2012-01-13, 23:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Han är med i några av Sergio Martinos andra giallos sen så har han ju en roll i Fulcis Massacre Time där han spelar Franco Neros bror.

Tror att jag bara har sett Torso utöver Wardh av Martino inom giallon, och Massacre Time har jag inte sett däremot, är den bra?

EDIT: Tydligen sett Massacre Time fast det var 2007.
Citera
2012-01-13, 23:33
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Du verkar belevad, så jag misstänkte att du hade sett de filmer du nämner i citerat inlägg. Självklart tillhör dina nämnda filmer de absolut bästa inom genren, men jag valde att hoppa över dem och istället fokusera på de som är något mindre omtalade.

The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971) bör du dock se omgående om du inte gjort så. Det är enligt mig den heliga graalen inom genren och är en av få giallis som jag ger 10 av 10 i betyg.

Det är alltid kul att höra personliga favoriter.

Det ska jag försöka göra snart!

Phenomena är väl kanske ingen regelrätt giallo som Rakii säger...
Citera
2012-01-13, 23:37
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tror att jag bara har sett Torso utöver Wardh av Martino inom giallon, och Massacre Time har jag inte sett däremot, är den bra?

EDIT: Tydligen sett Massacre Time fast det var 2007.
Tycker personligen Four of the Apocalypse är klart överlägsen både Massacre Time och Silver Saddle men det är fortfarande riktigt bra westerns och Franco Nero är ju alltid bra. Har ärligt talat inte sett en enda dålig film med honom hittills så han har nog gjort bra prioriteringar i sin karriär.
Citera
2012-01-13, 23:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Tycker personligen Four of the Apocalypse är klart överlägsen både Massacre Time och Silver Saddle men det är fortfarande riktigt bra westerns och Franco Nero är ju alltid bra. Har ärligt talat inte sett en enda dålig film med honom hittills så han har nog gjort bra prioriteringar i sin karriär.

Blev nyfiken även på Touch of Death av Fulci nu så jag ska ladda hem den tillsammans med Four of the Apocalypse till att börja med.
Citera
2012-01-13, 23:55
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Blev nyfiken även på Touch of Death av Fulci nu så jag ska ladda hem den tillsammans med Four of the Apocalypse till att börja med.
Den enda film han skrivit helt själv. Synd bara att han aldrig provade det när han tio år tidigare när han var frisk. Fulci-författaren Stephen Thrower (vars bok jag inte läst än mer än små utdrag jag fått med i DVD:er) tyckte den hör till de sämsta Fulci gjorde under sina senare år.

Jag tycker dock att den är ganska bra och måhända både missförstådd på ett psykologiskt plan samtidigt som den inte heller ska tas för seriöst. Klart en av de mer habila filmer Fulci gjorde efter 1982 speciellt i fråga om underhållsvärde. På IMDb har den faktiskt mer betyg än Aenigma som av andra ofta anses vara Fulcis bästa film av de han gjorde mellan 1982-1996 men som jag själv personligen tycker är hans sämsta tillsammans med Sodoma's Ghost.

Brett Halsey är dessutom underbar.

Al Cliver har en liten roll, Zora Kerova (som har sex på scen i New York Ripper) har en roll som en av de kvinnor Brett Halsey kurtiserar.

Soundtracket står Carlo Maria Cordio för som bl.a. komponerat Antropophagus och Absurd.
Senast redigerad av StefPhoenix 2012-01-13 kl. 23:59.
Citera
2012-01-14, 00:22
Medlem
StefPhoenixs avatar
Reklamerar igen för Pensione paura av Francesco Barilli, som jag själv egentligen borde se om snart.

Fanmade musikvideo till ett tema från filmen
http://www.youtube.com/watch?v=9MZ2Fz-l4LU

IMDb:
http://www.imdb.com/title/tt0076884/

Citat:
Ursprungligen postat av 6.7/10 from 134 users
A young girl and her mother run a hotel during the war. When the mother dies, the girl finds herself at the mercy of her sex-crazed guests. Soon enough, a cloaked figure starts killing off everyone that tries to harm her.
Citat:
Ursprungligen postat av matheusmarchetti @ IMDb
Francesco Barilli's follow-up film to his equally mesmerizing "Perfume of the Lady in Black" is definitely among the most underrated horror films ever! I wonder why it became so obscure, considering how great it actually is, and overall, it's very upsetting to think that it will probably never get the recognition it deserves (it's only available in Italian with no English subs, as apparently it was never officially released in the US or any other English-speaking country that I'm aware of) In many ways, the film is something of a bettered version of "Perfume", as even though the scenario is quite different, many themes, ideas that were presented in a more subtle way in it's predecessor, are considerably more developed in this one. Also, to everyone who labels Italian horror as style over substance, this one proves the contrary, as it's script (written by Barilli in collaboration with Barbara Albertini and Amedeo Pagani of "The Night Porter" fame) is one of the most complex, intelligent and well written of genre films being released at that time period. The film takes it's time developing each characters and their own inner conflicts. This does take a while, and for most of the first half, it plays out more like a drama than it does horror, but this doesn't hurt the film at all in my opinion, as it only adds to the build-up for a insanely brutal finale and helps us identify with our leads. The plot basically follows a young girl named Rosa, who runs a small inn with her mother during the World War II. After her mother is found dead under mysterious circumstances, Rosa finds herself at mercy of her mother's sinister, sexually depraved guests, but not before a cloaked figure starts prowling the dark hallways of the inn, with horrifying fates in store for those who harm Rosa. The gruesome-yet-beautiful story blends perfectly with the trademark giallo visual style (lots of blue and red gels, as well as some gorgeous locations at the Italian countryside), as well as the haunting score by Afoldo Waitzman (who also composed the score for "A Bell from Hell"), present in almost every single scene, and very important to help characterizing the protagonist, and her surroundings. Leonora Fani was the perfect casting choice in the difficult role of Rosa. She has that angelical, innocent look that the character requires, but is also a very talented actress, as shown through her claustrophobic descent into madness, as the film progresses. Luc Merenda is also great in it, and it was interesting to see him play against the type (just watch "Torso" to see what I mean), as the nasty and hateful Rodolfo. Overall, another unheralded masterpiece from a very underrated director. It's a pity that Barilli didn't make more horror films, as his two entries in the genre are on the same level as (almost) everything Bava or Argento has done. 10/10
Citera
2012-01-14, 00:36
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Reklamerar igen för Pensione paura av Francesco Barilli, som jag själv egentligen borde se om snart.

Fanmade musikvideo till ett tema från filmen
http://www.youtube.com/watch?v=9MZ2Fz-l4LU

IMDb:
http://www.imdb.com/title/tt0076884/

Har velat se den länge men inte kommit till skott. Funderar faktiskt på att köpa den istället. Jag har en 50-50 regel nu förtiden. Jag köper hälften och laddar ned hälften så det ska bli lite spänning i tillvaron och att jag således inte bara köper sådant jag redan sett.
Citera
2012-01-14, 00:38
Medlem
Tror tyvärr inte att den finns med engelskt tal eller undertexter
Citera
2012-01-14, 00:43
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Tror tyvärr inte att den finns med engelskt tal eller undertexter

Både ja och nej. Tror inte den finns officiellt på DVD med engelskt tal eller undertexter. Dock finns den på Cinema de Bizarre som i vissa fall är ett fullgott alternativ för billig penning. Trevligare än att bara ha den på hårddisken i alla fall.

http://www.cinema-de-bizarre.com/catalog/item/4801992/6880199.htm
Citera
2012-01-14, 00:52
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Har velat se den länge men inte kommit till skott. Funderar faktiskt på att köpa den istället. Jag har en 50-50 regel nu förtiden. Jag köper hälften och laddar ned hälften så det ska bli lite spänning i tillvaron och att jag således inte bara köper sådant jag redan sett.
Då måste du ändå rippa in den i datorn sen, såvida du inte kan italienska.

Filmen har aldrig släppts utanför Italien. De engelska undertexter som finns på CG och på diverse subsidor är fangjorda.
Citera
2012-01-14, 00:53
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Både ja och nej. Tror inte den finns officiellt på DVD med engelskt tal eller undertexter. Dock finns den på Cinema de Bizarre som i vissa fall är ett fullgott alternativ för billig penning. Trevligare än att bara ha den på hårddisken i alla fall.

Intressant. Får helt klart kolla in andra filmer på den sidan..
Citera
2012-01-14, 00:56
Medlem
Sarcophaguss avatar
Pensione Paura är som sagt en av mina favoriter. Leonora Fani är underbar! Tycker att det är synd att inte Francesco Barilli gjorde fler gialli, då de två han gjort tillhör genrens toppskikt. (Visserligen inte regelrätta gialli kanske, men nära nog.)

Citat:

Nej, det stämmer, det officiella släppet är med italienskt tal och utan undertexter. Angående den där butiken; Kommer filmerna i dvdfodral med omslag, eller hur ser de ut? Egentligen stödjer jag inte gärna butiker som säljer bootlegs, men är det tillräckligt snygga, kvalitativa och billiga utgåvor kan man väl göra undantag, istället för att bränna och skriva ut samt klippa omslag själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in