2008-06-14, 21:24
Medlem
Hej, det här är kanske fel ställe att posta i men jag hittade inget bättre. Min fråga: är det möjligt att veta allt? Alltså inte att "förstå sanningen om världen" eller nåt sånt, utan att kunna allt som alla andra människor kan också (man får bortse från individuella känslor och sånt).

Alltså, skulle någon människa kunna svara på vilka fakta-frågor som helst, kunna allt om fysik, kemi, biologi, matematik, samhällskunskap, historia, osv..? Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?

Försök att resonera praktiskt, man skulle ju t.ex. kunna tänka sig en supermänniska som kunde läsa 10000000 ord i sekunden och minnas allt den läste, men om man bortser från sådana. Jag försöker bara få en uppfattning om hur mycket det finns att veta i världen.
Citera
2008-06-14, 21:25
Medlem
kentabarss avatar
Nej det är verkligen inte möjligt.
Citera
2008-06-14, 21:36
Medlem
Harry J.As avatar
Men skulle det vara möjligt att all info skulle rymmas i hjärnan?
Citera
2008-06-14, 21:41
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry J.A
Men skulle det vara möjligt att all info skulle rymmas i hjärnan?

Kan jag aldrig tänka mig. Det finns ju ofattbart mycket litteratur där ute. Bara här under sängen har t.ex. ett antal böcker och pärmar som tillsammans utgör ett par tusen sidor om operativsystemet OpenVMS. Sen kan vi på skoj tänka oss att vi samlar ihop all litteratur som skrivits om Commodore 64 och skogstraktorer. Rätt snabbt inser man att det är fan för mycket
Citera
2008-06-14, 21:43
Medlem
kentabarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Kan jag aldrig tänka mig. Det finns ju ofattbart mycket litteratur där ute. Bara här under sängen har t.ex. ett antal böcker och pärmar som tillsammans utgör ett par tusen sidor om operativsystemet OpenVMS. Sen kan vi på skoj tänka oss att vi samlar ihop all litteratur som skrivits om Commodore 64 och skogstraktorer. Rätt snabbt inser man att det är fan för mycket

Finns det ens någon dator idag som kan hantera all kunskap som finns ner skriven idag?
Citera
2008-06-14, 21:43
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Eller finns det för mycket kunskap i världen för att kunna lära sig det under ett liv?
Recitera rad nummer 58361 ur källkoden till Windows XP Pro.

Jag tror faktiskt att det borde säga det mesta, inte sant? Det finns en oändlig mängd information, men människans livstid är ändlig, och så även hennes minne, intresse, koncentrationsförmåga, etc.
Citera
2008-06-14, 22:00
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentabars
Finns det ens någon dator idag som kan hantera all kunskap som finns ner skriven idag?
Inte en chans i helvete med tanke på att böcker har skrivits i över 500år på alla möjliga språk.
Citera
2008-06-14, 22:09
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentabars

Jorå, en vanlig PC kan hantera all kunskap som finns nedskriven i böcker iallafall. Räkna med att det finns 24 miljoner unika böcker (Taget ifrån Feynmans berömda tal "There is plenty of room at the bottom"), varje har i snitt 300 sidor med 50*30 tecken det blir ungefär 10^13 tecken. Alltså inte mer än 10 terrabyte. Hårddiskarna är ju där om några år.

Kul läsning: http://www.zyvex.com/nanotech/feynman.html
Citera
2008-06-15, 01:02
Medlem
Om man kollar på Kim Peek "rainman" så kan man se vilken otrolig kapacitet våran hjärna har. Han kanske inte kan ta hand om sig själv riktigt ordentligt, men de är en annan femma.
Jag tror inte det finns någon riktigt "gräns" på hur mycket information som får plats i vårt sinne utan att även om man inte kommer ihåg allt så finns precis allting du sett, hört, smakat osv lagrat nånstans djupt där inne.

Men man kanske inte kan ta fram informationen på beställning, men jag tror att det går att lagra allting, och veta allting.

Problemet är nog att det inte går att lära sig allting under en livstid bara.
Citera
2008-06-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wicktor
Problemet är nog att det inte går att lära sig allting under en livstid bara.

Ja det är väl kanske en bättre fråga. Om vi förutsätter att den mänskliga hjärnan klarar av att lagra all information, går det då att lära sig allt? Om jag nu skulle sätta som mål i livet att bara lära mig allt, skulle det då vara möjligt att när jag är 100 år, kunna besvara alla frågor jag kan tänkas få (som inte rör personliga erfarenheter/känslor/upplevelser m.m.)?

Eller man kanske kan börja med frågan; skulle man hinna läsa all skönlitteratur som finns i världen? Se alla filmer? Lyssna på all musik?
Citera
2008-06-15, 01:12
Medlem
Det är ju en snubbe som kan telefonboken utantil som man kan säga numret så vet han resten men så mycket mer än det tror jag inte man kan lära sig...
Citera
2008-06-15, 01:36
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Ja det är väl kanske en bättre fråga. Om vi förutsätter att den mänskliga hjärnan klarar av att lagra all information, går det då att lära sig allt? Om jag nu skulle sätta som mål i livet att bara lära mig allt, skulle det då vara möjligt att när jag är 100 år, kunna besvara alla frågor jag kan tänkas få (som inte rör personliga erfarenheter/känslor/upplevelser m.m.)?

Eller man kanske kan börja med frågan; skulle man hinna läsa all skönlitteratur som finns i världen? Se alla filmer? Lyssna på all musik?
Om vi tar biblioteket Library of Congress som ett exempel så innehåller det enligt Wikipedia drygt 30 000 000 böcker. Nu är det säkert en del dubletter och liknande, men låt oss anta att det minst har skrivits 10 000 000 unika böcker. En människa som blir 100 år gammal lever i 60 * 60 * 24 * 365 * 100 = 3 153 600 000 sekunder. Vilket ger att man har 3 153 600 000 / 10 000 000 ≈ 315 sekunder på sig per bok. Så man får läsa bra snabbt isåfall, och det är nog ganska troligt att min uppskattning med 10 000 000 unika böcker är något i underkant. Då har man ändå bara gått loss på böckerna, det finns ju även mängder av tidskrifter etc. som behöver läsas.

Tänker man sedan på t.ex. TV så sänds det ju alltid direktsänd TV på flera kanaler samtidigt dygnet runt så när det gäller TV får man ett helvete att följa allt som finns.

Så det är nog kört att kunna allt, men man kan ju absolut lära sig en hel del :P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in