2015-06-02, 01:31
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Såg igår Blood and Black Lace som jag gillade (som man kan räkna ut från min nya avatar). Det var min tredje Mario Bava-film. Lär bli mer under denna sommarmånaden hade jag tänkt, vilka anser ni är hans bästa?
Gillar själv hans mer cinematiska och visuellt fokuserade filmer. Black Sunday (1960) är min favoritfilm av honom (tillsammans med ovan nämnda) men jag misstänker att den är en av de du sett?

Annars är typ Lisa and the Devil (1973) , The Whip and the Body (1963), Kill Baby, Kill (1966), The Girl Who Knew Too Much (1963) och Black Sabbath (1963) de jag sett och tyckt om.
Citera
2015-06-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Såg igår Blood and Black Lace som jag gillade (som man kan räkna ut från min nya avatar). Det var min tredje Mario Bava-film. Lär bli mer under denna sommarmånaden hade jag tänkt, vilka anser ni är hans bästa?

Måste se om den! Var den första giallo jag såg och tyckte inte att den var mer än okej då.

Utöver dom filmer som BlackMetal nämnde så gillar jag Rabid Dog, min favorit av honom. Inte en giallo dock.
Citera
2015-07-02, 12:46
Medlem
BenHornes avatar
Min personliga gialli-lista, har även smygit sig in lite övrig italiensk skräck, då av regissörer som på ett eller annat vis även varit involverade i Giallogenren:

Vad saknas mig? Jag har sett Blood and Black Lace, men efter en sömnlös natt, så tänkte vänta några veckor och ge den ett nytt försök.
Citera
2015-07-02, 13:00
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Min personliga gialli-lista, har även smygit sig in lite övrig italiensk skräck, då av regissörer som på ett eller annat vis även varit involverade i Giallogenren:

Vad saknas mig? Jag har sett Blood and Black Lace, men efter en sömnlös natt, så tänkte vänta några veckor och ge den ett nytt försök.

Suspiria
Blood and Black Lace
what have you done to solange
strange vice of mrs wardh
Perversion Story
Blade in the dark
lizard in a womans skin
Eyes of Crystal***
Body Puzzle***

Dom två sista är i hög grad mina personliga val, konsesus är att dom inte är så jättebra.
Resten är obligatoriska imo.

Sen kan du även se The Girl who knew too much, jag tycker personligen inte att den är så jättebra men den är kul att ha sett ändå eftersom den är så sjukt tidig / inflytelserik.
Citera
2015-07-02, 13:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Sergio Martinos pärla The Case of the Scorpion's Tail är riktigt bra; bättre än Torso som du har sett av regissören. Den är ett måste. Löjligt bra musik (introt!), den är snygg som få och har en twist som jag faktiskt inte väntade mig. Det rafflande slutet ute på ön är svårslaget.
Citera
2015-07-02, 21:20
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Suspiria
Blood and Black Lace
what have you done to solange
strange vice of mrs wardh
Perversion Story
Blade in the dark
lizard in a womans skin
Eyes of Crystal***
Body Puzzle***

Dom två sista är i hög grad mina personliga val, konsesus är att dom inte är så jättebra.
Resten är obligatoriska imo.

Sen kan du även se The Girl who knew too much, jag tycker personligen inte att den är så jättebra men den är kul att ha sett ändå eftersom den är så sjukt tidig / inflytelserik.
Det verkar som filtreringsfunktionen på IMDB har förått mig, glömde att nämna Suspiria, Strange vice of Mrs. Ward och What have you done to solange, alla toppfilmer men Suspiria besitter en särskild position i mitt filmhjärta. Hänförande film i så många avseenden. Resten ska försöka få tag på, tack! Vill minnas att jag försökt få ner Blade in the dark i sisådär två veckor, Pirate Bay lämnar mycket att önska tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Sergio Martinos pärla The Case of the Scorpion's Tail är riktigt bra; bättre än Torso som du har sett av regissören. Den är ett måste. Löjligt bra musik (introt!), den är snygg som få och har en twist som jag faktiskt inte väntade mig. Det rafflande slutet ute på ön är svårslaget.
Åh, den har jag också försökt få tag på. Finns visst på youtube, men utan text och min italienska är dessvärre inte riktigt på den nivån än att jag kan se bra filmer utan textning med gott samvete.

Glömde även nämna att jag sett Milano Calibre 9, den var helt klart godkänd.
Citera
2015-07-02, 21:51
Medlem
Citat:

Sergio Martino är min favoritregissör i genren. Har du sett The Strange Vice of Mrs. Wardh?
Citera
2015-07-03, 11:04
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Åh, den har jag också försökt få tag på. Finns visst på youtube, men utan text och min italienska är dessvärre inte riktigt på den nivån än att jag kan se bra filmer utan textning med gott samvete.

Glömde även nämna att jag sett Milano Calibre 9, den var helt klart godkänd.

Okej, tråkigt. Får hoppas att du får tillgång till Cinemageddon inom en snar framtid då, där finns det mesta.

Milano Calibro 9 är fin som snus. Det är dock en eurocrime och ingen giallo; men inte mindre bra för det. I den genren kan jag rekommendera The Big Racket och min personliga favorit Colt 38 Special Squad av Massimo Dallamano, samme regissör som gjorde den svårslagna giallon What Have You Done to Solange?, som du har sett.

Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Sergio Martino är min favoritregissör i genren. Har du sett The Strange Vice of Mrs. Wardh?

Ja, den har jag sett. Gillar den mycket, men tycker att twistarna på slutet blir lite för mycket... lite kaka på kaka med så många vändningar.
Citera
2015-07-03, 13:08
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Okej, tråkigt. Får hoppas att du får tillgång till Cinemageddon inom en snar framtid då, där finns det mesta.

Milano Calibro 9 är fin som snus. Det är dock en eurocrime och ingen giallo; men inte mindre bra för det. I den genren kan jag rekommendera The Big Racket och min personliga favorit Colt 38 Special Squad av Massimo Dallamano, samme regissör som gjorde den svårslagna giallon What Have You Done to Solange?, som du har sett.

Ja, den har jag sett. Gillar den mycket, men tycker att twistarna på slutet blir lite för mycket... lite kaka på kaka med så många vändningar.
Jaa, en bra privat filmtracker hade suttit fint, jag jobbar på det!

Jaa, jag tyckte slutet var magnifikt och även om filmen i sig är väldigt förutsägbar blir det liksom aldrig en riktig nackdel. Ytterligare ett plus är att jag tycker den porträtterar den halvfula staden Milano rätt rättvist, var där någon månad efter att ha sett filmen. Tack, sak kolla upp dem, frafmörallt Massasimo Dallamano!

Egentligen är ju inte Suspiria eller Dellamorte Dellamore giallo heller, och Phenomena bör väl anses tveksam med sina övernaturliga element. But then again, vilka är vi att avgöra vad som är italiensk filmatiserad kioslitteratur. Giallo by association, typ.
Citera
2015-07-03, 13:11
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Jaa, en bra privat filmtracker hade suttit fint, jag jobbar på det!

Jaa, jag tyckte slutet var magnifikt och även om filmen i sig är väldigt förutsägbar blir det liksom aldrig en riktig nackdel. Ytterligare ett plus är att jag tycker den porträtterar den halvfula staden Milano rätt rättvist, var där någon månad efter att ha sett filmen. Tack, sak kolla upp dem, frafmörallt Massasimo Dallamano!

Egentligen är ju inte Suspiria eller Dellamorte Dellamore giallo heller, och Phenomena bör väl anses tveksam med sina övernaturliga element. But then again, vilka är vi att avgöra vad som är italiensk filmatiserad kioslitteratur. Giallo by association, typ.

Inte så viktigt egentligen då fans av det ena alltid är fans av det andra, Suspiria är definitivt ingen Giallo men jag nämnde den därför att jag såg att din lista innehåll The Beyond som naturligtvis inte heller är en Giallo
Citera
2015-07-03, 15:54
Medlem
Citat:
Milano Calibro 9 är fin som snus. Det är dock en eurocrime och ingen giallo; men inte mindre bra för det.

Fastnade inte för den. Då uppskattar jag Lenzis rullar mer. Som även gjort fina giallos att spana in, om man missat dom!
Citera
2015-07-03, 17:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Fastnade inte för den. Då uppskattar jag Lenzis rullar mer. Som även gjort fina giallos att spana in, om man missat dom!

Il Boss är nog den bästa Di Leo-filmen jag sett då Milano Calibro 9 inte greppade tag i mig heller, och Martino har ju bara gjort en bra giallo i min ärliga mening och det är Signora Wardh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in