2008-06-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efx
Första för mig var en Fedora Core installation när jag fått virus i windows. Körde det i ett tag men för en 12åring var det inte så jävla lätt, fick bli windows igen

Då är du alltså högst 17 år nu?

Citat:
The Fedora Project was created in late 2003, when Red Hat Linux was discontinued.
Citera
2008-06-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupe
Spelar det någon roll om man är 10 eller 30 år gammal? Eller vart ville du komma?
Citera
2008-06-29, 22:26
Medlem
swedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3zk
Spelar det någon roll om man är 10 eller 30 år gammal? Eller vart ville du komma?

18-årsgränsen på Flashback kanske?
Citera
2008-06-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedan
Den har jag då missat. Dock var jag under 18 år gammal då jag registrerade mig. Tack för förklaringen ändå. :-)
Citera
2008-06-30, 00:32
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cupe
Han kan ju ha chansat på att han var så gammal. inte så att alla människor skriver linux-dagbok.
Citera
2008-06-30, 04:31
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krall
Har gått igenom ett flertal distar genom åren...

...blablabla...

...Minns när jag testade Quake 3 i först Windows, och sedan i Linux. Det var skrämmande vilken skillnad man upplevde. Responsen i Linux var OMEDELBAR. Och när jag sedan körde Quake 3 i Windows igen var det som om man körde spelet "genom sirap". Så min fråga är - VARFÖR kan inte spel- och programvärlden skippa "Winblows" och gå över till Linux?

Windows har ett par starka kort:
Majoriteten av PC-datorerna har Windows installerat. Det är majoriteten spelbolagen vill sikta på.

DirectX, Ett API som är att räkna med: Direct3D DirectInput, DirectSound, DirectBlaha DirectTjoho och så vidare.

Jo, Linux-distributionerna har ju sina API'er, men tyvärr så är dem inte så väletablerade. samt att bolagen inte vill ta support från diverse "amatörforum" för att lösa problem dem stöter på, dem vill ha ett gediget företag med ett rykte att ta support ifrån.
Och det största problemet med distributionerna som kör egna lösningar på var bibliotek och dylika skall ligga gör att det är svårt att skapa spel som passar många Linux-distributioner på en och samma gång.
Citera
2008-06-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
Jo, Linux-distributionerna har ju sina API'er, men tyvärr så är dem inte så väletablerade. samt att bolagen inte vill ta support från diverse "amatörforum" för att lösa problem dem stöter på, dem vill ha ett gediget företag med ett rykte att ta support ifrån.
Och det största problemet med distributionerna som kör egna lösningar på var bibliotek och dylika skall ligga gör att det är svårt att skapa spel som passar många Linux-distributioner på en och samma gång.
Nja, nu bygger ju all fönsterhantering på X11 i Linux och BSD. Så speltillverkarna, till exempel, behöver ju inte skapa en speciell version till varje Linuxdist av ett och samma spel för den sakens skull. Och /usr är ju rätt universellt för alla distar. Till och med när det gäller Linux vs *BSD trots att dom har helt skilda ursprung.
Senast redigerad av Dr_Krall 2008-06-30 kl. 21:57.
Citera
2008-10-28, 22:00
Bannlyst
UPDATE.!

Hej, fler rapporter från min nybörjarlusteliga upptäcksfärder. Intresseklubben kan anteckna!

Jag har nu upplevt ny ubuntuglädje.

Det har varit bara positivt. Jag har nu sen några månader haft ubuntu installerat på riktigt, inte med wubi alltså, som dual boot på datorn. Så jag går jag in där och använder det emellanåt bara för att det känns så snabbt och enkelt och schysst på nåt vis. Men jag har kvar windows trots allt. Mycket pga av photoshop och illustrator. Windows har ju sina små poänger, framförallt små knasiga program man kan testa och leka med. Men båda operativsystemen har sin charm.

Men jag tycker Ubuntu är mycket duktig! Utan att installera program eller dylikt så känner den igen nya laserskrivaren (som på windows kräver att man kör en dvd för att installera den= och sambons gamla macintoshhårddsk. Utan att som på windows behöva starta processer kan Ubundu låta mig använda min ritplatta.Det känns smooth på det där sättet.

Fantastsikt bra är också : Jag har dessutom tillgång till hela innehållet på windowspartitionen, utan några som helst begränsningar! Det är praktiskt, jag kan använda bokmärken från firefox och använda mp3 och doc-dokument osv BRA !!

...Idag upplevde jag en ny sensation. Säkert vardagsmat för er vana användare, men för mig är det ren lycka!!

Jag kom på att jag behövde ett lösenord, som ligger i Passwordsafe-programmet på windows. Så jag prövade på Wine, installerade det med apt-get och skriver sen wine passwsafe.exe

och vips har jag ett fungerande windowsprogram igång samtidigt ! Då kändes ubuntu lyxbraigt.

Tycker det är schysst som fan att kunna växla mellan systemen såhär. Ubuntu känns väldigt sympatiskt.
Senast redigerad av SulFatrykarn 2008-10-28 kl. 22:05.
Citera
2008-10-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedan

Är det inte så att man inte får vara över 18 år på Flashback?
Citera
2008-11-01, 16:14
Bannlyst
Första gången jag testade linux, var ubuntu. men ubuntu var ganska resurskrävande och jag fick inte så bra prestande så jag byte till debian, och nu rollar debian på fint. jag har en gammal dator med bara 128MB RAM och även där funkar debian fint.
Citera
2009-05-21, 00:58
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Är det inte så att man inte får vara över 18 år på Flashback?

Man får varken vara över eller under arton på FB. så det så

...hmm, mest värdelösa bump någonsin?! Nja, tycker att tråden är intressant och borde få leva lite till.

Själv testade jag ubuntu under sommaren 2007, måste ha varit feasty fawn då. Fanns en jättebra guide på FB om hur man får igång det mesta och den underlättade en hel del för mig. Kan faktiskt erkänna att jag skulle inte byta tillbaka till XP och så småningom Vista som jag har på min senaste laptop, om det inte vore för krångel med mobilt bredband. Använde på den tiden 3g bradband, huawei e220, som vill verkligen inte starta. Visst fanns det lösningar men när man var tillbaka i plugget och ville snabbt få igång datorn så var jag en aning lat.

Kan dock säga att jag fortfarande använder open office dagligen och om allt går som det ska tänkte jag testa Linux Mint för alldaglig bruk och kanske Archlinux/Slackware/FreeBSD på en annan dator för att få en lite djupare förståelse för hur allt hänger ihop och fungerar. Eftersom jag för det mesta spenderar tid på skriva, surfa och kommer förmodligen lära mig programmera lite så borde en linux duga gått och väl.

Gillade speciellt det enkla sättet att hitta all programm med Syntec, allt från spel till VLC utan att behöva surfa genom halva nätet (minns dock inte om flash och youtube krånglade, tror faktiskt inte det) och att det räckte med att pluga in bredbandet (icke trådlösa) så funkade det utan att behöva instalera massa annat.
Citera
2009-05-21, 19:35
Medlem
Köpte en dell poweredge-server förra året för att jag ville gå in lite mer i systemutveckling. På en server var det självklart att linux skulle installeras, och en googling på "linux server" gav ubuntu som första svar. Därefter var det mest en ssh och guider från windowsdatorn och putty, och trots ubuntu var jag imponerad av hastigheten man fick ut av hårdvaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in