2011-08-01, 23:34
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Kul att det finns de som diggar gamla italienska kultrullar.

Som lite kuriosa kan jag nämna att jag växte upp i en mellanstor stad och på den tiden kunde man faktiskt se dessa rullar på de mindre biografkedjorna. Dessa biografer hade ett utbud som var c:a 33 % porr och resten filmer av den sort som VHS-rentals-samlare idag uppskattar.

Några filmer jag såg på bio då var:

Iskalla typer på heta bågar ( Live like a cop die like a man ) av Ruggero Deodato

De sista kannibalerna ( Ultimo mondo cannibale ) av Ruggero Deodato

Stans snabbaste snut ( Poliziotto sprint ) av Stelvio Massi

Blåst på 20 miljoner ( Gli Esecutori ) av Maurizio Lucidi

Dödens käftar ( Killer fish ) av Anthony Dawson

Andy Warhols Frankenstein ( Flesh for Frankenstein ) av Paul Morrissey

Fem män för helvetet ( Cinque per línferno ) av Frank Kramer

Ökenfällan ( I 7 di marsa matruh ) av Mario Siciliano

Den brutala staden ( Citti violenta ) av Sergio Sollima

+ en massa andra

Det negativa var att censuren gick jävligt hårt åt dessa typer av filmer - något man inte vågade i samma utsträckning när det gällde "seriös film" (som kunde vara lika brutala ibland!).

Vilket intressant inlägg. Tyvärr är det andra tider idag och man får sällan chans att se något dylikt på stor duk. Många bra tips får jag också tacka för.
Citera
2011-08-01, 23:39
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ja det finns flertalet bloggar som är riktigt bra. Inget slår dock CG som utan konkurrens är helt överlägset alla andra alternativ.
För min del har det inte blivit av att jag gjort minsta försök att ens skaffa Cinemageddon men har dock flertals gånger funderat på en tillkommande förvärvning.

En film jag viljat se om länge som bara finns kvar i otillbörliga DVD-utgåvor är självklart Fulcis Devil's Honey.

Finns Fulcis Door to Silence, Argentos The Five Days samt Argentos TV-serie Door into Darkenss (som jag aldrig sett förut) är det också ett plus fast dessa tre hade jag tänkt att eventuellt köpa från nästa Amazon-köp men eftersom jag bestämt att jag har för mycket film att se och för lite plats för en större beställning så är det bara bra om dessa kan ackvireras alternativt.

Har tänkt att nästa beställning ska i huvudsak endast innesluta de Monster Legacy boxarna som inte finns i Sverige (Mumien, Osynlige mannen, Skräcken i svarta lagunen) som jag av någon anledning glömde helt bort under min senaste beställning trots att jag velat ha dessa boxar i flera år men inte haft möjlighet att spela Region 1 DVD:er.
Citera
2011-08-01, 23:46
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Iskalla typer på heta bågar ( Live like a cop die like a man ) av Ruggero Deodato

De sista kannibalerna ( Ultimo mondo cannibale ) av Ruggero Deodato

Stans snabbaste snut ( Poliziotto sprint ) av Stelvio Massi

Blåst på 20 miljoner ( Gli Esecutori ) av Maurizio Lucidi

Dödens käftar ( Killer fish ) av Anthony Dawson

Andy Warhols Frankenstein ( Flesh for Frankenstein ) av Paul Morrissey

Fem män för helvetet ( Cinque per línferno ) av Frank Kramer

Ökenfällan ( I 7 di marsa matruh ) av Mario Siciliano

Den brutala staden ( Citti violenta ) av Sergio Sollima

+ en massa andra.
Har inte sett de fetmarkerade men däremot en hel del annat av ifrågavarande regissörer så jag tänkte bara fråga kort om du gillade alla dessa filmer eller om de bara nämndes för att du kom på att du hade sett dem?
Citera
2011-08-01, 23:57
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Vilket intressant inlägg. Tyvärr är det andra tider idag och man får sällan chans att se något dylikt på stor duk. Många bra tips får jag också tacka för.
Det märks mycket på medelåldersmänniskor hur de känner till en del obskyriteter från 70- och 80-talet men känner bara till de mest omtalade Hollywood filmer av de som är gjorda efter 90-talet. Det verkar även som om de mest magra VHS-butiker/avdelningar hade mer blandad sorts film än som idag återfinns i DVD-butiker och underavdelningar i affärer.

F.ö. är du så gammal SadEyes att du vad med om drive-in bio och dylika grindhouse biografer samt Video Invests strömmande genom skräckfantasternas hem i Sverige?

Min farsa såg Zombi 2 på duk vilket länge har varit en dröm för mig.
Senast redigerad av StefPhoenix 2011-08-02 kl. 00:04.
Citera
2011-08-02, 00:12
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Har inte sett de fetmarkerade men däremot en hel del annat av ifrågavarande regissörer så jag tänkte bara fråga kort om du gillade alla dessa filmer eller om de bara nämndes för att du kom på att du hade sett dem?

När jag såg dessa filmer var jag i tonåren så det är inte så säkert att jag skulle ge dem samma omdöme idag. Men om jag utgår ifrån vad jag tyckte då:

Iskalla typer på heta bågar

Ojämn men med en hyfsad motorcykeljakt i början av filmen. Cyniska snutar som utnyttjade prostituerade och misshandlade för nöjes skull. Tänk om jag vetat då att Deodato senare skulle göra Cannibal Holocaust...

De sista kannibalerna

Jag hade inte sett någon kannibalfilm tidigare så jag tyckte den var oväntat våldsam - trots många klipp. Jag minns att jag hade bioplanschen på väggen hemma en period - fan att man slängde den!

Stans snabbaste snut

Hyfsad. Minns inte så mycket men kommer ihåg ganska häftiga biljakter med enorma hopp över stupkanter.

Blåst på 20 miljoner

Den här gillade jag skarpt då! I marknadsföringen var det Roger Moore man lyfte fram men Stacy Keach är den som jag minns allra bäst. (Antagligen var övriga skådisar italienare.) Lite humor men övervikten var åt det våldsamma hållet. Undras hur jag skulle uppfatta den idag?

Dödens käftar

På den tiden fanns inga datoreffekter så scenerna när en damm rämnar (tror jag det var) och skapar massförstörelse imponerade. Filmens titel och affisch var lite missvisande för piraya-momentet är bara en del av handlingen. Jag tyckte nog att den var bra.

Andy Warhols Frankenstein

Den här var en snackis i plugget. Man fick 3D-glasögon av högre kvalitet än dåtidens vanliga plastvarianter. Handlingen tyckte jag då var skum men det uppvägdes av 3D-slasket. Jag hade nog aldrig sett en groteskare film än den här då den kom. Men det var då, förstås... Jag har sett om den nyligen och nu tycker jag att filmen har riktiga kvaliteter på ett sätt jag inte såg då. Udo Kier är grym!

Fem män för helvetet

Minns nästan ingenting av den förutom att det var något slags uppdrag och att dubbningen var kass.

Ökenfällan

Minns väldigt lite av denna också. Jag minns en hel del åkande i öknen med avbrott för någon actionscen.
Citera
2011-08-02, 00:17
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:

Om han såg Zombi 2 på duk så var det antingen utomlands eller på någon oskyr filmfestival i Sverige. Den gick aldrig upp på svenska biografer.

Däremot försökte man distribuera Umberto Lenzis Nightmare City för biovisning - men det var lönlöst. Lenzis The man from Deep River mötte även den samma öde.

Censuren hatade kannibal- och zombiefilmer.
Citera
2011-08-02, 00:23
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Det märks mycket på medelåldersmänniskor hur de känner till en del obskyriteter från 70- och 80-talet men känner bara till de mest omtalade Hollywood filmer av de som är gjorda efter 90-talet. Det verkar även som om de mest magra VHS-butiker/avdelningar hade mer blandad sorts film än som idag återfinns i DVD-butiker och underavdelningar i affärer.

F.ö. är du så gammal SadEyes att du vad med om drive-in bio och dylika grindhouse biografer samt Video Invests strömmande genom skräckfantasternas hem i Sverige?

Haha..nä så gammal är inte SadEyes. Jag är närmare 30 än 40 om vi säger så. Visst är jag medveten om att jämförelsen haltar en aning. Moderna eller nya "B-filmer" går också i viss utsträckning upp på biografer idag. Dock upplever jag att det inte sker i samma omfattning som förr. Din reflektion kring utbudet av filmer på DVD-butiker delar jag till fullo. Back in the old 80:s så fanns det flertalet obskyra videobutiker som inte hade annat än okända filmer och andra obskyriteter att hyra. Vet ej om det berodde på att distributörerna inte ville ha med butiken att göra, licenser etc.etc. Då tvingades man hyra 3 st. Bruce Exploitation rullar vare sig man ville eller ej.
Citera
2011-08-02, 00:39
Medlem
Bandoliers avatar
När det gäller Video Invest så har jag, som så många andra i min ålder, många nostalgiska minnen.

Vissa av filmerna hade ju funnits att hyra förut - framförallt via VTC (Video Tape Center).
Men efter Studio S-debatten så försvann de fort som fan och under en period var det bara vissa, mindre seriösa, videofilmuthyrare som tog fram dem under disk.

Men, plötsligt, en dag så fanns det en reklambroschyr i reklam-stället hos min favoritbutik. Video Invest! Det kan ha varit c:a 12 filmer och alla var presenterade i läckra färger till en bakgrund av mörkaste svart!

Zombi 2, Zombie Holocaust, Cannibal Ferox, Cannibal Holocaust, Nightmare City, Verktygsmördaren, Staden med de levande döda, Beyond etc ja ni hör ju!

Filmerna hade ännu inte kommit in till butiken men jag minns hur jag lade undan Zombie Holocaust (eftersom de flesta andra redan var reserverade).

Sedan följde en tid av frossande i gore och blod. Favoriten då av dessa blev Beyond.

Alla vi som hyrde dessa rullar då trodde dessutom att vi nu fick de dem i originalskicket eftersom de var så brutalt råa. Sedan insåg jag att även dessa, faktiskt, var klippta. Inte alla - men några. (Ögonvåldet i Fulci´s filmer t ex verkade vara för mycket för de som distribuerade paketet).

Sedan återkom videovåldsdebatten igen och nya statliga regler gjorde att Video Invest (och andra) valde att dra in samt klippa ner filmerna.
Citera
2011-08-02, 00:41
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Om han såg Zombi 2 på duk så var det antingen utomlands eller på någon oskyr filmfestival i Sverige. Den gick aldrig upp på svenska biografer.

Däremot försökte man distribuera Umberto Lenzis Nightmare City för biovisning - men det var lönlöst. Lenzis The man from Deep River mötte även den samma öde.

Censuren hatade kannibal- och zombiefilmer.
Han åkte runt mycket med sin opel så jag är säker på att det var i Norden iallafall. Troligen Danmark.
Citera
2011-08-02, 00:46
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Han åkte runt mycket med sin opel så jag är säker på att det var i Norden iallafall. Troligen Danmark.

Antagligen - danskarna hade inte alls lika stort problem med censuren. Ännu friare var det nere i Holland - där var det i princip fritt fram med vad som helst i filmväg.
Citera
2011-08-02, 00:46
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
När det gäller Video Invest så har jag, som så många andra i min ålder, många nostalgiska minnen.

Vissa av filmerna hade ju funnits att hyra förut - framförallt via VTC (Video Tape Center).
Men efter Studio S-debatten så försvann de fort som fan och under en period var det bara vissa, mindre seriösa, videofilmuthyrare som tog fram dem under disk.

Men, plötsligt, en dag så fanns det en reklambroschyr i reklam-stället hos min favoritbutik. Video Invest! Det kan ha varit c:a 12 filmer och alla var presenterade i läckra färger till en bakgrund av mörkaste svart!

Zombi 2, Zombie Holocaust, Cannibal Ferox, Cannibal Holocaust, Nightmare City, Verktygsmördaren, Staden med de levande döda, Beyond etc ja ni hör ju!

Filmerna hade ännu inte kommit in till butiken men jag minns hur jag lade undan Zombie Holocaust (eftersom de flesta andra redan var reserverade).

Sedan följde en tid av frossande i gore och blod. Favoriten då av dessa blev Beyond.

Alla vi som hyrde dessa rullar då trodde dessutom att vi nu fick de dem i originalskicket eftersom de var så brutalt råa. Sedan insåg jag att även dessa, faktiskt, var klippta. Inte alla - men några. (Ögonvåldet i Fulci´s filmer t ex verkade vara för mycket för de som distribuerade paketet).

Sedan återkom videovåldsdebatten igen och nya statliga regler gjorde att Video Invest (och andra) valde att dra in samt klippa ner filmerna.
Har flera Video Invest AB utgåvor inspelade på DVD. Har dock inte exakt full koll på vilka som är Video Invest och vilka filmer som är från andra men de flesta av de mer okända filmerna är från Video Invest.

F.ö. är väl Studio S nästan det enda bolag som är aktiva än idag? Jag har för mig att de vart igång ett tag nu och namnet togs direkt efter videovåldsdebatten än 10-20 år efter.
Senast redigerad av StefPhoenix 2011-08-02 kl. 00:50.
Citera
2011-08-02, 00:59
Medlem
Bandoliers avatar
Den som äger en fullständig samling av Video Invests första släpp (uthyrningsvarianten) skulle kunna få ett riktigt bra bud från inbitna samlare. Mycket mera kult i filmhyllan än så blir det inte. Det finns givetvis mycket svårare filmer att få tag på - men just den serien är något speciellt i svensk vdeouthyrningshistoria.

Många butiksägare som då gjorde sig av med dessa för struntsummor ångrar sig nog idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in