Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Har inte sett de fetmarkerade men däremot en hel del annat av ifrågavarande regissörer så jag tänkte bara fråga kort om du gillade alla dessa filmer eller om de bara nämndes för att du kom på att du hade sett dem?
När jag såg dessa filmer var jag i tonåren så det är inte så säkert att jag skulle ge dem samma omdöme idag. Men om jag utgår ifrån vad jag tyckte då:
Iskalla typer på heta bågar
Ojämn men med en hyfsad motorcykeljakt i början av filmen. Cyniska snutar som utnyttjade prostituerade och misshandlade för nöjes skull. Tänk om jag vetat då att Deodato senare skulle göra Cannibal Holocaust...
De sista kannibalerna
Jag hade inte sett någon kannibalfilm tidigare så jag tyckte den var oväntat våldsam - trots många klipp. Jag minns att jag hade bioplanschen på väggen hemma en period - fan att man slängde den!
Stans snabbaste snut
Hyfsad. Minns inte så mycket men kommer ihåg ganska häftiga biljakter med enorma hopp över stupkanter.
Blåst på 20 miljoner
Den här gillade jag skarpt då! I marknadsföringen var det Roger Moore man lyfte fram men Stacy Keach är den som jag minns allra bäst. (Antagligen var övriga skådisar italienare.) Lite humor men övervikten var åt det våldsamma hållet. Undras hur jag skulle uppfatta den idag?
Dödens käftar
På den tiden fanns inga datoreffekter så scenerna när en damm rämnar (tror jag det var) och skapar massförstörelse imponerade. Filmens titel och affisch var lite missvisande för piraya-momentet är bara en del av handlingen. Jag tyckte nog att den var bra.
Andy Warhols Frankenstein
Den här var en snackis i plugget. Man fick 3D-glasögon av högre kvalitet än dåtidens vanliga plastvarianter. Handlingen tyckte jag då var skum men det uppvägdes av 3D-slasket. Jag hade nog aldrig sett en groteskare film än den här då den kom. Men det var då, förstås... Jag har sett om den nyligen och nu tycker jag att filmen har riktiga kvaliteter på ett sätt jag inte såg då. Udo Kier är grym!
Fem män för helvetet
Minns nästan ingenting av den förutom att det var något slags uppdrag och att dubbningen var kass.
Ökenfällan
Minns väldigt lite av denna också. Jag minns en hel del åkande i öknen med avbrott för någon actionscen.