Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Hej, det här är kanske fel ställe att posta i men jag hittade inget bättre. Min fråga: är det möjligt att veta allt? Alltså inte att "förstå sanningen om världen" eller nåt sånt, utan att kunna allt som alla andra människor kan också (man får bortse från individuella känslor och sånt).
Alltså, skulle någon människa kunna svara på vilka fakta-frågor som helst, kunna allt om fysik, kemi, biologi, matematik, samhällskunskap, historia, osv..? Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?
Försök att resonera praktiskt, man skulle ju t.ex. kunna tänka sig en supermänniska som kunde läsa 10000000 ord i sekunden och minnas allt den läste, men om man bortser från sådana. Jag försöker bara få en uppfattning om hur mycket det finns att veta i världen.
Alltså, skulle någon människa kunna svara på vilka fakta-frågor som helst, kunna allt om fysik, kemi, biologi, matematik, samhällskunskap, historia, osv..? Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?
Försök att resonera praktiskt, man skulle ju t.ex. kunna tänka sig en supermänniska som kunde läsa 10000000 ord i sekunden och minnas allt den läste, men om man bortser från sådana. Jag försöker bara få en uppfattning om hur mycket det finns att veta i världen.
Om man skall veta allt, så är det inte begränsat till enbart jorden eller en viss tid. Det finns ett helt universum, och för att veta allt så måste man även veta vad som har hänt i förhistorien samt vad som kommer att hända. Sedan så är inte nödvändigtvis kunskap begränsat till händelser och fakta.
Men då jag försöker att hålla ett öppet sinne, så har jag inte tänkt säga att det är omöjligt att veta allt. Dock så försöker jag ge er en inblick i att det finns och kan finnas betydligt mer parametrar. T.ex. så är det möjligt att man kommer att leva i en helt annan existens, som inte består av tankar och känslor, utan något annat. Fast då jag inte har någon erfarenhet av något sådant, så kan jag inte ens föreställa mig hur det skulle vara.
/Teutonic Warrior
)