2011-08-23, 21:01
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Tutti i colori del buio är den bästa filmen jag har sett av honom än så länge. Den rekommenderas starkt. George Hilton, Edwige Fenech och Ivan Rassimov! Otroligt spännande, suggestiv stämning, bra musik och det ockulta temat är ungefär det bästa med hela filmen.

Håller med om att den är riktigt bra. Dock medioker i jämförelse med The strange vice of mrs ward enligt min mening.
Har noterat de som velat ha en del "annorlunda" tips på gialli. En enligt mig bortglömd och grovt förbisedd regissör som flertalet borde kolla in är Pupi Avati. Stilistiskt utsökt och gedigen på alla sätt. The House of the Laughing Windows (1976) är riktigt bra. Zeder (1983) än bättre även om de båda inte är en tvättäkta giallis.

http://www.imdb.com/title/tt0074287/
http://www.imdb.com/title/tt0086636/
Senast redigerad av SadEyes 2011-08-23 kl. 21:34.
Citera
2011-08-24, 13:49
Medlem
Kollade på filmen Autopsy aka Macchie Solari (1975) som jag såg i förvantan om en italiensk skräckis men hade lite fel där. Filmen utvecklade sig ganska snabbt till en skön giallothriller.
Mimsy Farmer (The Perfume of the Lady in Black) innehar huvudrollen som en patolog vars jobb har gett henne hallucinationer & ser de döda resa sig. När flera självmord drabbar staden & hennes pappas nya fästmö är en av de som faller offer för epidimin tar Mimsy & faderns döda fesmös bror upp jakten på sanningen övertygade om att det inte var suicid utan mord.

En film ni säkert kommer gilla om ni diggar giallos eller italiensk exploitation överhuvudtaget.
Citera
2011-08-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Tutti i colori del buio är den bästa filmen jag har sett av honom än så länge. Den rekommenderas starkt. George Hilton, Edwige Fenech och Ivan Rassimov! Otroligt spännande, suggestiv stämning, bra musik och det ockulta temat är ungefär det bästa med hela filmen.

Har inte sett den men ligger på min inköpslista tillsammans med tex:
The Scorpion with two Tales
Who Saw Her Die?
The Case of the Bloody Iris
Seven Bloodstain Orchids
My Dear Killer
Spasmo
Four Flies on Grey Velvet
Citera
2011-08-24, 21:27
Medlem
JoeL431s avatar
Fan hade tänkt fixa några giallo till kvällen, Cosa avete fatto a Solange? och uppföljaren La polizia chiede aiuto. Men blir svårt att få tag på när Cinemageddon är nere p.g.a. hackning..
Någon som vet eller läst något närmare kring CG, när kan det tänkas fungera igen tro?
Citera
2011-08-25, 13:50
Medlem
Fyfan vad bra Dont Torture a Duckling (1972) är! Såg den för 1,5 år sedan men var så påtänd då att jag inte kom ihåg så mycket så det kändes som man såg en ny film. Utav alla giallos jag sett har jag aldrig sett någon med så mycket utomhusmiljö som denna har, inspelad i stora landskap med berg, skog & i en italiensk (?) gammal by gjord i sten & betong. Riktigt snyggt.
Förrutom Tomas Milian & Barbara Bouchet gör Florinda Bolkan en lysande insats, kanske filmens bästa.

Lucio Fulci har gjort många mästerverk men denna & Zombie är helt klart några av hans allra främsta.

Ett exempel med Barbara Bouchet:
http://www.youtube.com/watch?v=p4Dssz-ENMI

Florinda Bolkan (OBS! SPOILER):
http://www.youtube.com/watch?v=0nFzUDwUOCg
Citera
2011-08-25, 23:44
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Fyfan vad bra Dont Torture a Duckling (1972) är! Såg den för 1,5 år sedan men var så påtänd då att jag inte kom ihåg så mycket så det kändes som man såg en ny film. Utav alla giallos jag sett har jag aldrig sett någon med så mycket utomhusmiljö som denna har, inspelad i stora landskap med berg, skog & i en italiensk (?) gammal by gjord i sten & betong. Riktigt snyggt.
Förrutom Tomas Milian & Barbara Bouchet gör Florinda Bolkan en lysande insats, kanske filmens bästa.

Lucio Fulci har gjort många mästerverk men denna & Zombie är helt klart några av hans allra främsta.

Ett exempel med Barbara Bouchet:
http://www.youtube.com/watch?v=p4Dssz-ENMI

Florinda Bolkan (OBS! SPOILER):
http://www.youtube.com/watch?v=0nFzUDwUOCg
Du får skriva det här i Fulci-tråden med som behöver en uppryckning.

Don't Torture a Duckling var ju sista strået för eliten så det är den film som både förstörde och lyfte Fulcis karriär beroende på hur man ser på det.

Zombi 2 är också min absoluta Fulci-favorit följt av Beatrice Cenci, Devil's Honey och Four of the Apocalypse.

Efter dessa 4 vet jag inte riktigt vilka filmer som jag gillar bäst men Don't Torture a Duckling är högt upp.
Citera
2011-08-25, 23:47
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Fan hade tänkt fixa några giallo till kvällen, Cosa avete fatto a Solange? och uppföljaren La polizia chiede aiuto. Men blir svårt att få tag på när Cinemageddon är nere p.g.a. hackning..
Någon som vet eller läst något närmare kring CG, när kan det tänkas fungera igen tro?
What Have You Done to Solange är ju lite småsällsynt men What Have They Done to Your Daughters finns i lättillgänglig Shameless-utgåva. Har du tur så kan rarodisc på Tradera ha en upplagd så du får hem den tidigare men du kan få betala mer än vad den kostar i England.
Citera
2011-08-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
What Have You Done to Solange är ju lite småsällsynt men What Have They Done to Your Daughters finns i lättillgänglig Shameless-utgåva. Har du tur så kan rarodisc på Tradera ha en upplagd så du får hem den tidigare men du kan få betala mer än vad den kostar i England.

Den är inte så sällsynt. Finns en Shreik Show ugåva tillgänglig samt en italiensk från 01 Distribution. Har sett en jämförelse mellan dem & den senare är helt klart snyggast.
Citera
2011-08-26, 11:21
Medlem
Citat:
Du får skriva det här i Fulci-tråden med som behöver en uppryckning.

Don't Torture a Duckling var ju sista strået för eliten så det är den film som både förstörde och lyfte Fulcis karriär beroende på hur man ser på det.

Zombi 2 är också min absoluta Fulci-favorit följt av Beatrice Cenci, Devil's Honey och Four of the Apocalypse.

Efter dessa 4 vet jag inte riktigt vilka filmer som jag gillar bäst men Don't Torture a Duckling är högt upp.

Ja, Lucio Fulci hade en riktig berg & dalbana till karriär. Jag antar att dom flesta håller med mig när jag säger att hans höjdpunkter var runt 1970 med tex Perversion Story & Don't Torture a Duckling samt runt 1980 med Seven Notes in Black, Zombie & The Beyond tex.

Av dina tre andra favoriter har jag faktiskt inte sett någon av. Finns Beatrice Cenci & Devil's Honey på DVD?
Citera
2011-08-26, 11:30
Medlem
Såg på So Sweet, So Dead (1972) igår. En stabil giallo till handlingen men annars tycker jag inte att det var något speciellt med den. Endast sevärd för giallofolk med andra ord.
Polisen som utreder morden var f.ö ruskigt lik Joe "Maniac" Spinell.
Citera
2011-08-26, 19:54
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Ja, Lucio Fulci hade en riktig berg & dalbana till karriär. Jag antar att dom flesta håller med mig när jag säger att hans höjdpunkter var runt 1970 med tex Perversion Story & Don't Torture a Duckling samt runt 1980 med Seven Notes in Black, Zombie & The Beyond tex.

Av dina tre andra favoriter har jag faktiskt inte sett någon av. Finns Beatrice Cenci & Devil's Honey på DVD?
Ytterst sällsynta förutom italienska släpp. Vill minnas att jag såg Beatrice Cenci och The Whip and the Body som dubbel DVD på Amazon.

Själv äger jag en tysk utgåva av Beatrice Cenci med italienska, tyska och engelska som val både på tal och text och Devil's Honey har jag utbränd.

EDIT: Min avatar är från Devil's Honey.
Citera
2011-08-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ytterst sällsynta förutom italienska släpp. Vill minnas att jag såg Beatrice Cenci och The Whip and the Body som dubbel DVD på Amazon.

Jo, där fanns den allt men den var lite för dyr, runt 300-350:- + frakt vilket jag inte är villig att lägga slantar på just nu. Får leta vidare & se om jag inhandlar dessa nångång. Har ju inte ens haft tid att kolla in andra Fulci-rullar ännu som är både billiga & lätta att få tag i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in