2008-07-06, 14:27
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Hej, det här är kanske fel ställe att posta i men jag hittade inget bättre. Min fråga: är det möjligt att veta allt? Alltså inte att "förstå sanningen om världen" eller nåt sånt, utan att kunna allt som alla andra människor kan också (man får bortse från individuella känslor och sånt).

Alltså, skulle någon människa kunna svara på vilka fakta-frågor som helst, kunna allt om fysik, kemi, biologi, matematik, samhällskunskap, historia, osv..? Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?

Försök att resonera praktiskt, man skulle ju t.ex. kunna tänka sig en supermänniska som kunde läsa 10000000 ord i sekunden och minnas allt den läste, men om man bortser från sådana. Jag försöker bara få en uppfattning om hur mycket det finns att veta i världen.

Om man skall veta allt, så är det inte begränsat till enbart jorden eller en viss tid. Det finns ett helt universum, och för att veta allt så måste man även veta vad som har hänt i förhistorien samt vad som kommer att hända. Sedan så är inte nödvändigtvis kunskap begränsat till händelser och fakta.

Men då jag försöker att hålla ett öppet sinne, så har jag inte tänkt säga att det är omöjligt att veta allt. Dock så försöker jag ge er en inblick i att det finns och kan finnas betydligt mer parametrar. T.ex. så är det möjligt att man kommer att leva i en helt annan existens, som inte består av tankar och känslor, utan något annat. Fast då jag inte har någon erfarenhet av något sådant, så kan jag inte ens föreställa mig hur det skulle vara.

/Teutonic Warrior
Citera
2008-07-08, 12:07
Medlem
syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judaas
Om man lär sig allt som finns, då borde man ha tillräckligt med kunskap för att kunna skapa något världen inte har sett innan. Vilket i sin tur gör att det finns mer att lära sig... Så nej man kan inte lära sig allt (hade man iof inte kunnat göra ändå, för mycket information )

Precis. Jag tror även om man vet för mycket så får man nog en psykisk diagnos, med den enkla anledningen att hjärnan blir "överbelastad".
Senast redigerad av syndromet 2008-07-08 kl. 12:45.
Citera
2008-07-10, 16:54
Medlem
Åkelurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Hej, det här är kanske fel ställe att posta i men jag hittade inget bättre. Min fråga: är det möjligt att veta allt? Alltså inte att "förstå sanningen om världen" eller nåt sånt, utan att kunna allt som alla andra människor kan också (man får bortse från individuella känslor och sånt).

Alltså, skulle någon människa kunna svara på vilka fakta-frågor som helst, kunna allt om fysik, kemi, biologi, matematik, samhällskunskap, historia, osv..? Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?

Försök att resonera praktiskt, man skulle ju t.ex. kunna tänka sig en supermänniska som kunde läsa 10000000 ord i sekunden och minnas allt den läste, men om man bortser från sådana. Jag försöker bara få en uppfattning om hur mycket det finns att veta i världen.

Det beror väll på hur mcyket hjärnan kan rymma, men tror inte att man skulle kunna veta allt :P
Citera
2008-07-26, 22:00
Medlem
nope

vem fan vill veta allt?
vore ap tråkigt.
jag känner nästan att jag är gladare - ju mindre jag vet. då finns mer att upptäcka, mer att lära, mer att se.

man tror man har svaren men så vare frågorna som va fel?
Citera
2008-07-26, 22:42
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Slutsats: Nej, det går inte att veta allt.

Lås tråden i brist på diskussionsunderlag.
Citera
2008-07-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Slutsats: Nej, det går inte att veta allt.

Lås tråden i brist på diskussionsunderlag.
Det går att veta allt.
Så, diskussionsunderlag uppe på bordet
Citera
2008-07-27, 00:46
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det går att veta allt.
Så, diskussionsunderlag uppe på bordet
Så här är det: Ifall man inte har en bubbla av energi som genomsveper hella universum och kan övervaka varenda energimikroskopisk förändring överallt samtidigt, samt översätta det här till varje tänkbar kommunikativ översättning som existerar, språklig, mattematisk, psykisk, fysisk, teoretisk, praktisk, filosofisk, känslomässig osv osv osv osv osv, samt updatera den här informationen för varje nytt "ögonblick" - dvs så fort någonting förändras, vilket universum gör konstant...

Och eftersom det inte finns en sådan bubbla av energi, och vi inte vet hur stort universum är, och vi inte ens vet speciellt mycket om det mänskliga psyket, och när människor inte kan se längre om "vetenskap" än till vad som har skrivits i böcker skrivna av människor, så är den enda rimliga slutsatsen: Nej, vi kan inte veta allt.

Så, diskussionsunderlag påvisat obefintligt. Kommentarer överflödiga.
Citera
2008-07-27, 02:47
Bannlyst
Ingen kan veta allt utom jag, det vet jag.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in