2011-07-29, 12:10
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Intressant. Gillar också Lenzi för det mesta och delar din beskrivning av hans stil. Eyeball får jag ta och kolla upp, tror jag har den på någon disk.
Trevligt! Återkom gärna med ett omdöme ifall filmen blir sedd, ska bli intressant att se vad du tycker .
Citera
2011-07-29, 13:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Intressant. Gillar också Lenzi för det mesta och delar din beskrivning av hans stil. Eyeball får jag ta och kolla upp, tror jag har den på någon disk.

Såg filmen för någon månad sedan och tyckte att den var bra för att vara giallo, en genre som jag annars har ganska svårt för. Roligt upplägg i filmen också såväl och en del fräna mord.
Citera
2011-07-29, 13:29
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg filmen för någon månad sedan och tyckte att den var bra för att vara giallo, en genre som jag annars har ganska svårt för. Roligt upplägg i filmen också såväl och en del fräna mord.

Fast jag börjar verkligen undra om du egentligen har problem med denna fina genre. Du har gillat en hel del på senare tid
Ett problem med gialli är att det i sammanhanget har gjorts så ofantligt många filmer. Giallo har också en sällsam förmåga att blanda olika typer av film och genrer. Thriller, skräck, svart komik, kammarspel, sex, exploitation, etc.etc.
Således är min poäng att det egentligen är svårt att säga att man inte gillar giallo som sådan. Det har som sagts gjorts väldigt mycket film inom giallo genren och det finns såklart många filmer som är högst mediokra.
Citera
2011-07-29, 13:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Fast jag börjar verkligen undra om du egentligen har problem med denna fina genre. Du har gillat en hel del på senare tid
Ett problem med gialli är att det i sammanhanget har gjorts så ofantligt många filmer. Giallo har också en sällsam förmåga att blanda olika typer av film och genrer. Thriller, skräck, svart komik, kammarspel, sex, exploitation, etc.etc.
Således är min poäng att det egentligen är svårt att säga att man inte gillar giallo som sådan. Det har som sagts gjorts väldigt mycket film inom giallo genren och det finns såklart många filmer som är högst mediokra.

Ja, klart att det finns bra, mediokra och dåliga filmer inom genren som i vilken annan filmgenre som helst men det är oftast helheten som jag har svårt för i giallo. Känns mycket som att varje film följer en väldigt liknande mall, handskbeklädd man med stilett eller rakkniv antastar folk och man ser oftast bara ett urval av mördaren i fråga. Visst är detta synonymt med genren som sådan men jag vill ha min skräck, eller thriller serverad på ett annorlunda vis. Vanligtvis gillar jag det mesta som kom ifrån Italien under guldåren men just giallo och krimi-film har jag tudelade åsikter om.
Citera
2011-07-29, 13:44
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, klart att det finns bra, mediokra och dåliga filmer inom genren som i vilken annan filmgenre som helst men det är oftast helheten som jag har svårt för i giallo. Känns mycket som att varje film följer en väldigt liknande mall, handskbeklädd man med stilett eller rakkniv antastar folk och man ser oftast bara ett urval av mördaren i fråga. Visst är detta synonymt med genren som sådan men jag vill ha min skräck, eller thriller serverad på ett annorlunda vis. Vanligtvis gillar jag det mesta som kom ifrån Italien under guldåren men just giallo och krimi-film har jag tudelade åsikter om.

Tillhör man giallo-maffian så stämmer din beskrivning väl om man ska hårdra det. Jag själv älskar dock handskbeklädda figurer med företrädesvis kniv som vapen. Dock anser jag att genren är bredare än så till andra giallo fantasters förtret.

Krimi-film? Du har sett Fernando Di Leos Milano Calibro 9 hoppas jag?
Citera
2011-07-29, 13:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Krimi-film? Du har sett Fernando Di Leos Milano Calibro 9 hoppas jag?

Ja, jag tror det i alla fall och sedan Street Law eller vad den heter med Franco Nero. Båda var väl helt okej men inte riktigt min kopp té om du förstår.
Citera
2011-07-29, 17:56
Medlem
SadEyess avatar
Jag tog faktisk och kollade på Eyeball (1975) redan nu i eftermiddags. Kände igen filmen sedan tidigare då jag förmodligen sett den på tv för 15-20 år sedan.
Helt ok film med roliga karaktärer bland de amerikanska turisterna. Dock hör filmen definitivt inte till Lenzis stilfullaste giallos. Tyckte också att slutet var lite för banalt, men på det stora hela en solid och godkänd giallo.

6 grönblå ögon av 10 möjliga är betyget ifrån SadEyes.
Senast redigerad av SadEyes 2011-07-29 kl. 18:00.
Citera
2011-07-29, 20:21
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Jag tog faktisk och kollade på Eyeball (1975) redan nu i eftermiddags. Kände igen filmen sedan tidigare då jag förmodligen sett den på tv för 15-20 år sedan.
Helt ok film med roliga karaktärer bland de amerikanska turisterna. Dock hör filmen definitivt inte till Lenzis stilfullaste giallos. Tyckte också att slutet var lite för banalt, men på det stora hela en solid och godkänd giallo.

6 grönblå ögon av 10 möjliga är betyget ifrån SadEyes.
Eyeball är väl just den typ av giallo som riktar in sig på just grafiska mord och lättsam underhållning med lättförstådd twist, kan som du säger kännas banalt och inte direkt stilfullt. Man har väl inte direkt lagt all möda på manus. Men jag gillar den, fin utstickare i genren och som jag nämnde tidigare tycker jag om de begränsade området .

Måste förresten fråga hur många år av erfarenhet du har i film, speciellt då italiensk skräck. Du verkar ha en del del år på nacken av kunskap vad jag förstått? .
Har du alltid haft försmak för skräck?
Citera
2011-07-29, 20:55
Medlem
Har nu sett Naked You Die (1968). Handlar om en mördare som går loss på både elever & personal på en flickskola. Med en bunt flickor & en sådan titel förväntar man sig lite naket men nej.. en side-boob på sin höjd. Första mordscenen var också riktigt pinsam, resten var ungefär i samma stuk. Filmen innehöll också för mycket humor som var lite störande emenllanåt.

Dock var filmen visuellt snygg & mördaren vill man helst inte fastna ensam i en hiss med.
Citera
2011-07-30, 01:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Måste förresten fråga hur många år av erfarenhet du har i film, speciellt då italiensk skräck. Du verkar ha en del del år på nacken av kunskap vad jag förstått? .
Har du alltid haft försmak för skräck?

Jag är över trettio kan jag i alla fall avslöja.
Film har alltid varit ett relativt stort intresse sedan den tidiga barndomen, utan att det för den sakens skull har varit en passion eller en hobby på heltid. Liksom många andra filmintresserade så har det såklart blivit lättare att fördjupa sig i vissa genrer i och med Internets intåg. Jag var dock en bit över tjugo innan det ens var möjligt att ladda ned film på ett bra sätt. Således är det många videobutiker och sena nätter framför kabel-tv som i yngre ålder närde mitt intresse.
Skräckfilm har jag alltid tyckt om och gillat. Det var sena nätter framför Z-TV och TV3, som framför allt var de kanaler som visade lite annorlunda filmer på den tiden. En hel del Hammer, men även andra obskyra filmer, inte bara inom skräck. I dag ser utbudet av filmer tyvärr helt annorlunda ut i standard kanalerna.
För att dra någon sorts slutsats så har mitt intresse för film alltid varit ganska brett, men i och med att film blivit så lätttillgängligt med Internet så har det såklart blivit enklare de senare åren att hitta, köpa och fördjupa sig i olika genrer och filmer, som giallo för att nämna ett exempel.
Jag gillar dock all typ av film även om jag på flashback skriver mest om giallo, skräck och asiatiska filmer, samt har en och annan dust med den 3D blockbuster besökande fårskocken.
Senast redigerad av SadEyes 2011-07-30 kl. 01:25.
Citera
2011-07-30, 19:49
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Jag är över trettio kan jag i alla fall avslöja.
Film har alltid varit ett relativt stort intresse sedan den tidiga barndomen, utan att det för den sakens skull har varit en passion eller en hobby på heltid. Liksom många andra filmintresserade så har det såklart blivit lättare att fördjupa sig i vissa genrer i och med Internets intåg. Jag var dock en bit över tjugo innan det ens var möjligt att ladda ned film på ett bra sätt. Således är det många videobutiker och sena nätter framför kabel-tv som i yngre ålder närde mitt intresse.
Skräckfilm har jag alltid tyckt om och gillat. Det var sena nätter framför Z-TV och TV3, som framför allt var de kanaler som visade lite annorlunda filmer på den tiden. En hel del Hammer, men även andra obskyra filmer, inte bara inom skräck. I dag ser utbudet av filmer tyvärr helt annorlunda ut i standard kanalerna.
För att dra någon sorts slutsats så har mitt intresse för film alltid varit ganska brett, men i och med att film blivit så lätttillgängligt med Internet så har det såklart blivit enklare de senare åren att hitta, köpa och fördjupa sig i olika genrer och filmer, som giallo för att nämna ett exempel.
Jag gillar dock all typ av film även om jag på flashback skriver mest om giallo, skräck och asiatiska filmer, samt har en och annan dust med den 3D blockbuster besökande fårskocken.
Intressant inlägg! Det globala nätet har ju som du säger stor betydelse för den breda spridningen av film, speciellt om man vill fördjupa sig genre-mässigt. Själv har jag väl missat just den charmiga delen då man blev glad över att komma över om och om-bränd VHS utgåva av någon svåråtkomlig slasher te.x.
Internet är ju lyx, varje film finns i princip att välja och vraka bland i de olika utgåvorna, man är väl för bortskämd med det. Men just det har ju lett till min tidiga besatthet av skräck i undergenrer bortom mainstreamens gränser så att säga.
Men denna lättåtkomliga metod gör nästan så en del av värdet försvinner i tidigare svåråtkomliga filmerna, missförstå mig rätt. Det ligger inte blod, svett och tårar bakom hårddisken direkt.
Men glad är jag för det, film samlar jag gärna på när plånboken tillåter det. Finns inget bättre än att lägga en beställning på fina titlar, där snackar man om fullhetsvärde!
Citera
2011-07-30, 21:29
Medlem
Vad tror ni om franska Amer (2009) som kommer på svensk DVD i år? Någon som sett den?

http://www.njutafilms.com/amer/

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=P2uQW...eature=related
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in