några vänner är inlåsta och en maskerad mördare i mantel springer runt och dödar en efter en.
Förväntar man sig brutala mord samt massa naket blir man nog besviken dock...
Edit: insåg precis att jag sett någon klippt version där 9 minuter var borttaget. Så ovan kanske inte gäller alla releaser..
Senast redigerad av Adelaide 2025-04-12 kl. 15:15.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!