2008-06-14, 13:27
Medlem
Någon som kan hjälpa mig att översätta denna texten till svenska (jag tror att den är på norksa)

Bondn før oppstaobeel aolaina han for, ottamaole
ra va å aovabøre sto. utn styvingen fø i huga han
va, sjao jite budkapen pao Flo. Fram om Flatadn
han komen va, ai bøsele folkafer han skimta.
Ittekårt dao han skjøna ke so va pao fere, hildt
han seg fø bringao å ba ti vaor Herre. Ai likbør
va pao veg. Bondn ondrast ken følgje fø va, dao
børi kom nerare fekk han svar. Oppi kjistao laog
grandn sin far, likblainke, velstelde, daue han
va. Bondn taig om dinna hiska hendingi, skolde
verkle dauen ta grandn sin far? To nete gjikk å
bondn fekk svar, fø ve kvelda feetabeel henta
dauen grandn sin far. Likbøri stemde. Faren va
daue.
Citera
2008-06-14, 13:54
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coppy
Någon som kan hjälpa mig att översätta denna texten till svenska (jag tror att den är på norksa)

Bonden for oppstaobeel ensam for han, ottamaole
ra va å aovabøre sto. utn styvingen fø i huga han
va, sjao jite budkapen pao Flo. Han hade kommit fram till "Flaten", ai bøsele (när han)såg en folkmängd/följe.
Ittekårt då han inte visste vad som hände, gömde han sig fø bringao och bad till Gud. En likbår var på väg. Bonden undrade vem följet handlade om, när folket kom närmare fick han svar. I kistan låg
grandn hans far, likblek, velstelde, död var han. Bonden teg om denna hemska händelse, skulle verkligen döden ta grandn hans far? Två nätter gick och bonden fick svar, för på kvällen feetabeel hämtade döden grandn hans far. Likbåren stämde.. Fadern var död.

Oj det där var lite svårt. Jag har fetmarkerat det jag förstod, nån annan får göra resten Rätta gärna med om det är något jag översatt fel.
Citera
2008-06-14, 14:21
Medlem
ke'els avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coppy

Bonden for ensam före oppstaobeel, frukosten var god och aovabøre sto. utn styvingen för han var på hugget, sjao jite budkapen pao Flo. Han hade kommit fram till "Flaten", ai bøsele (när han)såg en folkmängd/följe.
Ittekårt då han tänkte att något var på tok, gömde han sig för bringao och bad till Gud. En likbår var på väg. Bonden undrade vem följet handlade om, när folket kom närmare fick han svar. I kistan låg
grandn hans far, likblek, velstelde, död var han. Bonden teg om denna hemska händelse, skulle verkligen döden ta grandn hans far? Två nätter gick och bonden fick svar, för på kvällen feetabeel tog döden grandn hans far. Likbåren stämde. Fadern var död.
Lade till ett par meningar och ändrade ett par andra.
Kan grandn hans far betyda hans gammelfar?
Oppstaobeel = uppstigning / gryning?
Senast redigerad av ke'el 2008-06-14 kl. 14:27.
Citera
2008-06-14, 14:45
Medlem
Tjennstroums avatar
Den verkar vara på sognmål, eftersom å har diftongiserats som ao (vilket den även har i Sydjämtland och på Island).

Svårläst måste jag säga. Styvingen är väl det samma som en okunnig pojke, sjao betyder syn, ai bøsele kan vara en bysamling (bø är i vart fall by). Likbør är väl annars liktåg? Grandn far är storfadern. Flatadn är Flatarna, pao är på (ao = å) och beri är bärare.
Citera
2008-06-14, 16:18
Medlem
Tjohildas avatar
Så "ottaomaole" blir "åttamålet"=frukost? Oppstaobeel = uppstigning / gryning? gissar jag också på, men var för osäker för att ta med det. Uppstigning som i att folk hade gått upp, eller kanske mer som "soluppgång".

Sel betyder ju del av vattensamling, lugnvatten. Byn vid vattnet?

Asch nu är jag ute och cyklar. Ottemålet såklart. Frukost som i "maten man äter i ottan"
Senast redigerad av Tjohilda 2008-06-14 kl. 16:25.
Citera
2008-06-14, 16:24
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Så "ottaomaole" blir "åttamålet"=frukost? Oppstaobeel = uppstigning / gryning? gissar jag också på, men var för osäker för att ta med det. Uppstigning som i att folk hade gått upp, eller kanske mer som "soluppgång".
Sätt otta i bestämd form på svenska så får du ottan (tidig morgon). Opp är upp och stao är stå, vad beel är för något är svårare att utröna.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Sel betyder ju del av vattensamling, lugnvatten. Byn vid vattnet?
Så kan det mycket väl vara ja.
Citera
2008-06-14, 16:25
Medlem
Tjohildas avatar
Haha, kom på det ja. Du hann före...
Citera
2008-06-15, 13:21
Medlem
Vya_Kals avatar
Låten som texten kommer ifrån är grym ju!
Gillar även den cover som WEH gör på samlingsplattan "Valfar- ein Windir".

Har googlat och kollat som fan efter en bra översättning men det är inte så lätt som jag trodde, alltså är detta inlägg helt sämst. Men tråden är bra.

För övrigt är "Svartasmeden og Lunnamyrstrollet" en jävlans diggvänlig låt med ännu knepigare text.

Aderjöken.
Citera
2008-06-15, 13:35
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vya_Kal
Låten som texten kommer ifrån är grym ju!
Gillar även den cover som WEH gör på samlingsplattan "Valfar- ein Windir".

Har googlat och kollat som fan efter en bra översättning men det är inte så lätt som jag trodde, alltså är detta inlägg helt sämst. Men tråden är bra.

För övrigt är "Svartasmeden og Lunnamyrstrollet" en jävlans diggvänlig låt med ännu knepigare text.

Aderjöken.
Uhm...med risk för att låta som en total stofil(inna?): Vad heter bandet som gör låten i original då? Och vad är namnet på själva låten? Har du kollat på www.letssingit.com? Vet inte hur aktiva de är därinne med norska (?) låtar men jag har flera gånger hittat de mest oväntade låttexter där.
Citera
2008-06-15, 19:15
Medlem
Jeg har nå gjort ett forsök på å oversette denne tekst till bokmål, som nok er enklere å forstå.

Det var svärt vanskelig, så jeg er ikke hundre på att allt stemmer. Men det handler i allefall om en som var alene på reise og fikk en "syn" selv om han ikke var påvirket av alkohol (en styving). Der han så ett likfölge med hans far i kista. Han undra så om dette var sant, att faren skulle dö (den granne far, altså han fine far) Dette viset seg altså stemme. Faren döde.

"Bonden for "opplands" alene han for. Det var vid ottan og (övebörerne?) stod. Uten alkoholpåvirkning han var, men han så likevel budskapet på Flo. Framme ved Flaten var han kommet. En "uryddig" folkemengde kunne han skimte. Ikke da kunne han skjönne vad som var på färde, han holdt seg for brystet å ba til vår härre. En likbör var på veg. Bonden undra vem fölget var for (til). Når fölget kom närmere fikk han svar. Oppi kista lå den granne far, likblek, velstellt, död han var. Bonden teg (var tyst) om denna hendelse, skulle virkelig döden ta han granne far? To netter gikk og bonden fikk svar for ved kvellen etter hentet döden hans granne far. Likböra stemte. Faren var död"
Citera
2008-06-15, 20:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ke'el
Kan grandn hans far betyda hans gammelfar?
Den där konstruktionen med "sin" är vanlig på norska i genitiv betydelse. "Anton sin far" betyder "Antons far". Om det är samma konstruktion här, skulle "grandn sin far" bli "grandns far". Skulle detta kunna vara grannens far, dvs far i granngården?
Citera
2008-06-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den där konstruktionen med "sin" är vanlig på norska i genitiv betydelse. "Anton sin far" betyder "Antons far". Om det är samma konstruktion här, skulle "grandn sin far" bli "grandns far". Skulle detta kunna vara grannens far, dvs far i granngården?

Kan väre så. Men har aldrig hört ordet granne användes i Norge. Men jeg har sikker feil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in