Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Ja det är väl kanske en bättre fråga. Om vi förutsätter att den mänskliga hjärnan klarar av att lagra all information, går det då att lära sig allt? Om jag nu skulle sätta som mål i livet att bara lära mig allt, skulle det då vara möjligt att när jag är 100 år, kunna besvara alla frågor jag kan tänkas få (som inte rör personliga erfarenheter/känslor/upplevelser m.m.)?
Eller man kanske kan börja med frågan; skulle man hinna läsa all skönlitteratur som finns i världen? Se alla filmer? Lyssna på all musik?
Om vi tar biblioteket Library of Congress som ett exempel så innehåller det enligt Wikipedia drygt 30 000 000 böcker. Nu är det säkert en del dubletter och liknande, men låt oss anta att det minst har skrivits 10 000 000 unika böcker. En människa som blir 100 år gammal lever i 60 * 60 * 24 * 365 * 100 = 3 153 600 000 sekunder. Vilket ger att man har 3 153 600 000 / 10 000 000 ≈ 315 sekunder på sig per bok. Så man får läsa bra snabbt isåfall, och det är nog ganska troligt att min uppskattning med 10 000 000 unika böcker är något i underkant. Då har man ändå bara gått loss på böckerna, det finns ju även mängder av tidskrifter etc. som behöver läsas.
Tänker man sedan på t.ex. TV så sänds det ju alltid direktsänd TV på flera kanaler samtidigt dygnet runt så när det gäller TV får man ett helvete att följa allt som finns.
Så det är nog kört att kunna allt, men man kan ju absolut lära sig en hel del :P.