2011-08-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Den som äger en fullständig samling av Video Invests första släpp (uthyrningsvarianten) skulle kunna få ett riktigt bra bud från inbitna samlare. Mycket mera kult i filmhyllan än så blir det inte. Det finns givetvis mycket svårare filmer att få tag på - men just den serien är något speciellt i svensk vdeouthyrningshistoria.

Många butiksägare som då gjorde sig av med dessa för struntsummor ångrar sig nog idag.

Öh, vad menar du nu? Video Invest släppte 16 filmer först (vita ryggar, röd text, oftast kraftigt klippta), och sen ytterligare 10 filmern (blå skidbacke på ryggern, svart text, alla oklippta (förutom en kort dialogscen i Rippern, fast det är inget "klipp" i ordets rätta bemärkelse)). Det finna alltså BARA uthyrningsvarianter av alla investare. Om du inte räknar med "Lärarn's" bootlegs som krämades ut i början/mitten av nittiotalet... Men det gör du väl inte?
Citera
2011-08-08, 22:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golawn
Ja, det är det. Om jag inte minns fel så är det den brasilianska videoutgåvan som gäller, inte det schweiziska släppet på Star Video. Har för mig (trasig minnesbank) att det är i den brasilianska som det ingår en hardcoreavrunkning på en porrbiograf, och det är fanimig det bästa jag sett i en giallo sen de kåta spanska tårna på biljardhaket i Rippern.

Det finns en komposit version av de båda releaserna på Cinemageddon. Får "låna" hem den och se om det stämmer.
Citera
2011-08-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det finns en komposit version av de båda releaserna på Cinemageddon. Får "låna" hem den och se om det stämmer.

Se till att ha pappernäsdukarna inom räckhåll...
Citera
2011-08-08, 22:38
Medlem
StefPhoenixs avatar
Har sett alla filmer som SadEyes nämner och kan bara konstatera att det är en lista med utmärkta urval.

Sen kom jag och tänka på att jag sett väldigt lite av Pupi Avati. Utöver Zeder har jag bara sett House With Laughing Windows så jag undrar om någon här har sett hans senare filmer. Han har t.ex. gjort en hel del under 2000-talet som verkar luta mer åt drama och äventyr-hållet.

Francesco Barilli har jag faktiskt sett en annan film av fast det var långt innan The Perfume... men den heter Pensione paura. Tydligen klassas den som giallo men mitt minne säger mig att det endast är baserat på förefintligheten av en mystisk karaktär förklädd i svarta kläder.
Citera
2011-08-08, 22:39
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Se till att ha pappernäsdukarna inom räckhåll...

Det stämde delvis. Dock handlade det tyvärr mer om runkning än en avrunkning. Dock måste jag tillstå att det är ett överaskande inslag i en förövrigt bra giallo.
Citera
2011-08-08, 22:42
Medlem
Dyskalkylis avatar
Citat:
Eh, har du sett (den urusla) långa versionen av Profondo Rosso? Rena jävla Papphammar. Italiensk buskis när den är som "bäst".

Det håller jag förvisso inte riktigt med om, men jag menade väl mer i stort, att vissa element föll bort och andra tillkom när giallon som genre standardiserades. Därför känns Naked you die kanske "fel" för den som sett senare giallo före.
Citera
2011-08-08, 22:50
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Har sett alla filmer som SadEyes nämner och kan bara konstatera att det är en lista med utmärkta urval.

Sen kom jag och tänka på att jag sett väldigt lite av Pupi Avati. Utöver Zeder har jag bara sett House With Laughing Windows så jag undrar om någon här har sett hans senare filmer. Han har t.ex. gjort en hel del under 2000-talet som verkar luta mer åt drama och äventyr-hållet.

Francesco Barilli har jag faktiskt sett en annan film av fast det var långt innan The Perfume... men den heter Pensione paura. Tydligen klassas den som giallo men mitt minne säger mig att det endast är baserat på förefintligheten av en mystisk karaktär förklädd i svarta kläder.

Pupi Avati har jag också sett ytterst lite av. Men det verkar finnas en hel del intressant om man skärskådar det som är listat på IMDB. Il nascondiglio (2007) så intressant ut. Man känner igen stilen.
http://www.imdb.com/title/tt0852963/
Trailer: http://www.film.tv.it/film/37456/il-...iglio/trailer/
Citera
2011-08-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyskalkyli
Det håller jag förvisso inte riktigt med om, men jag menade väl mer i stort, att vissa element föll bort och andra tillkom när giallon som genre standardiserades. Därför känns Naked you die kanske "fel" för den som sett senare giallo före.

Nu vet jag inte hur mycket italiensk genrefilm du sett i allmänhet, och gialli i synnerhet, men just busikinslag är något detta land håller högt. Jag vill absolut inte säga att det är fel (bortsett från Argentos djupaste klavertramp), men att det är vanligt förekommande är det inget snack om. Fast vad är bättre än att se en liten man kliva in i sin lilla bil och därefter tappa hatten, följt av en scen där en kvinna blir skuren i underlivet på ett grafiskt vis? (Påhittat exempel, men ändock talande för landet/genren). Det diggar man stenhårt, helt enkelt.
Citera
2011-08-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det stämde delvis. Dock handlade det tyvärr mer om runkning än en avrunkning. Dock måste jag tillstå att det är ett överaskande inslag i en förövrigt bra giallo.

Ah, minnet svek mig. Men: erigerad penis i thriller! Spännande, oväntat och lite sexigt! Du har sett de andra fyra rullarna "teamet" med Crisanti i spetset producerade? Fan, bland det bästa som gjorts i europa någonsin. Malabimba! La Bimba di Satana! Patrick vive ancora! Notti del terrore/Burial ground/Zombi 3! (Bästa zombierullen någonsin. Med Peter Bark.)
Citera
2011-08-08, 23:16
Medlem
Dyskalkylis avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur mycket italiensk genrefilm du sett i allmänhet, och gialli i synnerhet, men just busikinslag är något detta land håller högt. Jag vill absolut inte säga att det är fel (bortsett från Argentos djupaste klavertramp), men att det är vanligt förekommande är det inget snack om. Fast vad är bättre än att se en liten man kliva in i sin lilla bil och därefter tappa hatten, följt av en scen där en kvinna blir skuren i underlivet på ett grafiskt vis? (Påhittat exempel, men ändock talande för landet/genren). Det diggar man stenhårt, helt enkelt.

Citera
2011-08-08, 23:18
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Jag tycker inte att det du försöker påvisa är speciellt förekommande i gialli om vi bortser ifrån enstaka exempel. Sedan tycker jag att man ska akta sig för att blanda ihop slapstick med scener som finns representerade för att påvisa karaktärsegenskaper eller andra uttryck som regissören placerar in för att ge filmen en viss stämning.
Citera
2011-08-08, 23:26
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ah, minnet svek mig. Men: erigerad penis i thriller! Spännande, oväntat och lite sexigt! Du har sett de andra fyra rullarna "teamet" med Crisanti i spetset producerade? Fan, bland det bästa som gjorts i europa någonsin. Malabimba! La Bimba di Satana! Patrick vive ancora! Notti del terrore/Burial ground/Zombi 3! (Bästa zombierullen någonsin. Med Peter Bark.)

Jag har sett de flesta av dem. Men jag delar kanske inte helt och fullt din passion för dessa filmer. Den sistnämnda står sig enligt min mening ganska slätt mot samtliga av Fulcis zombie rullar. Malabimba är inte heller någon direkt gaillo. Filmen känns mer som en porr-skräckis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in