2012-01-13, 16:48
Medlem
Jag tänker inte göra någon 10-lista men utöver SadEyes rekommendationer så måste jag lägga till Sergio Martino's The Case of the Scorpion's Tail (1971) och All the Colors of the Dark (1972).

Nyligen fick jag också sett Emilio Miraglia's helt fantastiska The Night Evelyn Came Out of the Grave (1971) och The Red Queen Kills 7 Times (1972) varav den sista är en av de bästa giallos jag sett.
Citera
2012-01-13, 16:55
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Jag tänker inte göra någon 10-lista men utöver SadEyes rekommendationer så måste jag lägga till Sergio Martino's The Case of the Scorpion's Tail (1971) och All the Colors of the Dark (1972).

Nyligen fick jag också sett Emilio Miraglia's helt fantastiska The Night Evelyn Came Out of the Grave (1971) och The Red Queen Kills 7 Times (1972) varav den sista är en av de bästa giallos jag sett.

Bra tips av ReturnToZero. Dessutom fick du med en film som jag faktiskt inte sett tidigare, The Night Evelyn Came Out Of The Grave. Kollade in trailern och för en som gillar stilistiska giallos som skrivande, så såg det riktigt mumma ut.
Citera
2012-01-13, 17:34
Medlem
Sarcophaguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Om ni skulle sätta ihop en topp 10 lista över "must-see" giallo filmer, hur skulle den se ut då?

1. Don't Torture a Duckling (1972)
2. What Have You Done to Solange? (1972)
3. House with the Laughing Windows (1976)
4. Tenebre (1982)
5. Le Orme (1975)
6. The Perfume of the Lady in Black (1974)
7. Opera (1987)
8. Strange Vice of Mrs. Wardh (1971)
9. Amuck! (1972)
10. The Girl Who Knew Too Much (1963)

Strax därefter kommer Argento's "djur"-trilogi + Deep Red, Fulci's The Psychic, Lizard in a Woman's Skin och New York Ripper. Andra favoriter är Pensione Paura, Blood and Black lace, La donna del lago, Spasmo, Short Night of the Glass Dolls, Anima Persa, Nothing Underneath och Death in Haiti. Det finns mycket bra att hämta i denna genre.

Såg klart Five Dolls for an August Moon nyss förresten, och jag är lite kluven. Avsaknaden av spänning och stalking, samt att i stort sett alla mord sker offscreen, fick mig nästan att somna. Dessutom fann jag vändningarna och slutet ganska larvigt. På plussidan är den, likt Bava's andra alster, väldigt stilistisk och en fröjd för ögonen. Sen är ju Edwige Fenech vacker likt alltid. Men jag måste nog ändå säga att det är en av gubben sämre filmer.
Citera
2012-01-13, 17:47
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcophagus
Såg klart Five Dolls for an August Moon nyss förresten, och jag är lite kluven. Avsaknaden av spänning och stalking, samt att i stort sett alla mord sker offscreen, fick mig nästan att somna. Dessutom fann jag vändningarna och slutet ganska larvigt. På plussidan är den, likt Bava's andra alster, väldigt stilistisk och en fröjd för ögonen. Sen är ju Edwige Fenech vacker likt alltid. Men jag måste nog ändå säga att det är en av gubben sämre filmer.

Snart är det bara undertecknad och någon till som gillar detta mästerverk av Bava.
Fast man måste nog ta filmen för vad den är. Den har ingen intention av att vara en seriös giallo. Five Dolls for an August Moon är trots allt gjord med en stor portion svart ironi och samhällskritik. Stilen påminner egentligen mer om ett kammarspel än en traditionell thriller.

Att angöra en brygga på LSD har tidigare varit en passande beskrivning som jag fortfarande finner lämplig.
Citera
2012-01-13, 21:56
Medlem
Rocket-Queens avatar
Tack SadEyes, ReturnToZero och Sarcophagus för era rekommendationer! Har knappt sett giallo förutom The New York Ripper samt Tenebre, Deep Red, Phenomena och The Bird With the Crystal Plumage så det uppskattas.
Citera
2012-01-13, 23:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Tack SadEyes, ReturnToZero och Sarcophagus för era rekommendationer! Har knappt sett giallo förutom The New York Ripper samt Tenebre, Deep Red, Phenomena och The Bird With the Crystal Plumage så det uppskattas.

Phenomena är väl ingen regelrätt giallo?
Citera
2012-01-13, 23:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Du verkar belevad, så jag misstänkte att du hade sett de filmer du nämner i citerat inlägg. Självklart tillhör dina nämnda filmer de absolut bästa inom genren, men jag valde att hoppa över dem och istället fokusera på de som är något mindre omtalade.

The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971) bör du dock se omgående om du inte gjort så. Det är enligt mig den heliga graalen inom genren och är en av få giallis som jag ger 10 av 10 i betyg.
Citera
2012-01-13, 23:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971) bör du dock se omgående om du inte gjort så. Det är enligt mig den heliga graalen inom genren och är en av få giallis som jag ger 10 av 10 i betyg.

Dessutom med Ivan Rassimov och Edwige Fenech i en och samma film, plus ett av världens bästa titelspår av Nora Orlandi.
Citera
2012-01-13, 23:17
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dessutom med Ivan Rassimov och Edwige Fenech i en och samma film, plus ett av världens bästa titelspår av Nora Orlandi.

Korrekt analys, sedan får vi inte glömma George Hilton heller. En av de snyggast giallos rent stilistiskt är det också.
Citera
2012-01-13, 23:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Korrekt analys, sedan får vi inte glömma George Hilton heller. En av de snyggast giallos rent stilistiskt är det också.

Känner inte till Hilton sedan tidigare, vad har han medverkat i tidigare som jag kanske sett honom i? Håller med dig om att det är en fruktansvärt snygg och stilren film, en av Martinos i särklass bästa filmer.
Citera
2012-01-13, 23:19
Medlem
StefPhoenixs avatar
En semi-giallo med utmärkt musik är Pensione paura av Francesco Barilli. Råkade få syn på soundtracket på CG men var längesen jag såg filmen. Jag vet inte om Barilli använde samma kompositör som i The Perfume of the Lady in Black men jag tror inte det är det.
Citera
2012-01-13, 23:23
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Känner inte till Hilton sedan tidigare, vad har han medverkat i tidigare som jag kanske sett honom i? Håller med dig om att det är en fruktansvärt snygg och stilren film, en av Martinos i särklass bästa filmer.
Han är med i några av Sergio Martinos andra giallos sen så har han ju en roll i Fulcis Massacre Time där han spelar Franco Neros bror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in