Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-15, 20:22
  #1
Medlem
Hard Rides avatar
Här förutsätter jag att lagen kommer klubbas igenom. Jag vill spekulera kring hur övervakningen konkret kommer skötas. Att all trafik kommer gå igenom FRA vet vi, vad jag vill diskutera är hur själva filtreringen kommer ske.

Vilka heuristiker kommer användas? Det enda jag har sett hittills är en "dum" filtrering där man bara kollar efter nyckelord, men jag antar att mer sofistikerad analys finns tillgänglig.

Vilken typ av statistisk analys kommer bedrivas? Här jag menar jag att man försöker skapa profiler på folk genom att kolla på statistik om vilka sidor man besöker och så vidare.

Hur kommer användningsområdena ha utvecklats om 2 år? 5? 10?

Idag är det ju uteslutet att lagra all trafik, men att spara ett subset av trafiken går ju dock. Hur kommer detta väljas ut? Kommer man t ex automatiskt sätta alla FB:are på lagring?

Kommer man expandera lagringen till fler människor i takt med att hårddisktekniken går framåt? Om man kunde, skulle man lagra all trafik då?

En annan sak är lösenord, dessa kommer ju sniffas från alla sidor som inte använder SSL. Kommer man medvetet att sniffa efter lösenord? Varför försöka begära ut lösenord från FB när man bara kan ta dem själv liksom...

Vilka protokoll kommer man ha kapacitet att sniffa? Http är ju givet, Msn och Bittorrent torde också vara det. Men vad mer?

Hur kommer sniffningen av teletrafiken ske? Voice recognition?

Vilka målgrupper kommer utsättas för förhöjd spaning? Terrorister, drogfolk, barnporrfolk är ju givna, men hur kommer listan på suspekta element expanderas med tiden? Hur kommer den förhöjda spaningen se ut? Automatisk lagring? Analytiker som sitter och övervakar allting i realtid?
Citera
2008-06-18, 14:09
  #2
Medlem
BrB_DnDs avatar
Kontrollerna skall genomföras i 3 steg.

1. Trafik som sker inom Sverige eller berör svenska förhållanden skall ej kontrolleras.

2. Denna filtrering sker efter vad DN beskriver som "tekniska signaler, frekvenser, telefonnummer, ip-adresser, geografi, språk, besökta internetsajter, kryptering osv

3. Sista sker via språkbruket.

4. Analys av FRA

Detta finns även på dn.se men kan inte direktlänkas då det är graf.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=795130 Finns vidarelänkat från den sidan.
Citera
2008-06-18, 14:36
  #3
Medlem
Realizts avatar
Olika myndigheter ska väl ha möjlighet att ge FRA i uppdrag att söka efter olika "hot". Eftersom man inkluderat "spekulationer" i den diffusa hotbilden, så kommer förstås spionage på affärshemligheter att ingå. Skatteverket kommer förmodligen att kartlägga svenskars transaktioner och handel över gränserna. De köper ju redan kundinformation som bedragare stulit från banker (som i fallet med Liechtenstein-Tyskland-skattespionaget i våras) i syfte att kunna driva in ännu mer skatt.
Citera
2008-06-18, 14:41
  #4
Medlem
miklons avatar
Ja, det känns ju oerhört troligt att alla FB:are kommer punktmarkeras, det är ju här alla planer att omintetgöra rikets säkerhet sprids.

Men jag känner hopp inför framtiden, det behövs bara en klistrad instruktion i hur man viker en foliehatt, överst i varje forum, då borde vi vara säkra så länge alla har den på sig.
Citera
2008-06-19, 03:12
  #5
Medlem
negerians avatar
Fan inget mer 4-chan då :P
Citera
2008-06-19, 03:53
  #6
Medlem
Vilsens avatar
Det mumsiga med allt detta är att ju mer löst beskrivet och hemligt det här påstås vara, ju mer sätter det skräck i den egna befolkningen.
Terrorister har inget att frukta, men alla andra kommer ju bli skiträdda och paranoida för hur det här kommer användas, för det finns väl nästan ingen vanlig person som inte gör något på internet som inte är olagligt, omoraliskt, något som de inte kan stå för i verkligheten, något som de skulle skämmas för om det kommer ut osv.
Vanligt folk ska kuvas, bara det kan vara anledningen bakom.
Om sen någon avlyssning verkligen sker spelar egentligen ingen roll, sladdarna kan gå till snickerboa eller kungens toalett det spelar ingen roll, bara man pumpar ut en aftonhoreartikel med jämna mellanrum där det står om att man hanterat informationen fel, läckt ut något eller liknande.
Fatta vilket enormt maktvapen, man kan styra hur ett helt folk tänker bara genom några påhittade nyhetsartiklar om en lag och en riggad riksdagsomröstning.
Eller tar jag staten på för stort allvar nu? Det är ju en smakfråga...
men åndå, synd att behöva slösa en massa processorkraft på krypering, det skadar väl miljön gör det inte? eller vad säger ni, bullshitpolitiker?
Citera
2008-06-19, 08:29
  #7
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Kontrollerna skall genomföras i 3 steg.

1. Trafik som sker inom Sverige eller berör svenska förhållanden skall ej kontrolleras.

2. Denna filtrering sker efter vad DN beskriver som "tekniska signaler, frekvenser, telefonnummer, ip-adresser, geografi, språk, besökta internetsajter, kryptering osv

3. Sista sker via språkbruket.

4. Analys av FRA

Detta finns även på dn.se men kan inte direktlänkas då det är graf.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=795130 Finns vidarelänkat från den sidan.
Problemet är ju att punkt 1 är omöjlig att efterleva. All trafik måste, och kommer att, kontrolleras. De kan omöjligtvis veta om det är en svensk i varje ända av paketets väg. De kan inte ens veta om det är en människa.

Om man inte kontrollerar all trafik, hur ska man då veta vilken trafik som ska undantas?
Citera
2008-06-19, 10:13
  #8
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Kontrollerna skall genomföras i 3 steg.

1. Trafik som sker inom Sverige eller berör svenska förhållanden skall ej kontrolleras.

2. Denna filtrering sker efter vad DN beskriver som "tekniska signaler, frekvenser, telefonnummer, ip-adresser, geografi, språk, besökta internetsajter, kryptering osv

3. Sista sker via språkbruket.

4. Analys av FRA

Detta finns även på dn.se men kan inte direktlänkas då det är graf.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=795130 Finns vidarelänkat från den sidan.

Så jag kan öppet planera en terroristhandling med mina granne över telefon utan att bli tagen. Knappast!
Citera
2008-06-19, 10:28
  #9
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Så jag kan öppet planera en terroristhandling med mina granne över telefon utan att bli tagen. Knappast!

Testa?
Citera
2008-06-19, 10:31
  #10
Medlem
mrbulletdodgers avatar
Inget nytt egentligen...

De övervakar oss redan, nu har de bara råg i ryggen för att fortsätta göra det.
Åsiktsregistrera oss, skicka riktad reklam, kolla hur vi surfar och vem vi pratar med, om vad. Den här världen är skrämmande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback