2008-06-15, 01:42
Medlem
Skulle säkert funka, men fatta hur lång tid det skulle ta att lära sig allt. Man skulle hinna dö innan mig lärt sig typ 10%
Citera
2008-06-15, 01:45
Medlem
feldgraus avatar
Det är enkelt att bevisa att det inte går att veta allt.

Det finns ett finit antal atomer i universum. Att veta positionen för alla dessa atomer (vilket torde ingå i att veta allt), kräver fler atomer för att kunna lagra informationen än vad det finns atomer att tillgå i universum.

/feldgrau
Citera
2008-06-15, 02:10
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpan8
Det är ju en snubbe som kan telefonboken utantil som man kan säga numret så vet han resten men så mycket mer än det tror jag inte man kan lära sig...
Och folk tycker att wownördar inte har några liv!

Nej, det går inte att minnas allt. Inte ens ifall hjärnan hade varit tillräckligt utvecklad. För att minnas allt måste man vara med om allt.
Försök att vara i turkiet och danmark på samma gång så ska du se hur svårt det är!
Citera
2008-06-15, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är enkelt att bevisa att det inte går att veta allt.

Det finns ett finit antal atomer i universum. Att veta positionen för alla dessa atomer (vilket torde ingå i att veta allt), kräver fler atomer för att kunna lagra informationen än vad det finns atomer att tillgå i universum.

/feldgrau

Inte äns om man zippar informationen?

...

Men det borde ju räcka att veta alla partiklars position i universum för att kunna åtnjuta all information som finns tillgänglig för människan. Som exemplet med böckerna, bara tänk positionen av alla partiklar i boken och läs!
Citera
2008-06-15, 02:35
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryffeltratt
Men det borde ju räcka att veta alla partiklars position i universum för att kunna åtnjuta all information som finns tillgänglig för människan. Som exemplet med böckerna, bara tänk positionen av alla partiklar i boken och läs!

Att "veta" någon innebär att atomerna i hjärnan placerar sig på ett visst sätt. Hur ska du kunna veta allt om alla atomer om du inte har tillräckligt med atomer i hjärnan?

/feldgrau
Citera
2008-06-15, 02:44
Medlem
Citat:
Att "veta" någon innebär att atomerna i hjärnan placerar sig på ett visst sätt. Hur ska du kunna veta allt om alla atomer om du inte har tillräckligt med atomer i hjärnan?

/feldgrau

Ville inte påstå att det skulle gå med mitt inlägg, utan bara visa en del av vad som krävs
Citera
2008-06-15, 02:50
Medlem
belaruss avatar
Citat:

/feldgrau
Det argumentet håller inte. Atomer kan ju fortfarande känna till andra atomer utan att för den sakens skull behöva vara dem.

Däremot:
Allt=Oändligt
Hjärnans kapacitet=Ändlig

Alltså är svaret nej.
Citera
2008-06-15, 02:53
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Det argumentet håller inte. Atomer kan ju fortfarande känna till andra atomer utan att för den sakens skull behöva vara dem.

För att kunna lagra information om något behöver man använda atomer. Om du ska lagra position för alla universums atomer behöver du fler atomer än vad som finns i universum. Därför håller argumentet.

Citat:
Däremot:
Allt=Oändligt
Hjärnans kapacitet=Ändlig

Alltså är svaret nej.

Nej, det där är fel. Allt är inte alls oändligt. Universum har existerat en ändlig tidsperiod, och har en ändlig utsträckning.

/feldgrau
Citera
2008-06-15, 02:53
Bannlyst
Såg något program om just hjärnan där de sade att trots att man matade in så mycket det bara gick var det endas en låg procentsats av vad som användes. Hjärnan hade istället för att lagra infon en tendens att radera och skriva över redan befintlig info. Men lustigt nog kunde man ändå inte glömma allt utan sparade fragment som vid behov (en stunds tänkande) sammanställas igen. Fann det mycket märkligt.
Citera
2008-06-15, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wicktor
Om man kollar på Kim Peek "rainman" så kan man se vilken otrolig kapacitet våran hjärna har. Han kanske inte kan ta hand om sig själv riktigt ordentligt, men de är en annan femma.
Jag tror inte det finns någon riktigt "gräns" på hur mycket information som får plats i vårt sinne utan att även om man inte kommer ihåg allt så finns precis allting du sett, hört, smakat osv lagrat nånstans djupt där inne.

Men man kanske inte kan ta fram informationen på beställning, men jag tror att det går att lagra allting, och veta allting.

Problemet är nog att det inte går att lära sig allting under en livstid bara.
För er som inte vet vem Kim Peek är: http://en.wikipedia.org/wiki/Kim_Peek
Citera
2008-06-15, 03:16
Medlem
belaruss avatar
Citat:
För att kunna lagra information om något behöver man använda atomer. Om du ska lagra position för alla universums atomer behöver du fler atomer än vad som finns i universum. Därför håller argumentet.

Nej, det där är fel. Allt är inte alls oändligt. Universum har existerat en ändlig tidsperiod, och har en ändlig utsträckning.

/feldgrau
Information kan struktureras enligt ett mönster så att antalet beståndsdelar i informationen är färre än antalet beståndsdelar i det informationen avser. Om tre atomer liggerr på rad i ett visst sammanhang kan vissa på förhand konstruerade regler göra att man kan utläsa en stor mängd information av förhållandet, som alltså skapas av tre ynka atomer.

När jag pratar om "allt" menar jag "allt", och inte bara det fysiska universum du anser att "allt" endast omfattar. Universum är ändligt, "allt" är inte det.
Citera
2008-06-15, 03:26
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Information kan struktureras enligt ett mönster så att antalet beståndsdelar i informationen är färre än antalet beståndsdelar i det informationen avser. Om tre atomer liggerr på rad i ett visst sammanhang kan vissa på förhand konstruerade regler göra att man kan utläsa en stor mängd information av förhållandet, som alltså skapas av tre ynka atomer.

Då antar du att hjärnan förlustfritt kan komprimera all information. Det går inte. Det är matematiskt bevisat att det finns data som inte går att komprimera för godtycklig komprimeringsalgoritm.

Citat:
När jag pratar om "allt" menar jag "allt", och inte bara det fysiska universum du anser att "allt" endast omfattar. Universum är ändligt, "allt" är inte det.

Vad är det "allt" som inte ryms inom universums ramar?

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in